اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

سنگباران سفارت سعودی در بیروت

مسلمانان آواره و بیدار فلسطینی و لبنانی که در پشت ماسک های مزورانه حکام سعودی نقش دشمنانه رژیم ریاض در برخورد با مسلمانان را به عینیت در جنوب لبنان لمس کرده اند سفارت پادشاهی سعودی در بیروت را روز سه شنبه سنگباران کردند.

سنگباران سفارت سعودی در بیروت

رخدادهای 19 خرداد 1361

چکیده

  • ولایتی وزیر امور خارجه کشورمان ضمن سخنان مفصلی دراجلاس خلع سلاح سازمان ملل به تشریح مسائل مهم بین المللی پرداخت و سیاست جمهوری اسلامی ایران را بیان کرد.  

 

  • سرهنگ محمد سلیمی وزیر دفاع کشورمان در راس یک هیئت بلندپایه نظامی با حافظ اسد رئیس جمهوری سوریه دیدار و پیامی از سوی حضرت آیت الله خامنه ای رئیس جمهوری اسلامی ایران به وی تسلیم کرد.

 

  • تجاوز رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان موجی از موضع گیری ها و اظهار نظرها را در میان دولت ها و شخصیت های مختلف جهان برانگیخته است .

 

  • پس از گذشت 2 روز از زمان تقاضای لبنان مبنی بر تشکیل یک اجلاس فوق العاده سران کشورهای عربی کشور امارات عربی متحده تنها کشوری است که تاکنون به این تقاضا پاسخ مثبت داده است.

 

  • تعدادی از واحدهای نیروهای مسلح جمهوری اسلامی جهت مبارزه رویارو با اسرائیل غاصب ، به جنوب لبنان اعزام می شود.

 

  • روزنامه نگاران و نویسندگان عرب ساکن لبنان با ارسال تلگرامی از امام خمینی درخواست کرده اند جمهوری اسلامی ایران تلاش خود را در جهت جلوگیری از عدم پیشرفت این طرح ها و اجرای آن توسط حکام وابسته و نوکران آمریکا به کار گیرد .

 

  • نمایندگان مجلس در پیامی تاکید کردند : ضمن نائید پیشنهاد اعزام نیرو جهت جنگیدن با اشغالگران فلسطین امیدواریم که دیگر ملتها نیز به ملت مسلمان ایران تاسی کنند.

 

  • آیت الله منتظری در پیامی تاکید کرد : اگر دول مرتجع با طرح فهد و کمپ دیوید مخالفت می کردند امروز اسرائیل ، لبنان را به خاک و خون نمی کشید .

 

  • از سوی امام خمینی رهبر انقلاب آیت الله یوسف صانعی به عنوان نماینده امام در شورای عالی بازسازی مناطق جنگی منصوب شد .

حمله به وزیر خارجه ایران در سازمان ملل

ولایتی وزیر امور خارجه کشورمان ضمن سخنان مفصلی دراجلاس خلع سلاح سازمان ملل به تشریح مسائل مهم بین المللی پرداخت و سیاست جمهوری اسلامی ایران را بیان کرد. در جریان سخنرانی وزیر خارجه کشورمان ضد انقلاب تلاش کرد تا سخنان ولایتی را بر هم زده و یا این مراسم را با اختلال روبرو کند .  این گزارش می افزاید : دلایلی در دست است که نشان می دهد در برنامه ایجاد اختلال در سخنرانی وزیر خارجه مهاجم ناشناس ماجرا با هیئت نمایندگی رژیم عراق در سازمان ملل در ارتباط بوده است.

بر اساس گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی بعدازظهر دیروز در دومین روز کنفرانس خلع سلاح ، چند دقیقه پس از آغاز سخنرانی دکتر ولایتی ، شخصی از جایگاه میهمانان سازمان ، خود را به نزدیکی دکتر ولایتی رساند و توانست با پاره کردن اوراق سخنرانی وزیر خارجه ایران برنامه سخنرانی او را 45 ثانیه به تعویق بیاندازد.

مهاجم که معلوم نیست به چه صورت و ارد سالن شده و پس از ارتکاب این عمل بوسیله پلیس دستگیر شده است، به گفته رسانه های آمریکایی ایرانی است، اما او تاکنون از اعلام هویت خود خودداری کرده است. این گزارش می افزاید  چند دقیقه قبل از این تهاجم ، یکی از اعضای هیئت نمایندگی رژیم بغداد جایگاه مخصوص نمایندگان سازمان را ترک کرد و به جایگاه میهمانان رفت.

 وی تنها کسی بود که در جریان قطع سخنرانی وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران که حاضران در جلسه را کاملا بهت زده کرده بود ، به کف زدن برای مهاجم پرداخت و با خونسردی در میان تعجب حاضران در جلسه ، مهاجم را تشویق کرد. وی پس از عادی شدن وضع به میان دیگر نمایندگان رژیم بعثی بغداد در جایگاه مخصوص خود بازگشت.(1)

وزیر دفاع پیام آیت الله خامنه ای را تقدیم اسد کرد

سرهنگ محمد سلیمی وزیر دفاع کشورمان پریشب در راس یک هیئت بلندپایه نظامی با حافظ اسد رئیس جمهوری سوریه دیدار و پیامی از سوی حضرت آیت الله خامنه ای رئیس جمهوری اسلامی ایران به وی تسلیم کرد.

در این دیدار که عبدالحلیم خدام وزیر امور خارجه سوریه نیز حضور داشت سرهنگ سلیمی پیشنهاد ایران را مبنی بر ارسال نیرو و تجهیزات نظامی به لبنان به منظور مقابله با حمله رژیم تجاوزگر صهیونیستی برای حافظ اسد تشریح کرد .

 مطبوعات سوریه در شماره های دیروز خود ضمن انعکاس خبر فوق اعلام داشتند : در این دیدار نحوه و امکانات اجرای پیشنهاد ایران با طرفین ذینفع در  بحران لبنان مورد بررسی قرار گرفته است. براساس گزارش مطبوعات سوریه، حافظ اسد رئیس جمهور سوریه نیز ضمن استقبال از پیشنهاد ایران براراده مستحکم سوریه به ادامه جنگ علیه تهاجمات رژیم تجاوزگر صهیونیسم تاکید کرده است.

این خبرگزاری به نقل از رادیو تهران گزارش داد : محسن رضایی فرمانده سپاه پاسداران و عضو هیئت گفته است ما به سوریه می رویم تا پایه های جهاد حقیقی و اساسی را که از سال ها قبل مورد انتظار خلق ها بود فراهم کنیم و به صهیونیسم درس عبرتی بدهیم .  (2)

آخرین خبرها از تجاوز اسرائیل به جنوب لبنان ؛ از وتوی آمریکا تا شرایط صهیونیست ها!

تجاوز رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان موجی از موضع گیری ها و اظهار نظرها را در میان دولت ها و شخصیت های مختلف جهان برانگیخته است ، از سویی آمریکا قطعنامه ضد تجاوز شورای امنیت را وتو کرده و از سوی دیگر نیز اسرائیل شرایط خنده داری را برای صلح مطرح ساخته است !

وزیر خارجه آمریکا : ارسال اسلحه به اسرائیل ادامه خواهد یافت !

هیگ وزیر امور خارجه آمریکا که چنین وانمود می نماید که از حمله صهیونیست ها به لبنان بی اطلاع است گفت اگر اسرائیل ثابت کند که این حرکت به قصد دفاع از خود صورت گرفته امریکا ارسال اسلحه به اسرائیل را ادامه خواهد داد ! گفتنی است وزیر خارجه آمریکا چند روز پیش در آغاز تهاجم گسترده اسرائیل علیه مسلمانان فلسطینی این اقدام را منطقی توصیف کرده بود.

تقاضای بدون پاسخ لبنان از اتحادیه عرب

بر اساس گزارش خبرگزاری سینا عبدالحلیم خدام وزیر امور خارجه سوربه دیشب در دمشق با شاذلی فیلیپی دبیرکل اتحادیه عرب دیدار و گفت و گو کرده است. در این دیدار مسائل مربوط به تهاجم رژیم صهیونیستی علیه لبنان مورد بررسی قرار گرفته است.

از سوی دیگر به گزارش خبرگزاری فرانسه از لبنان  پس از گذشت 2 روز از زمان تقاضای لبنان مبنی بر تشکیل یک اجلاس فوق العاده سران کشورهای عربی در رابطه با تهاجم رژیم صهیونیستی به این کشور امارات عربی متحده تنها کشوری است که تاکنون به این تقاضا پاسخ مثبت داده است. گفتنی است دولت لبنان دیروز ضمن ارسال یک یادداشت به دبیرخانه اتحادیه عرب خواستار تشکیل  اجلاس فوق العاده سران کشورهای عربی به منظور بررسی تحولات اوضاع لبنان شد .

درخواست عرفات از سران عرب و شوروی ؛ به کمکمان بیائید !

در حالی که چریک های فلسطینی درگیر نبرد سخت با ارتش اشغالگر قدس می باشند  یاسر عرفات رهبر سازمان آزادیبخش فلسطین از شوروی و کشورهای عرب خواست تا این حمله را مهار کنند.

عرفات طی پیامی به رهبران عرب گفت: رژیم اشغالگر قدس تجاوز خود را گسترش داده و اکنون در ۲۰ کیلومتری بیروت است. نیروی 60 هزار نفری اشغالگر با گذشتن از خطوط سازمان ملل تجاوز خود را با تائید کامل آمریکا انجام داد. به گزارش خبرگزاری فلسطینی وفا عرفات با الکساندر سولداتوف سفیر شوروی در بیروت ملاقات کرد و پیامی خطاب به رهبران کرملین تسلیم وی کرد.

سنگباران سفارت سعودی در بیروت

مسلمانان آواره و بیدار فلسطینی و لبنانی که در پشت ماسک های مزورانه حکام سعودی نقش دشمنانه رژیم ریاض در برخورد با مسلمانان را به عینیت در جنوب لبنان لمس کرده اند سفارت پادشاهی سعودی در بیروت را روز سه شنبه سنگباران کردند و با  تظاهرات گسترده خود نقش دست نشاندگی ریاض و همکاری سعودی ، مصر و آمریکا با صهیونیستها را افشا ساختند.

قطعنامه غیرمتعهدها در محکومیت اسرائیل

هیئت های نمایندگی غیر متعهد روز سه شنبه طی قطعنامه ای از شورای امنیت خواستند چنان چه اسرائیل ظرف 6 ساعت جنگ در لبنان را متوقف نکند مجازات هائی علیه این رژیم وضع شود.

انتقال موشک های سوری به مکان نامعلوم

رادیو صدای لبنان [فالانژیست ها ] اعلام کرد موشک های ساخت شوروی مستقر در دره بقا که در بهار گذشته موجب بوجود آمدن بحران میان اسرائیل و سوریه گشت به مکان نامعلومی انتقال یافته اند . 29 ماه آوریل گذشته سوریه موشک های سام خود را به دنبال سرنگون شدن یک هلی کوپتر سوری توسط جنگنده های اسرائیلی در لبنان مستقر کرد .

خبر دیگر آن که دبیر کل سازمان ملل دیروز گزارشی تقدیم شورای امنیت کرد که در آن از اسرائیل تقاضا شده بود از جنوب لبنان خارج شود ولی اسرائیل این درخواست را رد کرده است . از سوی دیگر آمریکا قطعنامه شورای امنیت که بدون نام بردن از اسرائیل عدم اجرای آتش بس در لبنان را محکوم کرده است را وتو کرد .

این قطعنامه که توسط اسپانیا داده شده بود و در آن درخواست می شد درگیری ها ظرف 6 ساعت متوقف گردد با تک رای مخالف آمریکا و در عین حال موافقت 14 عضو دائم و غیر دائم شورای امنیت وتو شد . خبر دیگر آن که کاسترو رئیس جمهور کوبا در پیامی خطاب به روسای کشورهای غیرمتعهد گفت : تجاوزات وحشیانه و جنایتکارانه اسرائیل علیه مردم لبنان و فلسطینی ها باید متوقف شود .

شرایط اسرائیل برای توقف تجاوز !

رادیوی صدای راست گرایان لبنان روز سه شنبه ادعا کرد که اسرائیل خواهان خروج نیروهای سوری از سرزمین لبنان به عنوان شرط خروج خود از این کشور می باشد . این رادیو از قول دیپلمات های نامعلوم گفت : خروج نیروی 25 هزار نفری حافظ صلح سوریه ، نخستین شرط از شرایط چهارگانه اسرائیل است .

این رادیو گفت : شرایط دیگر عبارتند از برچیده شدن موشک های سام 6 در دره بقا ، اعاده حاکمیت لبنان بر جنوب این کشور و اعلام یک منطقه غیرنظامی به طول و عرض 60 در 40 کیلومتر در مرزهای اسرائیل !(3)

اعلام آمادگی سپاه و ارتش برای اعزام نیرو برای نبرد با اسرائیل

ستاد مرکزی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ستاد مشترک ارتش جمهوری اسلامی ایران در اطلاعیه مشترکی که انتشار دادند متذکر شدند که در فرمان برداری از اوامر امام امت خمینی کبیر، تعدادی از واحدهای نیروهای مسلح جمهوری اسلامی جهت مبارزه رویارو با اسرائیل غاصب ، به جنوب لبنان اعزام می شود. (4)

استمداد نویسندگان و روزنامه نگاران عرب از امام

روزنامه نگاران و نویسندگان عرب ساکن لبنان با ارسال تلگرامی به حضور رهبر انقلاب اسلامی امام خمینی ضمن ابراز نگرانی از اجرای طرح های صهیونیستی آمریکایی در منطقه از امام خمینی درخواست کرده اند جمهوری اسلامی ایران تلاش خود را در جهت جلوگیری از عدم پیشرفت این طرح ها و اجرای آن توسط حکام وابسته و نوکران آمریکا به کار گیرد .

بیانیه نمایندگان در حمایت از اعزام نیرو برای جنگ با اسرائیل به لبنان

در جلسه علنی روز دوشنبه مجلس شورای اسلامی محمد خاتمی رئیس کمیسیون امور خارجه در رابطه باتجاوز وحشیانه رژیم اشغالگر قدسی به جنوب لبنان از سوی نمایندگان مجلس بیانیه ای قرائت کرد.

در بخشی از بیانیه قرائت شده توسط محمد خاتمی آمده است : فرصت بسیار مناسبی پدید آمده است تا تمامی مسلمانان در معرکه ای بسیار گسترده برای نابودی سرطانی که دهها سال است پیکردنیای اسلام و مستضعف را می آزارد وارد کارزار شوند و از این رو ضمن نائید پیشنهاد ... اعزام نیرو جهت جنگیدن با اشغالگران فلسطین امیدواریم که دیگر ملتها نیز به ملت مسلمان ایران تاسی کنند و اجازه ندهند وابستگاه امپریالیسم و صهیونیسم بار دیگر رژیم اشغالگر فلسطین را از تیررس خشم مقدس توده های مسلمان نجات دهند. (5)

پیام آیت الله منتظری در پی تجاوز اسرائیل به جنوب لبنان

در پی حمله رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان که منجر به شهادت و آواره شدن عده کثیری از برادران و خواهران مسلمان آن کشور شد آیت الله منتظری در پیامی تاکید کرد : اگر دول مرتجع با طرح فهد و کمپ دیوید مخالفت می کردند امروز اسرائیل ، لبنان را به خاک و خون نمی کشید . (6)

شهادت 6 پاسدار و بسیجی در درگیری با ضد انقلاب

پیکر پاک 6 تن از برادران عضو بسیج ، قائم مقام و فرمانده عملیات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی رامسر که در درگیری های جنگل های رامسر ، ناجوان مردانه به دست منافقین به شهادت رسیدند ، با شرکت نمایندگان مردم 7 شهر گیلان و مازندران در مجلس شورای اسلامی و اقشار مختلف مردم، از میدان انقلاب تا میدان نماز جمعه تشییع شد . (7)

نماینده امام در شورای عالی بازسازی مناطق جنگی مشخص شد

از سوی امام خمینی رهبر انقلاب آیت الله یوسف صانعی به عنوان نماینده امام در شورای عالی بازسازی مناطق جنگی منصوب شد . (8)

رسیدگی به پرونده آیت الله شریعتمداری به شورای عالی قضایی مربوط نمی شود

پس از اظهارات موسوی تبریزی  در نطق پیش از دستور مجلس شورای اسلامی مبنی بر درخواست از شورایعالی قضایی برای محاکمه علنی [آیت الله] شریعتمداری دفتر دیوان عالی کشور با ارائه توضیحاتی تاکید کرد :  حسب شرح وظائف شورای عالی قضایی این شورا نه دادسرا است و نه دادگاه ، در حالی که رسیدگی به پرونده خاص نامبرده شده از  سوی نماینده تبریز ، باید در دادسرا و دادگاه انقلاب انجام شود و نمی تواند به شورای عالی قضائی مربوط باشد .

در ادامه توضیحات دیوان عالی کشور آمده است :  پیگیری جریان پرونده بنی صدر نیز با دستور خاص حضرت امام مدظله شروع وحسب دستور ، گزارشات به طور مرتب به خدمت ایشان داده تا نهایت کار نیز حضرت امام در جریان امر بودند و این دو جریان به هیچ وجه نمی تواند مثل هم باشد و قیاس این دو با یکدیگر مع الفارق است. (9)

پی نوشت:

1- اطلاعات ، 19 خرداد 1361 ، صفحه 18
2- اطلاعات ، 19 خرداد 1361 ، صفحه 18
3- اطلاعات ، 19 خرداد 1361 ، صفحه 18
4- کیهان ، 19 خرداد 1361 ، صفحه 15
5- اطلاعات ، 19 خرداد 1361 ، صفحه 3
6- جمهوری اسلامی ، 19 خرداد 1361 ، صفحه 12
7- اطلاعات ، 19 خرداد 1361 ، صفحه 2
8- کیهان ، 19 خرداد 1361 ، صفحه 14
9- کیهان ، 19 خرداد 1361 ، صفحه 2

پژوهشگر: سید روح الله امین آبادی

انتهای  متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول