اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

در گفت‌وگو با نیویورکر

فرناندز بار دیگر از توافق با ایران درباره پرونده آمیا دفاع کرد

رئیس‌جمهور آرژانتین بار دیگر از توافق با ایران درباره پرونده آمیا دفاع کرد و تعابیر صورت گرفته درباره وجود یک توافق پنهان در پشت پرده امضای این یادداشت تفاهم را کودکانه خواند.

فرناندز بار دیگر از توافق با ایران درباره پرونده آمیا دفاع کرد

به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای خبرگزاری فارس در آمریکای لاتین به نقل از «ته‌لام»، «کریستینا فرناندز کرشنر» رئیس‌جمهور آرژانتین در گفت‌وگویی تفصیلی با مجله آمریکایی «نیویورکر» درباره سیاست و اقتصاد آرژانتین سخن گفت و تحلیل دقیقی درباره شرایط بین‌المللی و تأثیر آن بر کشور خود ارائه داد.

در این مصاحبه وی همچنین به موضوعاتی از قبیل حقوق بشر، امضای یادداشت تفاهم با ایران درباره آمیا و «آلبرتو نیسمن» دادستان پرونده آمیا نیز اشاره کرد.

در طول این مصاحبه که در ماه مارس (اسفند) و در محل اقامت «فرناندز» توسط «دکستر فیلکینز» خبرنگار مجله «نیویورکر» صورت گرفت، این خبرنگار از سیاست‌های حقوق بشر کرشنریسم ابراز شگفتی کرد.

رئیس‌جمهور آرژانتین در پاسخ به وی گفت که این قوانین به طور قطع موجب دستیابی این کشور به دموکراسی می‌شود و اغلب نهادهای حقوق بشری خواستار وضع این قوانین بوده‌اند.

وی در بخش دیگری از این مصاحبه از «نستور کرشنر» رئیس‌جمهور سابق و فقید آرژانتین سخن گفت و زمانی را به یاد آورد که هر دو در دانشگاه «لاپلاتا» هفتمین سال تحصیلی خود را در میان فضای سیاسی‌ای که آنان را احاطه کرده بود، می‌گذراندند.

«فرناندز» در این‌باره افزود: مسلما او را تحسین می‌کنم، من تا آخرین لحظه عمرم او را تحسین می‌کنم، در ابتدا با غم و اندوه فراوان این کار را می‌کردم اما اکنون از بعد دیگری به مسئله نگاه می‌کنم و او را به خاطر همه آنچه که انجام داد تحسین می‌کنم؛ همیشه در شرایط مختلف از خود می‌پرسم اگر او بود، چه می‌کرد.

رئیس‌جمهور آرژانتین در ادامه سخنانش به موضوع اقتصاد پرداخت؛ وی که پیشتر نیز از شرایط اقتصادی کشور خود در دوران حاکمیت اقتصاد نئولیبرال انتقاد کرده بود، عنوان کرد که در آن دوران اداره اصلی‌ترین منابع اقتصادی، انرژی، نفت و نیروی انسانی را از دست داده بودیم.

بدهی‌های آرژانتین به پایین‌ترین سطح رسیده است

وی اولین سخنرانی «نستور کرشنر» رئیس‌جمهور سابق آرژانتین در مجمع سالانه سازمان ملل را یک رویداد مهم تاریخی در ایجاد تغییر در سیاست‌های اقتصادی این کشور دانست؛ «کرشنر» در این سخنرانی عنوان کرده بود که اجازه بدهید که ما رشد کنیم تا بتوانیم بدهی‌های خود را پرداخت کنیم چرا که مردگان قادر به پرداخت بدهی نیستند.

وی خاطرنشان کرد که سیاست عدم بدهی که اکنون در سازمان ملل مورد بحث قرار گرفته است، به کشور ما این فرصت را داد که رقم بدهی‌های خود را به پایین‌ترین سطح در طول تمام تاریخ آرژانتین یعنی به 9.5 درصد از تولید ناخالص ملی برساند.

«فرناندز» افزود که سیاست عدم بدهی یکی از محوریت‌های اساسی است که به ما اجازه ایجاد منابع و شغل را داد تا به دنبال آن بتوانیم با بدهی‌های خود روبرو شویم.

یکی دیگر از موضوعاتی که در این مصاحبه به آن پرداخته شد، روابط بین آرژانتین و آمریکا و همچنین تحکیم روابط نزدیک این کشور با چین، روسیه، ونزوئلا و ایران بود.

درهای آمریکا به روی آرژانتین بسته است

رئیس‌جمهور آرژانتین ضمن اعلام این که یک خطای اطلاعاتی در روابط تجاری این کشور رخ داده است، عنوان کرد: ارقام به من نشان می‌دهند که آمریکا دومین سرمایه‌گذار در آرژانتین بوده و ارقام دیگری می‌گویند که ما با کسری روابط تجاری با آمریکا روبه‌رو هستیم.

وی افزود که آمریکا درهای کشور خود را به روی آرژانتین بسته است و در این مورد به وجود کشمکش‌‌ها برای واردات گوشت آرژانتینی به آمریکا به عنوان مثال یاد کرد.

«فرناندز» ضمن توصیف شرایط فعلی جهان به عنوان دوره جدیدی از تمدن، تصریح کرد که دوری از آمریکا سبب نزدیکی آرژانتین به چین و روسیه نشده است بلکه ما به آسانی پذیرفته‌ایم که جهان متفاوتی نیز وجود دارد.

وی در واکنش به این سئوال خبرنگار نیویورکر که آیا روسیه را یک دولت اقتدارگرا نمی‌داند؟ تلویحا عنوان کرد که مفهوم اقتدارگرایی باید مفصلا بررسی و مشخص شود.

رئیس‌جمهور آرژانتین در این رابطه گفت که در گروه کشورهای «جی 20» هیچ تصمیمی بدون تأیید آمریکا و چین گرفته نمی‌شود؛ ما می‌توانیم 0 را از «جی 20» گرفته و با تبدیل آن به «جی 2» به آمریکا و چین تقدیمش کنیم.

در بخش دیگری از این مصاحبه «فرناندز» در پاسخ به این سوال که هدف از امضای یادداشت تفاهم با ایران چه بوده است؟ تصریح کرد که امضای این توافق این فرصت را ایجاد کرد که ایران برای اولین بار مباحثه در مورد موضوع «آمیا» را بپذیرد.

توافق لغو نمی‌شد،مذاکره با ایران ادامه می‌یافت

وی در این رابطه افزود که بیش از دو دهه از حمله به سفارت اسرائیل در آرژانتین و مرکز یهودیان موسوم به آمیا هیچ‌کس به توفیق قابل ذکری دست نیافته است اما ما به این توافق با ایران دست پیدا کردیم و اگر دادگاه آرژانتین آن را غیرقانونی نمی‌خواند، ما می‌توانستیم از طرف‌های ایرانی حاضر در سازمان ملل بخواهیم تا در این مورد مذاکره کنند.

رد توافق پنهانی با تهران

«فرناندز» همچنین تعابیر صورت گرفته درباره وجود یک توافق پنهان در پشت پرده امضای این یادداشت تفاهم را کودکانه خواند و عنوان کرد: کسانی که چنین ادعایی می‌کنند هیچ سند محکمه پسندی در دست ندارند.

خبرنگار «نیویورکر» در ادامه پرسید آیا درست است که این توافق به دنبال لغو حکم صادره از سوی پلیس اینترپل برای دستگیری متهمان ایرانی بوده است؟ «فرناندز» در پاسخ این ادعا را به طور کلی رد و عنوان کرد که این غیرممکن است؛ «رونالدو نوبله» رئیس سابق اینترپل در این مورد گفته است زمانی که یک قاضی حکم بازداشت صادر می‌کند و از سوی هیئت مدیره اینترپل پذیرفته می‌شود، تنها قاضی همان پرونده می‌‌تواند این حکم را لغو کند.

وی با اشاره به علل و نتایج حمله تروریستی صورت گرفته در این حادثه اظهار داشت که ما و 85 کشته «آمیا» در آرژانتین و خانواده‌هایشان آسیب دیدگان جانبی هستیم؛ آسیب دیدگان جانبی جنگی که به ما مربوط نیست، جنگی که در فضایی دیگر و با طرز فکری دیگر توسعه پیدا کرده است؛ من می‌خواهم 40 میلیون آرژانتینی را از هرگونه آسیب جانبی دیگر که تاکنون بسیار اتفاق افتاده است، حفظ کنم.

در ادامه این مصاحبه خبرنگار نظر «فرناندز» را درباره اظهارات مرتبط با دولت وی در مورد مرگ «آلبرتو نیسمن» دادستان ویژه پرونده «آمیا» جویا می‌شود.

نگارش نیسمن خبرنگاری است

فرناندز پاسخ داد که این اظهارات به هیچ وجه مطابق واقعیت نیست؛ پس از اعلام جرم علیه رئیس‌جمهور، وزیر امور خارجه وی و یک نماینده مجلس ملی به جرم خیانت به کشور و دسیسه چینی با ایرانیان، چه کسی متوجه بیشترین آسیب از مرگ «نیسمن» می‌شود؟

«فرناندز» در ادامه از خبرنگار خواست تا در این مورد به قاضی پرونده «آمیا» مراجعه کند.

رئیس‌جمهور آرژانتین در این‌باره اظهار داشت که اعلام جرم صورت گرفته از سوی نیسمن چند روز قبل از مرگ وی، به عنوان یک دادستان نوشته نشده و این موضوع ثابت شده است که این اعلام جرم بیشتر مبنای خبرنگاری دارد.

وی عنوان کرد که این اعلام جرم مبنای قضایی ندارد و بیشتر با معیارهای خبرنگاری مطابقت دارد تا معیارهای قضایی.

«فرناندز» همچنین در اشاره به شنودهای صورت گرفته درباره این پرونده اعلام کرد که این اسناد هیچ چیز را ثابت نمی‌کند و چیزی جز مکالمه میان شخصیت‌های رده سوم، چهارم و پنجم که هیچ ارتباطی با افراد حاضر در کابینه ندارند، نیست.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول