اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  قرآن و فعالیت های دینی

در رونمایی از محصولات آموزشی سازمان دارالقرآن مطرح شد

دلیل تشکیل گروه‌های تکفیری/ لزوم کاربردی کردن مضامین قرآن/ 2 شادی مؤمن به خدا

محصولات جدید آموزشی و حمایتی سازمان دارالقرآن روز گذشته رونمایی شد. در این مراسم به دلیل تشکیل گروه‌های تکفیری، ضرورت فهم صحیح از قرآن کریم و ترویج سبک زندگی قرآنی اشاره شد.

دلیل تشکیل گروه‌های تکفیری/ لزوم کاربردی کردن مضامین قرآن/ 2 شادی مؤمن به خدا

به گزارش خبرنگار فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس، مراسم رونمایی از محصولات تولیدی و حمایتی سازمان دارالقرآن روز گذشته 20 تیرماه با حضور حجت‌الاسلام سیدمهدی خاموشی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، مهدی قره‌شیخلو رئیس سازمان دارالقرآن، محمدحسین محمدزاده مدیر رادیو قرآن و جمعی از اساتید پیشکسوتان قرآنی در سالن اجتماعات سازمان دارالقرآن برگزار شد.

 

 

در ابتدای این مراسم یوسف افراش به تلاوتی از آیات قرآن کریم پرداخت و پس از آن مهدی قره‌شیخلو رئیس سازمان دارالقرآن ضمن تقدیر از همکاری‌های حوزه علمیه، دانشگاه و سایر همکاران خود اظهار داشت: امروز 14 عنوان کتاب در 36 مجلد را رونمایی می‌کنیم. همچنین یک دوره ترتیل کل قرآن کریم با صدای 6 قاری جوان کشورمان را عرضه خواهیم کرد.

سازمان دارالقرآن پس از آموزش و پرورش بزرگ‌ترین شبکه آموزش قرآن کشور است

وی با بیان اینکه یکی از ماموریت‌های سازمان دارالقرآن توسعه آموزش قرآن کریم در کشور است، افزود: ما پس از آموزش و پرورش که متولی اصلی آموزش عمومی قرآن کریم است، بزرگ‌ترین شبکه آموزش قرآن را داریم چرا که در 3 دهه اخیر بیش از 12 میلیون نفر شرکت‌کننده را تحت پوشش قرار داده و 150 هزار گواهی تربیت مربی قرآن صادر کرده‌ایم.

 

 

رئیس سازمان دارالقرآن تهیه منابع آموزشی را یکی از مهمترین فعالیت‌های این سازمان عنوان کرد و گفت: 18 جلد از این کتاب‌ها در حوزه پیش‌دبستانی است، 6 جلد آن نیز در حوزه تربیتی با محوریت قرآن کریم، 3 جلد در حوزه سبک زندگی قرآنی با مضامین ازدواج، عفاف و حجاب و همچنین کار جمعی و هم افزایی است.

قره‌شیخلو با اشاره به سایر کتاب‌هایی که رونمایی شد، خاطر نشان کرد: از 36 جلد کتابی که امروز رونمایی می‌شود 3 جلد نیز به قرائت و آموزش، 3 جلد به مدیریت موسسات قرآنی، 2 جلد به معارف روایی با محوریت قرآن و یک جلد از آن نیز به طرح و برنامه‌های آموزشی، تبلیغی و ترویجی سازمان دارالقرآن در سه دهه فعالیت خود اختصاص دارد.

وی با بیان اینکه رونمایی از ترتیل کل قرآن با صدای 6 نفر از قاریان جوانی که کمتر مورد توجه قرار گرفته‌اند می‌تواند نقش مهمی در توسعه ظرفیت‌های قرآنی جوانان داشته باشد، اظهار داشت:‌ در این ترتیل هر کدام از قاریان جوان کشورمان 5 جزء از قرآن کریم را قرائت کرده‌اند که امیدواریم ما با چنین رویکردی بتوانیم امکان ظهور قاریان توانمند کشورمان را فراهم سازیم.

آمادگی سازمان دارالقرآن برای حمایت از پایان‌نامه قرآنی

در ادامه این مراسم عباس سلیمی استاد و پیشکسوت قرآن کریم با بیان اینکه امروز با تلاش اساتید حوزه علمیه و دانشگاه‌ها شاهد فعالیت ارزشمندی هستیم، گفت: مراسم رونمایی از این کتاب‌ها نشان می‌دهد ظرفیت فراوانی در سازمان دارالقرآن وجود دارد که می‌توان با ارتقاء و حمایت آن در این مسیر گام‌های بلندی برداشت.

وی با اشاره به اینکه توسعه فعالیت‌های قرآنی مرهون شهدا است، افزود: این‌ها نتیجه تلاش 220 هزار شهید بزرگوار، 50 هزار آزاده که بهترین سال‌های عمر خود را زندان‌های بغداد سپری کردند و همچنین 700 هزار جانباز دلاور کشورمان است که ما می‌توانیم اکنون در چنین فضایی برای توسعه برنامه‌های قرآنی فعالیت کنیم.

سلیمی در ادامه به وضعیت بودجه و اعتبارات قرآنی اشاره کرد و گفت: امیدوارم وضعیت بودجه سازمان تبلیغات اسلامی بهبود یابد تا ما با برخورداری از حمایت‌های مالی خدمات بهتری را ارائه دهیم.

استاد پیشکسوت قرآن با بیان اینکه باید از دوران قبل از مدرسه به آموزش قرآن اهتمام ورزید، افزود: سازمان دارالقرآن این آمادگی را دارد که در ارتقا فعالیت‌های قرآنی برنامه‌ریزی کند، همچنین در رابطه با پایان‌نامه‌ها نیز ما تلاش خود را برای حمایت از پایان‌نامه‌هایی با موضوعات کاربردی در حوزه قرآن اعلام می‌داریم.

 

 

در ادامه این مراسم حجت‌الاسلام مهدی خاموشی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی با بیان اینکه مشکل جهان امروز فهم نادرست از قرآن است، اظهار داشت:‌جهان امروز به 2 گروه تقسیم شده‌اند برخی از آنها در جبهه فهم نادرست از قرآن قرار گرفتند و برخی دیگر نیز با درک صحیح از آیات الهی به سوی توسعه فعالیت‌های دینی می‌پردازند.

تشکیل گروه‌های تکفیری به دلیل فهم نادرست از قرآن است

وی با اشاره به اینکه گروه تکفیری‌ها به دلیل فهم نادرست از قرآن کریم تشکیل شده‌اند، افزود: آنها به واسطه حمایت از صهیونیست‌ها اقدام به جنایات متعددی می‌کنند؛ بر همین اساس مسلمانان جهان باید با اتحاد روزافزون برای معرفی اسلام و دستاوردهای آن تلاش کنند و اجازه ندهند دشمنان با توطئه و اختلاف‌افکنی به مقاصد شوم خود برسند.

وی با بیان اینکه باید فهم قرآن به عنوان نیاز جامعه تلقی شود، گفت: شایسته در سازمان دارالقرآن گروه علمی برای سفارش موضوعات، تحقیقات و پژوهش‌ها در حوزه‌های مختلف قرآن تشکیل شوند تا فهم تدبر در قرآن را توسعه بخشد البته در این راستا توجه به تفسیر قرآن نیز با حمایت از عالمان دینی و مفسران قرآن کریم نقش به سزایی در توسعه فهم آیات الهی دارد.

 

 

در ادامه این مراسم، از کتاب‌های قرآن در روایات اهل بیت، جامعه اسلامی در قرآن کریم، درس‌نامه حفظ موضوعی قرآن، وقف و وصل، آموزش تفسیر و لوح فشرده ترتیل کل قرآن کریم با صدای 6 قاری جوان کشورمان با حضور مجید معارف رئیس دانشکده علوم و معارف دانشگاه تهران، حجت‌الاسلام خاموشی رئیس سازمان تبلیغات، محمدحسین محمدزاده مدیر رادیو قرآن، سیدمحسن موسوی بلده استاد قرآن کریم و حجت‌الاسلام رضایی اصفهانی رئیس هیات مدیره جامعةالمصطفی رونمایی شد.

 

 2 شادی مؤمن به خدا

پس از آن مجید معارف با بیان اینکه مومن دو شادی دارد، اظهار داشت: مومنان در لحظه افطار و لقاءالله شاد هستند که امام صادق (ع) درباره علت شادی لحظه افطار می‌فرمایند: هر روز به هنگام افطار خداوند خیل کثیری را از آتش جهنم می‌رهاند و وقتی عید شد خدا به تعداد تمام کسانی که در ماه مبارک رمضان از آتش نجات یافتند در روز عید نیز رهایی می‌بخشد.

وی با اشاره به حدیث ثقلین افزود: پیامبر (ص) فرمودند: دو امانت ارزشمند و گرانقدر را برای شما بر جای می‌گذارم، یکی کتاب خدا و دیگر اهل بیت است. این به معنای آن است که مجموعه نیازهای فکری را باید از قرآن و سنت بجوییم چرا که اهل بیت ترجمان قرآن کریم هستند.

معارف با بیان اینکه در حدیث ثقلین قرآن و عترت جدانشدنی مطرح شده‌اند، گفت: یکی از مسائلی که می‌توان به آن تاکید کرد این است که اگر می‌خواهیم امام را به خوبی بشناسیم باید به روایت قرآن آنها را درک کنیم ما نمی‌توانیم امام را جدای از قرآن بشناسیم و به شخصیت مقام ائمه (ع) پی ببریم. علاوه بر این اگر بخواهیم قرآن را بشناسیم باید آن را با بیان امام درک کنیم.

امام مفسر قرآن و قرآن کریم نیز معرف امام است

وی با اشاره به اینکه امام مفسر قرآن و قرآن کریم نیز معرف امام است، تصریح کرد: نباید یک بعدی به قرآن و اهل بیت پرداخت. امامان تمام حقایق هستی را از قرآن می‌فهمیدند چرا که امام باقر (ع) فرمودند وقتی من برای شما صحبت می‌کنم بگویید سند آن در کجای قرآن است، بنابر این ما باید برای درک صحیح از قرآن روایات توجه داشته باشیم.

 

 

در ادامه این مراسم حجت‌الاسلام رضایی اصفهانی عضو هیات علمی جامعةالمصطفی با بیان اینکه رشته‌های علوم اسلامی نیاز به بازنگری دارند، گفت: سال 83 به بعد رشته‌ای به عنوان قرآن و علوم را پیشنهاد دادیم که از سال 85، این رشته در گرایش‌های قرآن و سیاست، قرآن و اقتصاد، قرآن و جامعه‌شناسی، قرآن و روانشناسی، قرآن و حقوق، قرآن و بهداشت و سلامت، قرآن و نجوم، قرآن و تاریخ به عنوان رشته‌های وزارت علوم دانشجو پذیرفت.

قرآن را در زندگی کاربردی کنیم

وی با اشاره به لزوم کاربردی کردن قرآن کریم در زندگی افزود: ما باید کاری کنیم که قرآن کریم به عنوان نیاز خانواده‌ها در صحنه اجتماع تاثیرگذار باشد، که در این راستا پاسخگویی به شبهات قرآنی از اهمیت بسیاری برخوردار است چرا که مهمترین مسئولیت ما در عصر حاضر پاسخگویی به این شبهات است به همین جهت جا دارد سازمان تبلیغات اسلامی در این فضا وارد شود.

در ادامه این مراسم نیز از سایر محصولات آموزشی حمایتی سازمان دارالقرآن رونمایی شد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول