اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

هاشمی: آمریکا مزورانه به دنبال کسب محبوبیت است

هاشمی: آمریکا به عنوان جلوگیری از خشونت به میدان می‌آید و اسرائیل را ملامت می‌کند و با این عمل هم قیافه دوستی به خودش می‌گیرد و هم بهانه به دست ممالک دست‌نشانده آمریکا می‌دهد که بگویند آمریکا به نفع ما حرکت کرده تا برای آمریکا و خودشان محبوبیت جلب کنند.

هاشمی: آمریکا مزورانه به دنبال کسب محبوبیت است

رخدادهای 1 مهر 1361

چکیده

  • به مناسبت اول مهر ماه سال 1361 و بازگشایی مدارس سراسر کشور امام خمینی رهبر انقلاب و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران پیامی فرستادند .

 

  • امام خمینی :  ایران امروز دیگر تحمل افکار غربزده و شرقزده مشتی خائن را ندارد. ما باید با تمام وجود به استقلال فرهنگی برسیم.

 

  • امام خمینی رهبر انقلاب در جمع وزیر و معاونین وزارت صنایع تاکید کردند : اگر ما گرسنه باشیم بهتر است تا وابسته و مرفه باشیم .

 

  • صلاح خلف [ابوایاد] مرد شماره دو سازمان آزادیبخش فلسطین کشورهای عرب را فراخواند تا به تلافی شرکت آمریکا در فاجعه لبنان به همه روابط با این کشور پایان داده و جریان نفت را به آمریکا قطع کنند .

 

  • عرفات: هرگز در عمر خود به اندازه زمانی که به تضمین های آمریکا اعتماد کرد متاسف نشده است.

 

  • شصت و نهمین کنفرانس اتحادیه بین المجالس در قطعنامه پایانی از آمریکا خواهش کرد از حق وتوی خود در شورای امنیت برای ممانعت از اجرای مصوبات مجمع عمومی علیه اسرائیل استفاده نکند !

 

  • آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در مصاحبه با روزنامه جمهوری اسلامی اظهار داشت : اعراب می توانستند در لبنان اسرائیل را نابود کنند .

مواظب فریب دانش آموزان از سوی گروه های آمریکایی باشید

به مناسبت اول مهر ماه سال 1361 و بازگشایی مدارس سراسر کشور امام خمینی رهبر انقلاب و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران پیامی فرستادند .

در بخشی از این پیام آمده است : باید سعی شود متصدیان امور تربیتی از مرتبه ابتدایی تا آخر از اشخاص صالح و متعهد و معتقد به جمهوری اسلامی انتخاب شوند؛ افرادی که هیچ گونه گرایش به مکتبهای انحرافی شرق و غرب نداشته باشند. دانش آموزان عزیز با کمال دقت و بیطرفی اعمال و کردار دبیران و معلمین را زیر نظر بگیرند؛ که اگر خدای نکرده در یکی از آنان انحرافی ببینند بلافاصله به مقامات مسئول گزارش نمایند و خود دبیران و معلمین با هشیاری مواظب همکاران خود باشند تا اگر بعضی از آنان خواستند افکار انحرافی خود را در خلال تدریس به فرزندان میهن اسلامی‌مان القا کنند، از آنان جلوگیری نمایند ؛ و در صورتی که فایده‌ای نبخشید با قاطعیت، مطلب را با مسئولان در میان بگذارند.

در ادامه این پیام تصریح شده است : ایران امروز دیگر تحمل افکار غربزده و شرقزده مشتی خائن را ندارد. ما باید با تمام وجود به استقلال فرهنگی برسیم؛ که استقلال فرهنگی پایه و اساس کشوری آزاد و مستقل است.

رهبر انقلاب ادامه دادند : دبیران و معلمان و به‌طور کلی استادان، سخت از دانش آموزان مواظبت نمایند تا گروهکهای چپی روسی و امریکایی و منافقین امریکایی آنان را فریب ندهند. فرزندان عزیزم خود از یکدیگر به بهترین وجه مراقبت نمایند، و در صورتی که مشاهده کردند که بعضی از دشمنانشان در لباس دوست و همشاگردی می‌خواهند آنان را جذب گروه خود کنند، به مقامات مسئول معرفی نمایند و سعی کنند این کار خود را به صورتی مخفی انجام دهند.(1)

امام : اگر ما گرسنه باشیم بهتر است تا وابسته و مرفه باشیم

امام خمینی رهبر انقلاب در جمع وزیر و معاونین وزارت صنایع تاکید کردند : اگر ما گرسنه باشیم بهتر است تا وابسته و مرفه باشیم . ایشان اظهار داشتند : اگر ما گرسنه باشیم و پیاده راه برویم و منزوی باشیم و به طرف خودکفایی حرکت کنیم، این بهتر از این است که وابسته و مرفه باشیم. و مهم این است که اعتقاد به آن نیت و ارزشهای اسلامی و استقلال اقتصادی پیدا کنیم.(2)

ابوایاد : رژیم های عرب هرگز روابط با آمریکا را قطع نخواهند کرد

صلاح خلف [ابوایاد] مرد شماره دو سازمان آزادیبخش فلسطین کشورهای عرب را فراخواند تا به تلافی شرکت آمریکا در فاجعه لبنان به همه روابط با این کشور پایان داده و جریان نفت را به آمریکا قطع کنند .

ابوایاد که در اجتماع هزاران تن از مردم ابوظبی سخنرانی می کرد افزود : ریگان از همه جزئیات حمله صهیونیست ها به لبنان آگاه بود . وی اضافه کرد : آمریکا و اسرائیل مستقیما مسئول قتل عام بیروت هستند که طی آن هزاران غیر نظامی فلسطینی کشته شده اند .

مرد شماره دو سازمان آزادی بخش فلسطین تاکید کرد : انقلاب فلسطین انتقام خون مقدس کشته شدگان را از صهیونیست ها و متحدان فالانژیست ها در لبنان خواهد گرفت . وی در عین حال گفت : من به خوبی می دانم که رژیم های عرب هرگز روابط با آمریکا را قطع نخواهند کرد و هرگز از سلاح نفت استفاده نخواهند کرد اما این مسئولیت توده های عرب است.(3)

بی وفایی آمریکا صدای عرفات را هم در آورد !

یونایتدپرس گزارش داد : یاسر عرفات رهبر سازمان آزادیبخش فلسطین که وارد سودان شده است آمریکا را به خاطر اجرا نکردن تضمین هایی که در مورد امنیت آوارگان فلسطینی در بیروت به عهده گرفته بود مورد حمله قرار داد . عرفات خطاب به خبرنگاران گفته است : هرگز در عمر خود به اندازه زمانی که به تضمین های آمریکا اعتماد کرد متاسف نشده است . (4)

خواهش کنفرانس بین المجالس از آمریکا ؛ از حق وتو علیه فلسطین استفاده نکنید !

شصت و نهمین کنفرانس اتحادیه بین المجالس بعد از ظهر دیروز در رم با صدور قطعنامه ای به کار خود پایان داد . در این قطعنامه تجاوز رژیم صهیونیستی در لبنان به شدت محکوم شده و خروج فوری و بی قید و شرط نیروهای صهیونیستی از این کشور خواسته شده است .

همچنین در این قطعنامه از آمریکا خواهش شده است از حق وتوی خود در شورای امنیت برای ممانعت از اجرای مصوبات مجمع عمومی علیه اسرائیل استفاده نکند !(5)

آیت الله هاشمی رفسنجانی : سیاست اسرائیل در طول این سال ها تغییر نکرده است

آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در مصاحبه با روزنامه جمهوری اسلامی اظهار داشت : اعراب می توانستند در لبنان اسرائیل را نابود کنند .

وی در تشریح تحلیل خود از حوادث لبنان گفت : سیاست صهیونیست ها از همان سال های اولی که در فلسطین در سایه استعمار انگلیس (سال هایی که رسما فلسطین در اختیار انگلیس بود) قدرت پیدا کردند ، چنین بوده است: در هر منطقه‌ای که می‌رفتند ، با ارعاب و تهدید معمولا با کشتارهای بسیار بی‌رحمانه و سر و صدا دار وادار می‌کردند که مردم از آن منطقه فرار کنند و تا بعد جایشان را بگیرند. یعنی سیاست اسرائیل اصلا فرق نکرده و آدم وقتی که حوادث دیریاسین و دیگر روستاهای فلسطین را از آن زمان می‌خواند، می‌بیند عینا همان سیاست در خیلی از جاها هنوز اعمال می‌شود.

وی ادامه داد : وقتی که اسرائیل یک جایی را اشغال می کند ، با مردم آنجا رفتاری زشت و خشن و وحشت‌آور می‌کند تا اینکه مردم بترسند و فرار کنند. بلافاصله مهاجران یهودی را که از اطراف در مهاجرخانه‌ها که همیشه در آستین دارد ،  جمع کرده است ، در آنجا اسکان می‌دهد و به جای مردم اصلی آنجا می‌نشاند. این کار را تا به حال در همه جا کرده است. این نشان می‌دهد که اسرائیل در لبنان هم ،  جدا برنامه ماندن دارد (اگر جلویش را نگیرند) ؛ یعنی همان سیاست ارعاب را شروع کرده ، اول فلسطینی‌ها را خارج می‌کند و فراری می‌دهد و به جای آنها رفته‌رفته افراد موردنظر خود را می‌آورد و این برای لبنان یک بیدارباش است.

احتمال دارد آمریکا با سیاست های مزورانه برای خود محبوبیت کسب کند

هاشمی گفت : البته این بدان معنا نیست که اسرائیل فقط همین یک سیاست را دارد. اسرائیل غاصب و حامیانش ممکن است نقشه‌های دیگری نیز در نظر داشته باشند. مثلا بعد از رفتار خشونت‌آمیز اسرائیل در لبنان، اگر دیدند زمینه برای بیرون راندن مردم فراهم نیست ، سیاست دیگری پیش می‌گیرند ؛ مثلا آمریکا به عنوان جلوگیری از خشونت به میدان می‌آید و اسرائیل را ملامت می‌کند و اقدامی ناچیزی مانند اینکه ارتش لبنان بیاید آنجا را تحویل بگیرد یا نیروهای بین‌المللی دوباره به آنجا برگردند با این عمل هم قیافه دوستی به خودش می‌گیرد و هم بهانه به دست ممالک دست‌نشانده آمریکا می‌دهد که بگویند آمریکا به نفع ما حرکت کرده تا برای آمریکا و خودشان محبوبیت جلب کنند. در همین رابطه ممکن است حکّام مصر مانوری به‌اصطلاح علیه اسرائیل بدهند و ظاهر کاری بکنند مثلا سفیرشان را بخواهند (همان طور که خواسته‌اند) و یا بیانیه‌ای صادر کنند  ، بلکه گذشته زشتشان فراموش شود.

وی ادامه داد :  اسرائیل هم که به عنوان قصّاب شناخته شده و از بدنامی باکی ندارد چرا که بدنام هست و در تمام دوره حیاتش حتّی به تصمیم‌های سازمان ملل متّحد هم اگرچه چندان جنبه ضدیّت با او را نداشته، ترتیب اثر نداده است و از به هم زدن مقررات بین‌المللی هم خم به ابرو نمی‌آورد. پس اسرائیل می‌تواند از سیاست‌های مختلفی برای ادامه این جنایت وحشتناک استفاده کند.به هر حال آنچه که مهم است این است که صهیونیستها دل عربها و مردم آنجا را خالی می‌کنند و آنها را از یک دورنمای وحشتناک می‌ترسانند و آنها را برای پذیرش راه های دیگری آماده می‌کنند و به قول معروف «به مرگ می‌گیرند که به تب راضی شود».

اعراب می توانستند در لبنان اسرائیل را نابود کنند

هاشمی گفت : البته سیاست اسرائیل این گونه است و وضعش هم روشن بوده ولی آنچه بیشتر مایه تأسّف است این است که کشورهای اسلامی در تمام این مدّت 50 ، 60 سال یعنی از سال 1917 م. که بیانیه بالفور مطرح شد، و وطن قومی اسرائیلی‌ها در فلسطین شناخته شد تا حال هنوز درس نگرفته‌اند و در مقابل این جنایت عظیم اسرائیل، حرکتی نمی‌کنند ـ با اینکه می‌توانند ـ که اسرائیل از این راه منصرف شود.در قضیه لبنان نخست خود عربها مقصرند که این وضع به وجود آمد و آنها می‌توانستند از تجاوز اسرائیل جلوگیری کنند و سپس از خروج فلسطینی‌ها جلوگیری کنند، می‌توانستند در آنجا مدّتها (ولو چندین سال) بجنگند و اسرائیل را نابود سازند اما هیچ کدام از این کارها را نکردند و حالا هم که اسرائیل این جنایت را کرده است، باز می‌بینیم که کشورهای عربی هیچ حرکت قاطعی نمی‌کنند.

وی در ادامه اظهار داشت : به نظر من باید در این مقطع که نسل موجود بار دیگر، اسرائیل را شناخته و ماهیتش برملا شده ، همین جا فشار تبلیغاتی و سیاسی و اقتصادی و نظامی را از همین دریچه لبنان روی اسرائیل و آمریکا وارد آورد و نتیجه‌ای به دست آورند. متأسفانه ما دستمان در اینجا بند است و درگیر هستیم. با توطئه جنگ تحمیلی عراق، ما را گرفتار کردند و اعراب هم که بنا ندارند چنین کاری بکنند.

می گویند امین جمیل مشی اعتدالی دارد ولی فرقی نمی کند / سیاست آمریکا و اسرائیل است که کتائب را سرکار آورده است

وی ادامه داد : می‌گویند امین جمیل قدری معتدل‌تر است، حالا بر فرض که معتدل‌تر هم باشد، اینها مسائل شخصی نیست بلکه سیاست آمریکا و سیاست اسرائیل است که حزب «کتائب» را می‌خواهند بر سر کار آورند و تعجب می‌کنم از کسانی که می‌گویند او تا اندازه‌ای معتدل‌تر است و مسئله را قبول کرده‌اند. البته من هنوز جریان های پشت پرده‌ای که منجر به روی کار آمدن «امین» بعد از «بشیر»، شده است ، نرسیده‌ام که بخوانم ولی فکر می‌کنم سیاست همان سیاست قبل است. باز هم آمریکا و اسرائیل پافشاری می‌کنند و ضعفای دنیای عرب هم تسلیم می‌شوند و در لبنان هم من هیچ راهی جز مبارزه جدّی نمی‌بینم و البته بعید هم می‌دانیم که با آمدن امین ، لبنان بتواند آرام بگیرد، چون لبنان یک جائی نیست که به این زودی بشود مسائلش را حل نمود و حلّ مسائلش با توجّه به خواست مردمش است. هرچه بر لبنان تحمیل کنند اجباری است و بالاخره یک روزی به وضع سابق برمی‌گردد.

وظیفه کشورهای اسلامی مبارزه با اسرائیل است

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه و در تبیین وظایف کشورهای اسلامی گفت :  وظیفه واقعی کشورهای اسلامی در حال حاضر این است که در لبنان امکاناتی فراهم آورند و به شدت با اسرائیل به مبارزه برخیزند و آن هم بخصوص در خود لبنان.

سران مسلمان آمریکا را تحریم کنند  / آمریکا مادر اصلی قضایا است 

وی در ادامه از کشورهای اسلامی خواست آمریکا را تحریم کنند و افزود : از سویی دیگر آمریکا را هم از لحاظ سیاسی و اقتصادی تحت فشار قرار دهند که خیلی هم آسان است. کشورهای اسلامی یک جلسه جدّی تشکیل دهند البته کشورهای اسلامی، نه فقط کشورهای عرب، چون اعراب در این مقطع به کلّی بریده‌اند و قدرت تصمیم‌گیری ندارند و اگر بشود مثلا جبهه پایداری که معمولا هم سایر کشورهای عربی دنبال آن نمی‌آیند ، به وجود آورد و یک حرکت اسلامی شروع کرد و در لبنان ، اسرائیل را تا همین جایی که آمده گیر انداخت و با فشار روی آمریکا که مادر اصلی قضایا است، مسائل خاورمیانه را همین جا حل کرد؛ موقعیت خوبی است و با این جنایات عظیم اسرائیل ، افکار عمومی دنیا هم الان آمادگی دارد و معلوم نیست که دیگر شرایطی بهتر از این برای یکسره کردن کار اسرائیل به این زودی دست دهد. (6)

پی نوشت:

1-  صحیفه امام ، جلد 17 ، صفحه 1

2- صحیفه امام ، جلد 16 ، صفحه 524 ، گفتنی است این دیدار 31 شهریور 1361 صورت گرفته بود و خبر آن در جراید یک مهر 1361 منتشر شده بود .

3- اطلاعات ، 1 مهر 1361 ، صفحه 16

4- اطلاعات ، 1 مهر 1361 ، صفحه 16

5- اطلاعات ، 1 مهر 1361 ، صفحه 16

6- جمهوری اسلامی ، 1 مهر 1361 ، صفحه 12

پژوهشگر: سید روح الله امین آبادی

انتهای متن

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول