اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

هشدار مقام ونزوئلایی از خطر حمله کلمبیا به ونزوئلا

رسانه ونزوئلایی «تله‌سور» گزارش داد که رئیس مجلس ملی ونزوئلا از خطر وقوع جنگی علیه ونزوئلا از سوی کلمبیا هشدار داده است.

هشدار مقام ونزوئلایی از خطر حمله کلمبیا به ونزوئلا

به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای خبرگزاری فارس در آمریکای لاتین به نقل از «تله سور»، «دیوسدادو کابیو» رئیس مجلس ملی ونزوئلا روز گذشته از خطر شکل‌گیری مقدمات جنگی در کلمبیا علیه ونزوئلا هشدار داد.

«کابیو» ضمن انتقاد از «خوان مانوئل سانتوس» رئیس جمهور کلمبیا گفت که موضع وی کاملا شبیه مواضع خصمانه «آلوارو اوریبه» رئیس جمهور سابق کلمبیاست؛ آلوارو در دوران ریاست جمهوریش در کلمبیا اقدام به تشکیل نیروی شبه نظامیان کلمبیایی و تربیت آن‌ها کرد.

وی در این راستا اذعان داشت که هم‌اکنون بهبود روابط کلمبیا و ونزوئلا در گرو اقدامات کلمبیا برای رفع نگرانی‌های ونزوئلاست؛ کلمبیا باید مانع حضور شبه نظامیان کلمبیایی در ونزوئلا شود و از فعالیت‌های قاچاقچیان مواد مخدر و تبهکاران در مناطق مرزی «تاچیرا» و «کوکوتا» جلوگیری کند تا بدین وسیله شرایط لازم برای ایجاد مرزی جدید و عاری از هرگونه بحران برای جوامع هر دو کشور ایجاد شود.

وی همچنین اذعان داشت که اگر کشوری قصد حمله به کشوری دیگر را دارد، در قدم اول باید اوضاع درونی و سرمایه‌های ملی کشورش را مورد بررسی قرار دهد، اما با توجه به اوضاع فعلی کلمبیا این کشور در شرایط خوبی برای شروع یک جنگ به سر نمی‌برد.

در این راستا قانونگذار ونزوئلایی اعلام کرد که دولت «نیکلاس مادورو» رئیس جمهور ونزوئلا برخلاف دولت «سانتوس»، کشور را به خوبی اداره می‌کند و همچنان افسار حکومت را در دست دارد.

«کابیو» افزود: ونزوئلا به مهاجرین کلمبیایی اجازه اقامت در کشور را داده و به آن‌ها اطمینان می‌دهد که می‌توانند در ونزوئلا بمانند و به زندگی خود ادامه دهند.

ونزوئلا هم‌اکنون در حال فعال‌سازی منطقه مرزی شماره 2 در ایالت مرزی «تاچیرا» واقع در غرب این کشور است؛ این منطقه‌ در حال حاضر محل استقرار 3 هزار نیروی نظامی مرد و زن از ارتش ملی بولیواریایی است.

به گزارش فارس، «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا 30 آگوست (8 شهریور) با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که بسته شدن مرز بین ونزوئلا و کلمبیا وضعیت انسانی، امنیتی و ثبات در منطقه را به خطر می‌اندازد.

در پاسخ به انتقاد مقامات اتحادیه اروپا دولت ونزوئلا ضمن انتقاد از اظهارات مداخله‌جویانه نمایندگان بوروکرات اتحادیه اروپا درباره بحران مرزی اخیر ونزوئلا و کلمبیا اعلام کرد که ونزوئلا هرگز اجازه نخواهد داد که اتحادیه اروپا در اقدامات کشوری مستقل همچون ونزوئلا دخالت کند.

«مادورو» رئیس جمهور ونزوئلا چهارشنبه گذشته 19 آگوست (28 مرداد) به «خوسه گرگوریو ویلما» فرماندار ایالت «تاچیرا» فرماندار ایالت مرزی ونزوئلا دستور داد تا مرز مشترک ونزوئلا و کلمبیا را به مدت 72 ساعت بسته و وضعیت هشدار در منطقه اعلام کند.

وی فردای همان روز یعنی 20 آگوست (29 مرداد) ضمن اعلام افزایش مدت بسته شدن مرز کشورش با کلمبیا تا زمان اطمینان از رفع خطر شبه‌نظامیان کلمبیایی، در شهرهای هم‌مرز با کلمبیا به مدت 60 روز وضعیت هشدار اعلام کرد.

نیروهای مستقر در مرز دو کشور پس از گشت‌زنی در 118 منطقه که معمولا برای فعالیت‌های قاچاق گروه‌های شبه‌نظامی کلمبیایی مورد استفاده قرار می‌گیرد، این مناطق را تخلیه کردند و در جریان عملیات موفق شدند تا 18 شبه‌نظامی کلمبیایی را دستگیر کنند.

رئیس جمهور ونزوئلا بر این عقیده است که «آلوارو اوریبه ولز» رئیس جمهور سابق کلمبیا با رهبری گروه‌های شبه نظامی و همکاری با اپوزیسیون علیه دولت ونزوئلا توطئه‌چینی می‌کند.

«مادورو» ضمن اشاره به کارشکنی‌های اپوزیسیون در کشور اعلام کرد که اپوزیسیون با همکاری نیروهای شبه نظامی کلمبیایی در کشور هرج‌و مرج ایجاد می‌کند.

این اولین بار نیست که کاراکاس (پایتخت ونزوئلا) دستور بستن مرز مشترک کشورش با کلمبیا را می‌دهد؛ ماه گذشته نیز دولت بولیواریایی ونزوئلا به منظور جلوگیری از ورود کالای قاچاق به کشور از کلمیبا دستور داد تا به مدت چند ساعت مرز دو کشور بسته شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول