اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

پس از انتقاد آمریکا از محکومیت رهبر مخالفان دولت ونزوئلا

مادورو: در روند عادی‌سازی روابط بین آمریکا و ونزوئلا تجدیدنظر خواهیم کرد

رسانه ونزوئلایی «تله سور» گزارش داد پس از انتقادات مقامات آمریکایی از محکومیت رهبر مخالفان دولت ونزوئلا، رئیس‌جمهور این کشور اعلام کرده در روند عادی‌سازی روابط با آمریکا تجدیدنظر خواهد کرد.

مادورو: در روند عادی‌سازی روابط بین آمریکا و ونزوئلا تجدیدنظر خواهیم کرد

به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای خبرگزاری فارس در آمریکای لاتین به نقل از «تله‌سور»، «نیکلاس مادورو» رئیس‌جمهور ونزوئلا روز گذشته طی اظهاراتی که از تلویزیون ملی این کشور پخش شد، اعلام کرد که من به ملت‌ها و دولت‌های عضو اتحادیه بولیواری برای کشورهای آمریکای لاتین (آلبا)، اتحادیه ملت‌های آمریکای جنوبی (اوناسور)، جامعه کشورهای آمریکای لاتین و کارائیب (سلاک) و کشورهای عضو سازمان «پتروکاریبه» هشدار می‌دهم که دولت آمریکا بار دیگر تهدیدهای خود علیه ونزوئلا را از سر گرفته است.

وی در ادامه افزود که من به همین دلیل در حال تجدیدنظر در روند عادی‌سازی روابط بین ونزوئلا و آمریکا هستم.

«مادورو» همچنین تصریح کرد که دولت آمریکا باید احترام گذاشتن به ونزوئلا را یاد بگیرد و برای برقراری روابطی دوجانبه بر مبنای تساوی و شفافیت تلاش کند.

رئیس‌جمهور ونزوئلا تأکید کرد: وقتی می‌گوییم آمریکا باید به ونزوئلا احترام بگذارد و به فکر برقراری روابطی عادلانه بین دو کشور باشد یعنی این اقدام قطعا باید انجام شود و در غیر این صورت بهتر است همه چیز به حالت قبلی خود یعنی وجود فاصله دیپلماتیک بین دو کشور بازگردد.

این اظهارات «مادورو» در واکنش به سخنان «جان کری» وزیر امور خارجه آمریکا صورت گرفت؛ «کری» روز گذشته از حکم زندان 13 ساله‌ای که برای «لئوپولدو لوپز» رهبر مخالفان دولت ونزوئلا از سوی دادگاه این کشور صادر شده است، ابراز نگرانی کرده بود.

این تنش‌ها بین آمریکا و ونزوئلا 3 روز پس از آن صورت گرفت که ریاست دیپلماسی آمریکا طی تماسی تلفنی با «دلسی رودریگز» وزیر امور خارجه ونزوئلا با وی درباره عادی‌سازی روابط دیپلماتیک بین دو کشور صحبت کرده بود.

آمریکا و ونزوئلا از سال 2010 تاکنون در کشورهای یکدیگر سفارتخانه ندارند.

از سوی دیگر وزیر امور خارجه ونزوئلا نیز در همین رابطه در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی «توئیتر» نوشت که آمریکا با مداخلات بی‌شرمانه خود در امور داخلی ونزوئلا به تمام گام‌های مؤثری که در جهت عادی‌سازی روابط بین دو کشور برداشته شده است، پشت پا می‌زند.

وی افزود: مجرمی که اکنون آمریکا به دفاع از او می‌پردازد عامل ایجاد اقدامات تروریستی است که در سال 2014 ده‌ها کشته و صدها زخمی در ونزوئلا برجای گذاشت.

«رودریگز» ضمن انتقاد از سیاست‌های یک بام و دو هوای کاخ سفید، تصریح کرد که آمریکا همچنان به دنبال انجام کودتا در ونزوئلا است.

وی در انتها ضمن رد انتقادات صورت گرفته از محاکمه «لوپز» عنوان کرد که این موضوع بسیار خطرناک است که برخی مقامات بین‌المللی اقدامات خشونت‌آمیز یک تروریست را رسما تصدیق می‌کنند.

«لئوپولدو لوپز» رهبر مخالفان دولت ونزوئلا روز پنج‌شنبه از سوی دادگاه این کشور به جرم ارتکاب به اعمال خشونت‌آمیز در جریان یک تظاهرات ضد دولتی در سال 2014 به 13 سال و 9 ماه و 7 روز حبس محکوم شد.

به گزارش فارس، روابط بین آمریکا و ونزوئلا پس از آن که «باراک اوباما» رئیس جمهور آمریکا طی یک حکم اجرایی دولت ونزوئلا را تهدیدی غیرعادی و فوق العاده برای امنیت ملی و سیاست خارجی کشور خود خطاب و 7 مقام دولتی ونزوئلا را نیز تحریم کرد، متشنج شد؛ اقدامی که انتقادات مقامات بلند پایه ونزوئلا و رهبران بیش از 40 کشور جهان را برانگیخت.

3 ژوئن 2015 (13 خرداد) نیز رئیس مجلس ملی ونزوئلا عنوان کرد که بخش‌های امپریالیستی آمریکا درصدد ایجاد موانع در روابط میان این کشور و ونزوئلا هستند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول