اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

کارشناس اقتصادی قرقیزستان در گفت‌وگو با فارس:

گسترش «اتحادیه اوراسیا» به امنیت منطقه کمک می‌کند

کارشناس اقتصادی آسیای مرکزی با توجه به پیوستن قرقیزستان به اتحادیه گمرکی گفت: اعضای این اتحادیه از نظر فرهنگ، تاریخ و ساختار اقتصادی به هم نزدیک بوده و گسترش و توسعه کشورهای عضو باعث امنیت بیشتر در منطقه می‌شود.

گسترش «اتحادیه اوراسیا» به امنیت منطقه کمک می‌کند

«آیداربیک کاچکوناف» استاد دانشگاه قرقیزستان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در بیشکک با اشاره به الحاق قرقیزستان به اتحادیه اوراسیا و برداشتن مرزهای گمرکی بین این کشور و قزاقستان در چند روز گذشته اظهار داشت: اتحادیه‌ اقتصادی اوراسیا شکل جدید همگرایی کشورهای جماهیر شوروی سابق است.

وی ادامه داد: ابراز این مسئله که آیا این اتحادیه به اهداف مطرح شده‌ خود دست می‌یابد یا نه فعلا زود است اما اینکه بخش عمده‌ای از جمعیت کشورهای عضو اتحادیه از آن حمایت می‌کنند، نوید روزهای خوب در آینده است.

کاچکوناف افزود: اعضای این اتحادیه از نظر فرهنگ، تاریخ و ساختار اقتصادی به هم نزدیک بوده و دارای مرزهای مشترک می‌باشند که این موضوع به روند همگرایی بین آنها می‌افزاید.

هدف اتحادیه اوراسیا تشکیل شوروی سابق نیست

کارشناس اقتصادی قرقیزستان افزود: هدف این اتحادیه تشکیل دوباره شوروی سابق نیست و هر کشور طبق منافع خود در راستای توافق‌نامه اتحادیه فعالیت می‌کند.

«کاچکوناف» اظهار داشت: در 12 اگوست(مرداد) رویداد تاریخی برای قرقیزستان رخ داد و برای اولین بار پس از فروپاشی شوروی سابق در چارچوب اتحادیه‌ اوراسیا مرزهای بین این کشور و قزاقستان به طور رسمی باز شد.

کارشناس اقتصادی منطقه عنوان کرد: بعد از الحاق قرقیزستان به اتحادیه‌ اقتصادی اوراسیا کالاها از این کشور بدون پرداخت عوارض گمرکی وارد قزاقستان، روسیه، بلاروس و ارمنستان می‌شود و محصولات تولید شده این کشورها ارزان‌تر وارد قرقیزستان می‌شوند که برای مردم ما خوب است.

کاچکوناف افزود: باز شدن مرزهای بین قرقیزستان و قزاقستان باعث توسعه‌ قابل ملاحظه‌ای در حوزه‌های صنعتی، کشاورزی و ... به خصوص برای بیشکک می‌شود. باید گفت که توسعه و گسترش همگرایی اقتصادی قرقیزستان و قزاقستان از نظر استراتژیک بر امنیت تمام منطقه تأثیر مثبت خواهد گذاشت.

وی افزود: البته قزاقستان و قرقیزستان که عضو سازمان تجارت جهانی هستند تعهد دارند به وظایف خود در مقابل این سازمان پایبند باشند در ضمن، عضویت در اتحادیه‌ اقتصادی اوراسیا به هیچ وجه نمی‌تواند روابط دو جانبه و چند جانبه‌کشورهای عضو را تحت تأثیر قرار دهد. حمایت از همکاری‌های اقتصادی و فرهنگی با همسایگان نزدیک مانند ازبکستان، تاجیکستان، ترکمنستان، چین، هند، پاکستان، ایران، افغانستان، ترکیه و .... ضروری است.

بهتر شدن شرایط برای کارگران مهاجر قرقیزستان

کاچکوناف با اشاره به برخی نکات منفی اتحادیه‌ اقتصادی اوراسیا گفت: تحریم‌های غرب علیه روسیه به خاطر اتفاقات در اوکراین می‌تواند بر اقتصاد کشورهای عضو اتحادیه تأثیر منفی بگذارد. روسیه یکی از کشورهای اصلی این اتحادیه می‌باشد و به همین خاطر مشکلات اقتصادی این کشور بدون شک بر اقتصاد کشورهای عضو اتحادیه‌ تأثیر خود را می‌گذارد و ما امیدواریم که این اوضاع موقتی باشد.

وی با اشاره به روند همگرایی در اعضای این اتحادیه از جمله ورود کارگران مهاجر قرقیزستان به روسیه و قزاقستان افزود: پس از ورود بیشکک به این اتحادیه شرایط برای فعالیت کارگران مهاجر این کشور بهتر می‌شود، محدودیت‌های قبلی نسبت به آن‌ها برداشته می‌شوند و مهاجران بر اساس قانون کار کشور خود در این کشورها فعالیت می‌کنند.

وی در پایان به این نکته اشاره کرد که باز شدن مرزهای قرقیزستان و قزاقستان به این معنی نیست که هیچ گونه نظارت بر ورود و خروج به این کشورها صورت نمی‌گیرد بلکه این نظارت تداوم داشته و تسهیل در ورود و خروج اتباع کشورهای مذکور به آسانی صورت می‌گیرد.

یادآور می‌شویم که در ماه دسامبر سال گذشته در مسکو توافق‌نامه‌ای جهت الحاق قرقیزستان به اتحادیه‌ اقتصادی اوراسیا به امضا رسید. در ماه می سال جاری 3 پروتکل در چارچوب توافق‌نامه به امضا رسید که بر اساس آن بیشکک باید تمام اقدامات لازم  جهت پیوستن به این اتحادیه را انجام می‌داد، پس از اجرای تعهدات توسط قرقیزستان در جهت پیوستن به اتحادیه اوراسیا در اولین اقدام در 12 آگوست (مرداد) سال جاری مرزهای بین این کشور و قزاقستان باز شد و این کشور عملا از اعضای اتحادیه اوراسیا شد.

اتحادیه اوراسیا با پیشنهاد مسکو و با توافق قزاقستان و بلاروس در ابتدا تشکیل شد، هدف این اتحادیه همگرایی بیشتر کشورهای منطقه عنوان شده است و از طرف دیگر این اتحادیه در جهت مقابله با اتحادیه اروپا و برای جلوگیری آن در کشورهای شوروی سابق به وجود آمد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول