اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

طرح دشمن برای تجزیه ایران به سه کشور در بیان هاشمی

هاشمی: نقشه ای به دستم رسید که در جریان عملیات فتح المبین از سنگرهای متجاوزین عراقی پیدا شده بود که بر اساس آن کشور جدیدی به نام عربستان در منطقه متولد می شود که از سوی جنوب تا بندر ماهشهر و از شرق اهواز و دزفول تا هفت تپه را در بر می گیرد.

طرح دشمن برای تجزیه ایران به سه کشور در بیان هاشمی

رخدادهای 11 خرداد 1361

چکیده

  • امام خمینی با اخطار به برخی دولت های حامی صدام: این آدم را نمی‌توانید اعاده حیثیتش را بکنید. حیثیت خودتان را سر این بی‌حیثیت به باد ندهید.

 

  • دزدان اشیای عتیقه و آثار فرهنگی – تاریخی موزه رضا عباسی که میلیاردها تومان ارزش دارد توسط ماموران اداره آگاهی مرکز دستگیر شدند و کلیه آثار سرقت شده کشف و ضبط گردید.

 

  • سفارت جمهوری دمکراتیک عربی صحرا طی مراسمی با حضور نماینده رئیس جمهور ، دکتر بانکی وزیر مشاور و سرپرست سازمان برنامه و بودجه و نمایندگان بیش از 15 کشور در تهران گشایش یافت .

 

  • محل تجمع ضد انقلابیون وابسته در یکی از مناطق تابع شهر سردشت به وسیله آتش توپخانه سلحشوران جمهوری اسلامی منهدم شد و 10 تن از ضد انقلابیون به هلاکت رسیدند . 

 

  • آیت الله هاشمی رفسنجانی در مقاله ای با عنوان مروری بر تاریخچه و انگیزه های جنگ از آغاز تاکنون اسرار تازه ای از جنگ تحمیلی عراق علیه ایران را افشا کرده است .

 

  • اسناد نشان می دهد به طور قطع توطئه و نقشه این بود که حکومت مردمی ایران را ساقط کنند و دو کشور کوچک عرب و کرد در جنوب و غرب کشور ما به وجود آورند .

اخطار امام به غیر متعهدها درباره برگزاری نشست در بغداد

به مناسبت آغاز سومین سال فعالیت مجلس شورای اسلامی نمایندگان ملت ، اعضای شورای عالی قضایی ، قضات شرع و دادستان های دادگاه های انقلاب اسلامی در حسینیه جماران با امام خمینی رهبر انقلاب دیدار کردند . امام خمینی در این دیدار با اخطار به برخی دولت های حامی صدام اظهار داشتند : این آدم را نمی‌توانید اعاده حیثیتش را بکنید. حیثیت خودتان را سر این بی‌حیثیت به باد ندهید.

ایشان افزودند : ما نصیحت های خودمان را ، ایران نصیحت های خودش را به شماها می‌کند که شماها یک قدری در خلوت بنشینید و امریکا و شوروی و دیگر قدرتمندان را از مغزتان شستشو کنید و فکر کنید که ما اگر برویم به بغداد ، چه جور می‌توانیم بکنیم. و من اعلام یک خطری هم برای شما می‌کنم که از صدام بعید نمی‌دانم ، و آن اینکه صدامی که در حال مردن است یک وقت عده‌ای از شما را بکشد و گردن ایران بگذارد ، برای اینکه شما را وادار کند که مخالفت کنید، خوف این مطلب زیاد است.

رهبر انقلاب تاکید کردند : شما از این جانی خیال نکنید که هیچ کاری برنمی آید؛ این جانی، جنایت زیاد از او می‌آید و این جنایت به نظر انسان نزدیک است؛ همان طوری که یک جاهایی را می‌زند و می‌گوید ایران زده است... من خوف این را دارم که اگر اینها مجتمع بشوند، در بغداد یا در بین راه، چند نفر از اینها را بزنند و بکشند و گردن ایرانیها بگذارند و یا در مجلس که مجتمع می‌شوند، یک وقت خود صدام برای اینکه برود دستش را بشوید، بیرون برود و مجلس را منهدم کنند. درست توجه کنید که‌ مبادا به دام بیفتید، به دام این صدام بیفتید که این مرد خطرناکی است. و اشخاصی که آخر عمرشان را می‌گذرانند، جنایتکارانی که آخر عمرشان را می‌گذرانند، می‌گویند حالا که من رفتم، بگذارید همه بروند.(1)

دزدان میلیاردها تومان آثار فرهنگی و عتیقه موزه عباسی دستگیر شدند

دزدان اشیای عتیقه و آثار فرهنگی – تاریخی موزه رضا عباسی که میلیاردها تومان ارزش دارد توسط ماموران اداره آگاهی مرکز دستگیر شدند و کلیه آثار سرقت شده کشف و ضبط گردید.(2)

سفارت صحرا در تهران گشایش یافت

سفارت جمهوری دمکراتیک عربی صحرا طی مراسمی با حضور نماینده رئیس جمهور ، دکتر بانکی وزیر مشاور و سرپرست سازمان برنامه و بودجه ، دکتر غفوری فرد وزیر نیرو و احمد عزیزی قائم مقام وزارت امور خارجه و با شرکت سفرا و نمایندگان بیش از 15 کشور در تهران عصر دیروز گشایش یافت .

سفیر جمهوری دمکراتیک عربی صحرا در آغاز گشایش اولین سفارتخانه صحرا در آسیا طی سخنان کوتاهی از امت مسلمان و دولت جمهوری اسلامی ایران از این که سفارتخانه ای را در اختیار مردم مسلمان صحرا قرار داده اند تشکر کرد . (3)

10 ضد انقلابی در حومه سردشت به هلاکت رسیدند

ساعت 5 بامداد روز 8 خرداد محل تجمع ضد انقلابیون وابسته در یکی از مناطق تابع شهر سردشت به وسیله آتش توپخانه سلحشوران جمهوری اسلامی منهدم شد و 10 تن از ضد انقلابیون به هلاکت رسیدند . (4)

افشاگری آیت الله هاشمی درباره طرح دشمن برای تجزیه ایران به سه کشور  

آیت الله هاشمی رفسنجانی در مقاله ای با عنوان مروری بر تاریخچه و انگیزه های جنگ از آغاز تاکنون اسرار تازه ای از جنگ تحمیلی عراق علیه ایران را افشا کرده است .

این مقاله که در ششمین شماره ماهنامه پاسدار اسلام چاپ شده است گوشه های تاریکی از انگیزه های تجاوز عراق به خاک میهن اسلامی مان را روشن می کند .

هاشمی در این مقاله با اشاره به نقشه تجزیه ایران نوشته است : نقشه ای به دستم رسید که در جریان عملیات فتح المبین از سنگرهای متجاوزین عراقی پیدا شده بود ، این نقشه که روی آن بسیار کار شده و نقشه حساب شده ای است ، عراقی ها آن را در سال 1980 چاپ کرده اند این نقشه جدید را قبل از آغاز جنگ برای منطقه ترسیم کرده اند که بر اساس آن کشور جدیدی به نام عربستان در منطقه متولد می شود . حدود عربستان که به طور دقیق در این نقشه ترسیم شده به جز مناطقی که عراق در جنگ به اشغال خود در آورده بود از سوی جنوب تا بندر ماهشهر و از شرق اهواز و دزفول تا هفت تپه را در بر می گیرد . این نقشه نشانگر توطئه وسیع و برنامه حساب شده ای است که به وسیله بعث عراق با همکاری ارتجاع منطقه و ابرقدرت ها در سطح جهان و احتمالا نیروهای منحرف داخلی طرح آن ریخته شده و زمینه اش را نیز فراهم کرده بودند .

رئیس مجلس ادامه داد : می دانیم که آن ها از مدت ها پیش چیزی به نام سازمان آزادیبخش عربستان درست کرده بودند که چند نفر چاقوکش و یا افرادی در حقیقت غیرسیاسی بنام خلق عرب عامل دست آن ها بودند ، از مدتی قبل اهواز (الاحواز ) می شود و خرمشهر به محمره تغییر نام می دهد و برای شهرهای دیگر هم یک نام عربی انتخاب می کنند .

هاشمی با اشاره به روی دادهای کردستان نیز می نویسد : از سوی دیگر بلافاصله بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران حرکتی در کردستان به وجود می آید و با توجه به این که قاسملو و عزالدین و امثال آن ها گرچه در گذشته فقط یک سابقه دوستی با عراق داشتند ولی بعد از انقلاب سر آن ها در آخور عراق بود و از آن جا تغذیه می شدند در این رابطه دست روس ها تا چه اندازه در کار بود خود مسئله ای است ، آمریکا و فرانسه بطور هویدا می جنگیدند و توطئه این بود که از شمال غربی ارومیه تا ایلام کشوری به نام کردستان از غرب ایران جدا کنند و به این ترتیب دو کشور هم مرز و متکی به هم به نام عربستان و کردستان تاسیس نمایند .

وی افزود : در این طرح نفت شهر و پالایشگاه کرمانشاه و احتمالا چاه های نفتی که در شمال خوزستان وجود دارد برای کردستان و بخش اعظم امکانات و منابع نفتی و بنادر آبادان و ماهشهر و خرمشهر برای عربستان منظور شده است ، ضمنا در این طرح نفت آغاجاری و حدود آن را برای ایران قدیم قرار داده اند .

هاشمی در ادامه با اشاره به حمایت های بنی صدر از ضد انقلاب نوشته است : این ها همه بیانگر این است که بنی صدر از توطئه تاسیس دو کشور کردستان و عربستان دور نبوده و یا شریک توطئه بوده است و به او وعده داده بودند که بقیه ایران را او داشته باشد و کردستان هم در اختیار هم پیمانانش قاسملو قرار گیرد . این ساده نیست که قاسملو آن روز با بنی صدر می جنگید و به صورت ظاهر بین این دو نفر خون بوده و از دو طرف عده ای کشته شده به این آسانی در یک سازمان آن چنانی شریک هم شوند و با شورای مقاومت ملی همکاری کند و عضو شورا شود . با این محاسبات این احتمال قوی می شود که بنی صدر از آن توطئه بی اطلاع نبوده است .

چرا در روزهای اول جنگ عقب نشینی شد

هاشمی ادامه می دهد : روی دادهای چند روز اول جنگ به طور کامل با همین سوء ظن منطبق است و من این را از خود شما می خواهم که مراجعه کنید و پیش روی های روزهای اول جنگ را بررسی کنید وقتی که جنگ آغاز می شود عراق از چند محور شلمچه ، طلائیه ، فکه ، میمک ، ایلام و قصر شیرین  و ... وارد خاک ایران می شود و به سرعت پیش می آید در حالی که در مورد کردستان با بودن نیروهای هم پیمانشان آسوده خاطر بودند که آن ها از شمال کردستان تا مهاباد و همچنان سنندج را تا نزدیک کامیاران در دست دارند ، می بینیم سعی می کنند تا کرمانشاه پیش بیایند ، ایلام را هم بگیرند از فکه و عین خوش هم تلاش می کنند خودشان را به دزفول برسانند و شمال خوزستان را تصرف کنند و از آن جا تا پشت اهواز هم می آیند از کارون عبور می کنند و به طرف ماهشهر می روند و در این میان بنی صدر با سیاست های عوام فریبانه اش اصرار دارد که ما در همین دزفول دفاع می کنیم ! اگر آن جا ها را گرفتند ما بعدا پس می گیریم ! این چیز عجیب و مهمی است که اجازه دهد خرمشهر ، آبادان ، ماهشهر و حتی اهواز که مناطق حیاتی ما است همه گرفته شوند با این منطق که بعد ما پس می گیریم و فعلا باید این جا دفاع کنیم . این مسئله ای بود که بنی صدر و فرماندهان تحت فرمان او بر آن اصرار داشتند .

ماجرای گریه هاشمی پیش بنی صدر

رئیس مجلس ادامه داد : ما در شورای عالی دفاع سخت با این مسئله مواجه بودیم و هنگامی که حاضر نشد به خرمشهر نیرو بفرستد کار به آن جا کشید که من گریه کردم تا به هر طوری شده خرمشهر نجات پیدا کند . در خرمشهر عده کمی از نیروهای ما می جنگیدند آن ها می گفتند شما فقط 500 نیرو به ما بدهید ما خرمشهر را حفظ می کنیم ما در آن جا دزفول گریه کردیم که برای آن ها نیرو بفرستید بهانه آوردند که ما نیرو نداریم ، شما بیاورید ، من تعهد کردم از تهران نیروی کمیته را می آوریم به اهواز رفتم و به آقای مهدوی کنی تلفن زدم و تعدادی نیرو از کمیته با سرعت به اهواز آمدند ، نیروی کمیته ای که اصلا جنگ و میدان ندیده و منطقه ای نمی شناسد با این حال آن ها را با انواع بهانه تراشی از اهواز به خرمشهر منتقل نکردند و اسلحه نیز به آن ها ندادند و چون از اهواز به آن طرف منطقه خطر بود خودشان هم نمی توانستند بروند ...این ها همه نشان می دهد که برنامه بوده است .

رئیس مجلس می نویسد : این که عراق ظرف سه چهار روز با آرامش خاطر از تپه و کوه و دشت عبور می کند و پادگان هایی مانند عین خوش به آسانی سقوط کند با آن که سقوط یک پادگان آسان نیست از تنگه هایی مانند رقابیه و چزابه به آسانی عبور کنند تنگه دوسالک که عبور از آن بسیار مشکل است و اگر آن موقع ما در آن جا یک گروهان داشتیم و درست دفاع می کرد دشمن نمی توانست عبور کند از آن جا هم به آسانی عبور می کنند .

اگر آیت الله خامنه ای و شهید چمران نبود اهواز هم از دست رفته بود

وی ادامه می دهد : اگر آقای [آیت الله] خامنه ای و شهید چمران نرفته بودند کار اهواز هم تمام شده بود اهواز را نیروهای مردمی و افراد جنگ های نامنظم حفظ کردند نه بنی صدر ...آن ها بودند که عراقی ها را متوقف کردند و نگذاشتند دشمن به محدوده عربستان مورد نظرشان برسد و از آن پس کم کم ما بر جبهه مسلط شدیم و توانستیم مقاومت کنیم.

هاشمی در پایان این بخش از مقاله خود نوشت : این ها همه نشان می دهد که به طور قطع توطئه و نقشه این بود که حکومت مردمی ایران را ساقط کنند و دو کشور کوچک عرب و کرد در جنوب و غرب کشور ما به وجود آورند و بخش عظیمی از منابع نفتی و انرژی ما را گرفته و در باقی مانده ایران که اکثر خاک ایران است با سقوط دولت مرکزی دولت دست نشانده ای مانند بنی صدر و جبهه ملی و امثال آن ها جایگزین کنند تا مزاحم این دو کشور جدید التاسیس نشوند و فورا با آن ها پیمان صلح و همجواری امضا کنند و سرانجام ایران به سه کشور آمریکایی و یا اگر سوء ظن داشته باشیم مثل کردستان که هم روس ها و هم آمریکایی ها هم نیروی چپ و هم نیروهای راست عمل می کردند تجزیه شود . (5)

پی نوشت:

 صحیفه امام ، جلد 16 ، صفحه 277
اطلاعات ، 11 خرداد 1361 ، صفحه 2
کیهان ، 11 خرداد 1361 ، صفحه 2
اطلاعات ، 11 خرداد 1361 ، صفحه 1
اطلاعات ، 11 خرداد 1361 ، صفحه 3
پژوهشگر: سید روح الله امین آبادی

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول