اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

پرنسا لاتینا گزارش داد

جنجال‌آفرینی مجله آمریکایی علیه رئیس‌جمهور آرژانتین و حمله‌ای دیگر به ایران

مجله آمریکایی «نیویورکر» در شماره این هفته خود به آتش تنش‌ها برای بی‌اعتبار کردن رئیس‌جمهور آرژانتین در مورد موضوع «آلبرتو نیسمن» دادستان ویژه آمیا و جنجال‌آفرینی علیه ایران در آستانه اتمام مذاکرات هسته‌ای دامن زده است.

جنجال‌آفرینی مجله آمریکایی علیه رئیس‌جمهور آرژانتین و حمله‌ای دیگر به ایران

به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای خبرگزاری فارس در آمریکای لاتین به نقل از «پرنسا لاتینا»، «دکستر فیلکینز» یکی از خبرنگاران برجسته مجله آمریکایی «نیویورکر» در مقاله‌ای با قرار دادن عکس «آلبرتو نیسمن» دادستان ویژه آمیا، تیتر زد: آیا رئیس‌جمهور آرژانتین در مرگ دادستان دست داشته است؟

مونتاژ عکس‌های این مقاله نیز تلاش این مجله در بی‌اعتبار کردن «کریستینا فرناندز کرشنر» رئیس‌جمهور آرژانتین را به وضوح نشان می‌دهد؛ رئیس‌جمهوری که اکنون از بیشترین آمار محبوبیت در طول تاریخ دموکراسی در آرژانتین برخوردار است.

در این مجله سه عکس سیاه و سفید در این مورد کار شده است که دستکاری در پیام گرافیکی آنان به وضوح جلب توجه می‌کند.

در سمت راست عکس بزرگی از چهره «نیسمن» و در سمت چپ دو عکس کوچک کار شده است که عکس بالا یک عکس آرشیوی از ویرانی انجمن یهودیان موسوم به «آمیا» و عکس پایین نیز متعلق به «فرناندز» در حال سخن گفتن در سازمان ملل می‌باشد.

در ویرایش گرافیکی، این عکس با دایره‌های قرمز احاطه شده است و کلمات اطراف این عکس نیز به رنگ قرمز در آمده‌اند که این کنایه‌ای آشکار به احاطه شدن «فرناندز» در خون دارد.

نویسنده این مقاله می‌پرسد که آیا یک توطئه هولناک در «بوینوس آیرس» (پایتخت آرژانتین) صورت گرفته است؟ و سپس ادامه می‌دهد که «نیسمن» ایران و آرژانتین را به انجام اقدامات مخفی و غیرقانونی با هدف پنهان‌سازی این حمله تروریستی متهم کرده بود و همین می‌توانست عامل مرگ وی باشد.

«استلا کالونی» محقق و نویسنده مشهور آرژانتینی در این‌باره می‌گوید که این نوعی مقاله در مطبوعات آمریکا است که نگارش خوبی دارد و با استفاده از برخی زوایای حقیقت از بازگویی اصل حقیقت طفره می‌رود.

این مقاله درست سه هفته مانده به آغاز دادگاه بررسی پنهان‌کاری در موضوع پرونده «آمیا» که هم از سوی خانواده‌های قربانیان و هم از سوی رئیس‌جمهور آرژانتین مطالبه شده بود، منتشر گردیده است.

از سوی دیگر نیز انتشار این مقاله با زمان برگزاری مذاکرات هسته‌ای ایران با قدرت‌های غربی برای رسیدن به توافق که این روزها به اوج هیجان بین‌المللی رسیده، مصادف شده است.

«اسکار ناتالیچ» استاد دانشگاه و مدیر مرکز تحقیقات اقتصادی و اجتماعی آرژانتین در این باره عنوان کرد که این یک حمله دیگر به ایران است و در هماهنگی با مطبوعات دیگری که نمی‌خواهند مذاکرات ایران به موفقیت برسد، منتشر شده است.

«نیسمن» کمی قبل از مرگ خود، رئیس‌جمهور و «هکتور تیمرمن» وزیر امور خارجه این کشور آمریکای جنوبی را به سرپوش گذاشتن روی اقدامات متهمین و مظنونین پرونده حمله به آمیا در سال 1994 میلادی محکوم کرده بود؛ این حادثه 85 کشته و بیش از 300 زخمی بر جای گذاشت.

در مقابل اتهامات وارد شده از سوی دادستان، دولت آرژانتین علاوه بر رد شکایت «نیسمن»، وی را دروغگو توصیف کرد و اقداماتش را به عملیاتی از سرویس‌های اطلاعاتی نسبت داد.

جسد بی‌جان دادستان ویژه پرونده آمیا شب 18 ژانویه (28 دی 93) به همراه یک تفنگ با کالیبر 22 در حمام محل سکونتش یافت شد.

مرگ «نیسمن» توسط مخالفین دولت و گروه‌های قدرتمند و برخی رسانه‌های ارتباط جمعی به ابزاری برای ارتباط دادن قوه مجریه با این اتفاق ناگوار تبدیل شده است.

رئیس‌جمهور آرژانتین در این خصوص اذعان داشت نسبت به این مسئله که مرگ «نیسمن» به عنوان عنصری در عملیات ضد دولتی این کشور مورد استفاده قرار گرفته متقاعد شده است.

دادستان ویژه پرونده آمیا نیز به داشتن ارتباطات مستقیم با سرویس‌های اطلاعاتی آمریکایی متهم شده بود؛ اسناد منتشر شده توسط ویکی لیکس در سال 2010، ارتباطات وی را با کارمندان سفارت ایالات متحده آمریکا در «بوینوس آیرس» افشا کردند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول