اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  قرآن و فعالیت های دینی

حافظ ممتاز قرآن در گفت‌وگوی مشروح با فارس:

حفظ قرآن خسته‌ام کرده بود/ تلاش حافظ روشندل و تدبر در یک آیه به ادامه حفظ تشویقم کرد

با حضور در جلسات قرآن به حفظ آیات الهی تشویق شد و پس از آن برای حفظ کل قرآن از شهریار به مؤسسه بیت‌الأحزان شیراز رفت. در میانه‌راه از طی کردن مسیر خسته شد اما تدبر در یک آیه و مشاهده تلاش حافظ روشندل، وی را تشویق به ادامه حفظ کرد.

حفظ قرآن خسته‌ام کرده بود/ تلاش حافظ روشندل و تدبر در یک آیه به ادامه حفظ تشویقم کرد

خبرگزاری فارس- گروه فعالیت‌های قرآنی: «مجتبی علیرضالو» حافظ کل قرآن کریم متولد 1375 در شهرستان شهریار استان تهران است.

وی از دوران کودکی با تشویق خانواده به فعالیت‌های قرآنی روی آورد به طوری که یکی از بهترین سرگرمی‌هایش خواندن قرآن کریم بود تا اینکه یک روز با تشویق همکلاس‌هایش در جلسات حفظ قرآن شرکت می‌کند و از آن پس وارد عرصه حفظ قرآن کریم می‌شود.

علیرضالو پس از پایان دوره راهنمایی با وجود مخالفت خانواده از شهریار به مؤسسه بیت‌الاحزان حضرت زهرا(س) شهرستان استهبان می‌رود و در کمتر از یک سال کل آیات الهی را حفظ می‌کند. پس از آن نیز به دلیل تشویق دوستانش در مؤسسه بیت‌الأحزان به حوزه علمیه می‌رود تا در آنجا فعالیت‌های قرآنی خود را توسعه بخشد.

وی هم‌اکنون در حوزه علمیه امام رضا(ع) استان قم که ویژه حافظان قران کریم است، در حال تحصیل است.

 

در ادامه مشروح گفت‌وگوی فارس با «مجتبی علیرضالو» حافظ ممتاز قرآن کریم را می‌خوانیم؛

فکر نمی‌کردم قرار است به کلاس‌های حفظ قرآن بروم

آقای علیرضالو از نحوه ورود خود به عرصه حفظ بگویید.

از دوران ابتدایی به خواندن قرآن علاقه‌مند بودم تا اینکه وقتی وارد راهنمایی شدم یکی از دوستانم مرا تشویق به حضور در کلاس‌های قرآنی کرد. در ابتدا فکر نمی‌کردم این کلاس‌ها که در مصلای شهرستان شهریار برگزار می‌شد، کلاس‌های حفظ قرآن است و اصلا النتظار چنین جلساتی را نداشتم اما پس از حضور در این جلسات که توسط آقای «قدبیگی» اداره می‌شد، به حفظ قرآن علاقه‌مند شدم و از آن پس برای پیشرفت در این عرصه تلاش می‌کردم.

یعنی در کنار تحصیل در این جلسات هم شرکت می‌کردید؟

بله این جلسات جمعه هر هفته ساعت 10 صبح برگزار می‌‌شد. من برای حضور در این جلسات شوق بسیاری داشتم به طوری که همیشه سعی می‌کردم شرکت در این جلسات را از دست ندهم.

در مدتی که در این جلسات قرآن شرکت می‌کردم 5 جزء از قرآن یعنی جزءهای 30 و 1 تا 4 قرآن کریم را حفظ کردم تا اینکه در مؤسسه بیت‌الاحزان حضرت زهرا(س) شرکت کردم.

چگونه با مؤسسه بیت‌الأحزان حضرت زهرا(س) آشنا شدید؟

سوم راهنمایی به واسطه یکی از دوستانم که در مؤسسه قرآنی حافظ کل قرآن کریم شده بود، با مؤسسه بیت‌الأحزان آشنا و علاقه‌متد به شرکت در مدارس شبانه‌روزی حفظ این مؤسسه شدم. البته این علاقه به مرور و با تعریف‌های دوستان ایجاد شد تا به لطف خداوند توانستم در این مؤسسه حافظ کل قرآن شوم.

خانواده‌ام با رفتنم به استهبان مخالف بودند

خانواده مشکلی برای رفتن شما به مؤسسه قرآنی بیت‌الأحزان حضرت زهرا(س) که در استهبان شیراز بود، نداشتند؟

اوایل خانواده با رفتن من به استهبان شیراز مخالفت کردند تا اینکه یک بار به همراه خانواده به این شهرستان رفتیم. با دیدن فضای قرآنی موجود پدرم رضایت داد اما مادرم همچنان به دلیل دوری مسافت و نگرانی‌های مادرانه اجازه نمی‌داد. به مرور زمان مادرم نیز با مشاهده توانمندی‌هایم مرا به ادامه فعالیت‌های قرانی تشویق می‌کرد.

روزانه 6 جزء قرآن را مرور می‌کردم

از حضور خود در این مؤسسه قرآنی بگویید.

نیمه تیرماه سال 1390 به استهبان رفتم. پس از برگزاری مراسم افتتاحیه آقای علی اکبر شاهسونی برادر حجت‌الاسلام شاهسونی مدیر و بنیانگذار بیت‌الأحزان روش‌های حفظ قرآن را بازگو کرد.

در نخستین روزهای حضور در این مؤسسه روزانه نیم صفحه از قرآن را حفظ می کردیم پس از 10 روز برنامه تغییر کرد و باید روزانه یک صفحه و نیم از قرآن را حفظ کرده و تحویل استاد می‌دادیم و از ماه دوم تا پایان هم موظف به حفظ 2 صفحه از قران کریم بودیم.

البته در این مدت در کنار حفظ قرآن مرور محفوظات هم داشتیم به طوری که روزانه 3 جزء از قرآن را مرور می‌کردیم اما من به خاطر انس با قرآن و علاقه به حفظ آیات الهی اوایل 6 جزء دوره می‌کردم و پس از مدتی مرور محفوظاتم به 10 جزء رسید.

 

 

هدف شما از حفظ کل قرآن کریم چه بود؟

اوایل که سن کمی داشتم، به خاطر علاقه درونی به سمت حفظ قرآن رفتم اما به مرور زمان برای حفظ آیات الهی هدف‌گذاری کردم. وقتی با قرآن انس گرفتم تازه با اهمیت فهم مضامین قرآن آشنا شدم و از آن پس دوست داشتم همواره قرآن بخوانم تا دستورات الهی را درک کرده و در زندگی به کار ببرم.

از حفظ قرآن خسته شده بودم/ آیه‌ای برای تشویق به ادامه حفظ

در وسط مسیر حفظ خسته نشدید؟

اتفاقا یک‌بار حس کردم که توانایی طی کردن ادامه مسیر را ندارم. وقتی به مؤسسه بیت‌الأحزان حضرت زهرا(س) رفتم تازه به سن تکلیف رسیده بودم. ماه رمضان همان سال که روزه گرفتم تحمل تشنگی و گرسنگی و فشار حفظ قرآن کریم برایم آنقدر سخت شده بود که می‌خواستم حفظ را رها کنم.

البته وقتی حس می‌کردم دیگر توانایی ادامه حفظ را ندارم، زمانی بود که من 2 صفحه تکلیف حفظم و مرورم را به خوبی انجام داده بودم اما در کلاس استاد ضعیف جواب دادم و همین امر مرا دلسرد و ناراحت کرد تا جایی که می‌خواستم دیگر به حفظ ادامه ندهم اما با توکل به خدا شیطان را لعنت کردم و از خدا خواستم که مرا برای ادامه راه کمک کند.

خداوند فقط در یک جا از قرآن کریم می‌فرمایند که از شر شیطان به من پناه بیاورید که آن‌هم در آیه 98 سوره مبارکه «نحل» است که می‌فرمایند: «فَإِذَا قَرَأْتَ الْقُرْآنَ فَاسْتَعِذْ بِاللّهِ مِنَ الشَّیْطَانِ الرَّجِیمِ؛ پس چون قرآن مى‏‌خوانى از شیطان مطرود به خدا پناه ببر». به همین جهت ما در ابتدای تلاوت قرآن «اعوذابالله من ‌شیطان الرجیم» می‌گوییم.

وقتی به یاد این آیه می‌افتادم برای غلبه بر شیطان با وجود تمامی سختی‌ها ادامه دادم و به مرور زمان این حس نه تنها برطرف شد بلکه هر لحظه به حفظ قرآن مشتاق‌تر هم می‌شدم.

 

به نظر شما چرا برخی افراد در میانه راه حفظ، آن را رها می‌کنند؟

گاهی اوقات سختی و فشاری که بر روی قرآن‌اموزان وجود دارد موجب ترک حفظ قرآن می‌شود. البته مهم‌ترین دلیل رهایی این مسیر نداشتن انگیزه و علاقه زیاد است. در کنار این ها تشویق‌های افراد به ویژه خانواده نیز تأثیر بسیاری دارد.

در آن دوران برخی از قرآن‌آموزان خسته می‌شدند و با تماسی به خانواده می‌گفتند که می‌خواهم برگردم و خانواده هم آنها را به جای تشویق به ادامه حفظ، ترغیب به بازگشتن می کردند و همین موجب دلگرمی آن‌ها برای ترک مؤسسه می‌شد.

تلاش حافظ روشندل قرآن برای حفظ کل

از خاطرات دوران حفظ برایمان بگویید.

تمامی لحظات دوران حفظ سرشار از خاطرات شیرین است؛ حتی لحظاتی که با سختی آیات الهی را حفظ می‌کردم. صمیمت مسئولان و قرآن‌آموزان و تلاش‌های افراد برای حفظ کل قرآن برایم خاطرات خوبی را رقم زده است.

به یاد دارم یک روز از مسجد کنار روستایی که تحصیل می‌کردیم به سمت مؤسسه می‌رفتم که ناگهان یکی از قرآن‌آموزان روشندل مؤسسه را دیدم که در هوای سرد بیرون نشسته و قرآن می‌خواند. از او پرسیدم که چرا در این هوای به نسبت سرد اینجا نشسته‌ای؟ او در پاسخ به من گفت: «می‌خواهم قرآن حفظ کنم؛ اگر داخل بروم هوای آنجا به نسبت گرم است و من خوابم می‌برد»، این تلاش برایم واقعا ستودنی بود و انگیزه‌ای برای ادامه حفظ شد.

شما در چه مدت کل قرآن را حفظ کردید؟

در دوران راهنمایی به صورت غیرتخصصی 5 جزء از قرآن را حفظ کردم تا اینکه به مؤسسه بیت‌الأحزان رفتم و در 10 ماه موفق به حفظ کل قرآن شدم. یعنی من سال 1390 به بیت‌الأحزان رفتم و سال 1391 فارغ‌التحفیظ شدم.

اهمیت حفظ اولیه قرآن/بهترین سن برای ورود به عرصه حفظ

روزانه برای فراموش نکردن و تثبیت محفوظات چقدر مرور می‌کنید؟

خداوند در آیه 58 سوره مبارکه «اعراف» می‌فرمایند: «وَالْبَلَدُ الطَّیِّبُ یَخْرُجُ نَبَاتُهُ بِإِذْنِ رَبِّهِ؛ و زمین پاک گیاهش به اذن پروردگارش مى‏‌روید». به نظر من برای حفظ قرآن باید آمادگی را در وجود خود ایجاد کرد و برای تثبیت محفوظات نیز همواره سعی در قرارگرفتن در این فضای معنوی داشت.

اوایل دوران حفظ به دلیل اینکه کاری جز حفظ قرآن نداشتیم تمامی وقت خود را صرف حفظ و مرور می‌کردیم تا جایی که حتی روزانه 6 جزء قرآن می‌خواندیم اما بعد از حفظ کل قرآن کریم و دوری از فضای حفظ روزانه 2 جزء و گاهی یک جزء می‌خوانم.

به نظر من مرور محفوظات و زمانی که به آن اختصاص می‌یابد از اهمیت زیادی برخوردار است و بستگی به نوع حفظ اولیه افراد دارد؛ هر چه در لحظه نخست حفظ قوی‌تر باشد زمان کمتری برای مرور محفوظات لازم است.

به اهمیت حفظ اولیه قرآن اشاره کردید؛ شما حفظ یک ساله قرآن را به افراد توصیه می‌کنید؟

بهترین سن برای حفظ تخصصی 15 تا 20 سالگی است. به نظر من حفظ یک ساله برای همه افراد مناسب نیست. کسی که می‌خواهد یک‌ساله حافظ کل قرآن شود باید قبل از ورود به عرصه حفظ تخصصی با قرآن مأنوس باشد. اگر کسی با استعداد متوسط و انس با قرآن وارد این عرصه شود به طور حتم موفق خواهد شد.

ایجاد حس مسئولیت نسبت به افراد پس از حفظ کل

رهبر معظم انقلاب اسلامی به حفظ قرآن تأکید بسیاری دارند و آن را دروازه تدبر و عمل به قرآن می‌دانند؛ شما پس از حفظ قرآن چه تغییری در سبک زندگی خود حس کردید؟

وقتی همواره با قرآن مأنوس باشیم به طور حتم تدبر در قرآن و حتی روخوانی آیات الهی در زندگی تأثیر می‌گذارد. وقتی به سمت حفظ تخصصی قرآن کریم رفتم سعی کردم افکار و رفتارم را نیز قرآنی کنم.

قبل از حفظ قرآن هیچ حس مسئولیتی نسبت به سایر افراد نداشتم اما وقتی قرآن را حفظ کردم خودم را در قبال رفتار و عملکرد افراد مسئول می‌دانم به همین جهت پس از حفظ کل قرآن به حوزه علمیه رفتم تا فعالیت‌های قرآنی خود را ادامه دهم و سواد قرآنی افراد را توسعه بخشم.

برای توسعه فرهنگ قرآنی تحصیل در حوزه را انتخاب کردم

چرا حوزه را برای ادامه فعالیت‌های قرآنی خود انتخاب کردید؟

در مؤسسه بیت الاأحزان حضرت زهرا(س) از دانش‌آموز و دانشجو گرفته تا طلبه و فعال دینی حضور داشتند؛ افرادی که از شمال و جنوب، شرق و غرب و سراسر کشورمان با یک هدف دور هم جمع شده بودند.

من به واسطه یکی از قرآن‌اموزان این مؤسسه به سمت حوزه علمیه رفتم. قبل از آشنایی با طلاب بیت‌الأحزان هیچ تصمیمی مبنی بر حضور در حوزه‌های علمیه نداشتم اما بعد از مدتی به این سمت سوق پیدا کردم و سال بعد از اتمام حفظ کل قرآن، یک سال در حوزه علمیه‌ شهرستان دماوند رفتم و 2 سال بعد را در شهریار تحصیل کردم؛ اکنون هم در حوزه علمیه امام رضا(ع) استان قم مشغول یادگیری علوم قرآنی هستم.

خداوند در  آیه 128 سوره مبارکه «توبه» می‌فرمایند: «لَقَدْ جَاءکُمْ رَسُولٌ مِّنْ أَنفُسِکُمْ عَزِیزٌ عَلَیْهِ مَا عَنِتُّمْ حَرِیصٌ عَلَیْکُم بِالْمُؤْمِنِینَ رَؤُوفٌ رَّحِیمٌ؛ قطعا براى شما پیامبرى از خودتان آمد که بر او دشوار است‏ شما در رنج بیفتید به [هدایت] شما حریص و نسبت به مؤمنان دلسوز مهربان است». یک حافظ طلبه نیز رسالت خود را تبلیغ دین و توسعه فرهنگ قرآنی می‌داند؛ این آیات قرآن مرا نسبت به وظیفه‌ای که بر عهده دارم حساس کرد به همین جهت به حوزه رفتم.

در آزمون‌های اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن هم شرکت کرده‌اید؟

مدارک آزمون اعطای مدرک تخصصی به حافظان سازمان دارالقرآن معادل کارشناسی و بالاتر است به همین جهت فکر می‌کنم آزمون‌های سازمان سنجش برای ادامه تحصیل از اعتبار بیشتری برخوردارند چرا که به جای معادل مدرک، خود مدرک را می‌دهند. البته شاید در سال‌های آینده برای اخذ مدرک تخصصی حفظ در آزمون‌های سازمان دارالقرآن هم شرکت کنم.

من پس از حفظ، سال 1392 در آزمون‌های سراسری اعطای مدرک به حافظان قرآن که توسط سازمان سنجش برگزار می‌شود، شرکت کردم و موفق به اخذ مدرک کارشناسی شدم.

در پایان اگر صحبتی دارید؛ بفرمایید.

اگر خانواده‌ها می‌خواهند فرزندانی قرآنی داشته باشند باید از کودکی آنها را با فعالیت‌های قرآنی آشنا کنند. البته در این راستا مسئولان نیز نقش مؤثری دارند. متأسفانه در حال حاضر با وجود تهاجم فرهنگی، مسئولان نسبت به امور فرهنگی و به ویژه عرصه‌های قرآنی که می‌تواند در خنثی‌سازی توطئه‌های دشمنان مهم باشد، بی‌توجه هستند بنابراین شایسته است در کنار خانواده‌ها، مسئولان نیز برای توسعه امور قرآنی برنامه‌ریزی کنند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول