اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

۳۳ سال پیش در چنین روزی

مرتجعین عرب در خانه شیشه‌ای نشسته‌اند و ما باری از سنگ در دست داریم

آیت‌الله خامنه‌ای: به دولت‌هاى منطقه، آنهایى که با ما سر ستیز دارند مى‌گویم آنها هم شانس‌شان را در اینجا نیازمایند زیرا کسى که در خانه شیشه‌ای نشسته است با کسى که بارى از سنگ پهلوى دست اوست هرگز دعوا نمى‌کند.

مرتجعین عرب در خانه شیشه‌ای نشسته‌اند و ما باری از سنگ در دست داریم

رخدادهای 14 خرداد 1361

چکیده

  • آیت الله خامنه ای : در 15 خرداد سه عنصر وجود داشت : یکى عنصر مردم بود ، یکى عنصر رهبر و امام بود و سومى عنصر انگیزه مذهبى و روحیه شهادت طلبى و فداکارى براى خدا بود . نطفه انقلاب ما با این سه عنصر بسته شد .

 

  • این حرف کوتاه انقلاب ماست ، خلاصه جمهورى ما این است خدا و مردم . سیاست نه شرقى و نه غربى ما بر روى این پایه استوار است خدا و مردم .

 

  • به دولت هاى منطقه ، آن هایى که با ما سر ستیز دارند مى گویم آنها هم شانس شان را در اینجا نیازمایند زیرا کسى که در خانه اى از شیشه نشسته است با کسى که بارى از سنگ پهلوى دست اوست هرگز دعوا نمى کند .

 

  • ما تجاوز طلب نیستیم ، ما با همه منصفان عالم یک سخن بیش نداریم و آن این است که صدام یک جنایتکار جنگى است باید محاکمه و مجازات بشود.

 

  • آیت الله منتظری:  تلاش نهایی آمریکا برای نجات صدام تا آن جا گسترش یافته که تمام رژیم های وابسته نظیر اسرائیل و دیگر مهره های خائنش در خاورمیانه را به حمایت سریع از صدام فرا خوانده.

این ماه ماه خاطره ها است

خطبه های این هفته نماز جمعه تهران با حضور انبوه نمازگزاران و به امامت حضرت آیت الله خامنه ای رئیس جمهور در محل دانشگاه تهران برگزار شد .

آیت الله خامنه ای در خطبه اول نماز جمعه با اشاره به سالگرد قیام 15 خرداد اظهار داشتند : نیمه خرداد اگر چه به اعتبارى ،  یک عزاى فراموش نشدنى است اما به اعتبارى یک عید فراموش نشدنى و تاریخ ساز است . ماه خرداد ،  ماه خاطره هاست . نیمه خرداد 1342 ،  نیمه خرداد 1354 که حادثه خونین مدرسه فیضیه براى دومین بار پیش آمد و حوادث خرداد سال گذشته که سرآغاز انقلاب سوم ملت ایران بود ،   کور کردن خط نفاق و التقاط و نفوذ و بیرون راندن خیانتکارانى که فرصت طلبانه بر این مردم جفا مى کردند .

15 خرداد یک قیام مردمی

رئیس جمهور کشورمان در باره قیام 15 خرداد اظهار داشتند : 15  خرداد یک قیام مردمى بود ،  علت این قیام هم این بود که در روز عاشوراى آن سال که مصادف با سیزدهم خرداد مى شد امام امت حقایق افشا نشده تا آن روز را با مردم بى واسطه در میان گذاشتند و حقایقى را بیان کردند که این حقایق آن روز براى خیلى ها حتى دست اندرکاران سیاست قابل فهم نبود .

آیت الله خامنه ای ضمن برشمردن فرازهایی از سخنرانی تاریخی امام خمینی گفتند : [امام در آن سخنان تاریخی اظهار داشتند ] اسرائیل مى خواهد در ایران قرآن نباشد ، اسرائیل مى خواهد در ایران روحانیون نباشد ، اسرائیل مى خواهد در ایران اسلام نباشد ، آن روز براى خیلى ها این مطلب قابل فهم نبود که اسرائیل کجا و ایران کجا ؟ و اسرائیل چه دشمنى با قرآن و با روحانیت دارد آن هم در ایران ؟ حساسیت دستگاه در مقابل این مطالب به قدرى بود که شب بعد از این سخنرانى یعنى شب نیمه خرداد که مصادف با 12 محرم بود امام را دزدانه نیمه شب از منزلشان در قم ربودند و به تهران آوردند و زندانى کردند .

خطیب جمعه تهران ادامه دادند : روز نیمه خرداد مردم به مجرد اینکه فهمیدند که امام دستگیر و ربوده شده است بدون اینکه فرماندهى ، رهبرى از سوى شخصیتى ، از سوى حزبى ، گروهى وجود داشته باشد به خیابان ها ریختند . در تهران ، در قم ،  در شیراز ، در مشهد ، در بعضى شهرهاى دیگر و حتى در بعضى از روستاها در ورامین و دستگاه جبار که باور نمى کرد نفوذ روحانیت و مرجعیت در این حد باشد غافلگیر شد و دست به یک عمل تند وحشیانه حساب نشده زد ، مردم را در خیابان ها و میدان ها به رگباربست و آن روزها رقم پانزده هزار شهید در زبان ها مى گشت . این قیام یک نقطه عطف شد . اگر چه عده اى را مرعوب کرد امام خط مبارزه را روشن و واضح کرد . از آن روز حرکت انقلابى مردم ایران که از تقریبا 9 ماه قبل از آن یا یک سال قبل از آن به تدریج آغاز شده بود شکل قطعى و جدى گرفت و این قیام به انقلاب 22 بهمن منتهى شد و جمهورى اسلامى را بوجود آورد .

سه عنصر اساسی قیام 15 خرداد از منظر آیت الله خامنه ای

ایشان در تحلیل قیام 15 خرداد اظهار داشتند : در 15 خرداد سه عنصر وجود داشت : یکى عنصر مردم بود ، یکى عنصر رهبر و امام بود و سومى عنصر انگیزه مذهبى و روحیه شهادت طلبى و فداکارى براى خدا بود . نطفه انقلاب ما با این سه عنصر بسته شد . وقتى مى گوئیم مردم بودند معنایش این است که هیچ یک از احزاب و گروه ها و دستجات سیاسى و سردمداران سیاسى و مدعیان مبارزه و مقاومت در این حرکت مردمى کوچکترین نقشى نداشتند . نه آن کسانى که با انگیزه ملى گرایى حرکت مى کردند و نه آن کسانى که با انگیزه هاى مادى و مارکسیستى راه مى رفتند و نه حتى آن گروه هایى که با انگیزه هاى مذهبى و اسلامى تشکلى داشتند ،  هیچ کدام در این خیزش عمومى خونین پرشکوه کمترین تاثیرى نداشتند . چرا ! تاثیر منفى بعضى از گروه ها داشتند .

ماجرای آلاسکا فروشی که فرزندش شهید شد و مغازه اش تعطیل ولی انقلابی ماند !

آیت الله خامنه ای در ادامه تاکید کردند : ما امروز مرهون قیام 15 خردادیم . امروز جمهورى ما یک جمهورى به معناى واقعى است یعنى مردمى است . این را شما مى دانید و لمس مى کنید اما من همان دانسته شما را به زبان مى آورم . این برگى از تاریخ است ، حقیقتى است که باید آیندگان هم آن را لمس کنند .

رئیس جمهور کشورمان اظهار داشتند : جمع بندى کارهاى امروز ملت و دولت این است که جمهورى اسلامى امروز از همه جهت مردمى است ، داراى جهات مردمى است . این جبهه هاى جنگ که پر است از مردم غیر موظف ، یعنى غیر نظامیانى که به عشق فداکارى سلاح بدست گرفته اند و در خدمت انقلاب مى جنگند . انفاق مردمى ، در پشت جبهه ها مردم هر چه دارند مى دهند . خاطره آن انگشترها و دستبندها و گردنبندهاى طلاى زنان جوان ما که مخلصانه و متواضعانه نثار پاى رزمندگان مى شود فراموش نشدنى است . خاطره پدران و مادرانى که فرزندان خود را تقدیم انقلاب مى کنند و در مقابل اسلام و انقلاب آنها را قربانى مى کنند از یاد نرفتنى است . خاطره آن مرد آلاسکا فروشى که پسرش را به قربانگاه عشق فرستاده است و بعد از شهادت این پسر دو هزار تومان پول باقیمانده از او را براى رد مظالم به شخص مورد اطمینانش مى دهد و وقتى از او مى پرسند تو خودت که مستحقى ، مى توانى بردارى این پول را ، استنکاف مى کند و وقتى مى پرسند غیر از آلاسکا فروشى شغل دیگرى هم دارى ، مى گوید نه ،  دکان آلاسکا فروشى را هم چون خلاف مقررات باز شده بود بسته اند . گله هم نمى کند مى گوید دولت امروز سرگرم کارهاى بزرگ است اگر که به کار من نرسد مهم نیست . خاطره این انسان بزرگ و میلیون ها انسان بزرگ مانند او از حافظه تاریخ زدوده نشدنى است .

آیت الله خامنه ای ادامه دادند :  اگر مردم بر اساس تحلیلى که از مجموع اوضاع دارند به یک نتیجه سیاسى و قضاوت سیاسى برسند مسئوولان از آن تصمیم سیاسى مردم تخطى نمى کنند . حکومت مردمى یعنى مسوولان حکومت در شیوه و روش و منش با مردم یکسانند و این یکى از افتخارات جمهورى ماست یعنى امروز مسئولان درجه یک کشور براى خودشان یک حیثیتى به خاطر این مسئولیت قائل نیستند . اینها خاصیت مردمى بودن است . این مردمى بودن توانسته است جمهورى را تا امروز نگه بدارد .

چرا ایران در مقابل آمریکا احساس قدرت می کند

ایشان خطاب به مردم تاکید کردند : اگر انتخاب شما و جهاد شما و انفاق شما و کمک شما و اغماض شما و حمایت شما و حضور شما در همه صحنه ها نمى بود ما در مقابل دشمن اینقدر احساس قدرت نمى کردیم . امروز ما در مقابل قوى ترین قدرت هاى عالم یعنى در مقابل آمریکا احساس قدرت مى کنیم . علت این احساس قدرت این است که شما هستید یعنى یک نیروى لایزال و تمام نشدنى . اگر شما بى تفاوت بودید ، اگر به جنگ و صلح و انفاق و آباد کردن و عمران و سازندگى بى اعتنا بودید قطعا هیچ کس نمى توانست از مسوولان ادعا کند که این تهاجم عظیم همه جانبه اى که امروز از طرف قدرت هاى بزرگ به ما مى شود قابل تحمل است .

چرا در طول یک سال فضای جنگ از حزن و اندوه به شادی تغییر کرد ؟!

آیت الله خامنه ای در بخش دیگری از خطبه های نماز جمعه به تفاوت وضعیت جنگ از سال گذشته تا امسال پرداخته و ادامه دادند : چرا ما پارسال در میدان جنگ در فضاى حزن و اندوه بسر مى بردیم و امسال همه جاى صحنه نبرد به ما لبخند مى زند ، چرا ؟ پارسال خبر از پیروزى ها نبود یا بسیار کم بود ؟ چرا پارسال براى ما خرمشهر و خونین شهر بود و هویزه و ایستگاه حمید و عین خوش و بسیارى از این مناطق دست نیافتنى بود ؟ امسال همه اینها زیر پاى فرزندان عزیز این کشور مى خندند ، چرا ؟ علت این است که در سال گذشته مسئولان خیانتکار و آن هایى که سر رشته امور در جنگ صد در صد به دست و تدبیر آنها بود حاضر نبودند براى نیروهاى جنگنده مردمى اعتبارى قائل بشوند .

حرف کوتاه انقلاب اسلامی در بیان آیت الله خامنه ای

آیت الله خامنه ای در جمع بندی این بخش از سخنان خود گفتند : این حرف کوتاه انقلاب ماست ، خلاصه جمهورى ما این است خدا و مردم . سیاست نه شرقى و نه غربى ما بر روى این پایه استوار است خدا و مردم . ما این دو عنصر شریف را که مى توانند حرکت انقلاب اسلامى ما را روز به روز گسترش و عمق بیشترى بدهند نباید از دست بدهیم . خدا متجلى در نظام الهى و احکام الهى است که قانونگذاران و مجریان باید آن را مراعات کنند و مردم یعنى همین حضور عظیم مردم از همه قشرها و طبقات .

دزدان ناشی که اشتباه کرده اند

آیت الله خامنه ای در خطبه دوم نماز جمعه امروز تهران به مسئله فتح خرمشهر و برخی تقاضاها برای خاتمه جنگ در حالی که بخشی از کشور هنوز در اشغال متجاوزین است نیز اشاره کرده و ادامه دادند : [برخی ] گفتند متجاوز را محکوم مى کنند نظرشان این بود که ایران را محکوم کنند اما مانند دزد ناشى اشتباه کردند و نفهمیدند که هنوز چندین شهر ما مانند قصر شیرین و نفت شهر و مهران و بسیارى از روستاهاى ما در زیر پاى چکمه پوشان غاصب رژیم کافر بغداد است اما به هر حال فهمیده اند که جنگ به سود اسلام و ایران تمام مى شود و به عکس العمل واداشته شده اند ، از آمریکا و قدرتهاى بزرگ بگیرید تا حکام وابسته در منطقه .

ایشان افزودند : من اینجا دو حرف دارم ى یکى به دولت هاى منطقه ،  یکى به قدرتهاى بزرگ . به قدرت هاى بزرگ مى گویم در مقابله با ملت ما کور خوانده اند و هیچ کارى نمى توانند بکنند ممکن است با یک حرکت دیوانه وار بیایند بالا احیانا چند تا شهر یا روستا یا بیابان را بمباران بکنند اما لشکرکشى قدرت هاى بزرگ به این منطقه ، آنها را رسواتر خواهد کرد.

مرتجعین عرب در خانه ای از شیشه نشسته اند و ما باری از سنگ در دست داریم

خطیب جمعه تهران تاکید کردند :  به دولت هاى منطقه ، آن هایى که با ما سر ستیز دارند مى گویم آنها هم شانس شان را در اینجا نیازمایند زیرا کسى که در خانه اى از شیشه نشسته است با کسى که بارى از سنگ پهلوى دست اوست هرگز دعوا نمى کند . آن ها آسیب پذیرند بهتر این است که به اسلام و قرآن برگردند ، بهتر این است که به جاى معارضه با اسلام و قرآن برگردند ، بهتر این است که به جاى معارضه با اسلام و ایران با دشمنان خود ، دشمنان اسلام و دشمنان ایران معارضه بکنند ، بروند با اسرائیل بجنگند ،  نیروى ما هم در کنار آنهاست . البته ما مى دانیم که این یک تهدید پوچ و توخالى اى بیش نیست اما ما به آنها می گوئیم همچنانى که بارها گفته ایم ما با شما سر جنگ نداریم ولی اگر شما با ما سر جنگ داشته باشید سرنوشت شما سرنوشت صدام و شاه است .

اجازه دخالت قدرت های بزرگ در منطقه را نمی دهیم

خطیب جمعه تهران افزودند :  آن روز هم ما تخطى نکردیم ، امروز هم تخطى نمى کنیم و ما این حق را باید بگیریم حق ، خودمان فقط مطرح نیست به عنوان حق ملت هاى منطقه و بلکه به عنوان حق انسانیت مطرح است . ما نمى خواهیم دیگر در خلیج فارس قلدر زورگوی گردن کلفتى مثل صدام بتواند باج سبیل از این دولت و آن دولت کوچک بگیرد .  ما نمى خواهیم قدرت هاى بزرگ به خودشان حق بدهند که در مسائل منطقه دخالت بکنند . مسائل منطقه ما به کسى که مربوط نیست آمریکا و بقیه سلطه ها هستند ، به خود ما مربوط است . اگر آنها اعلام مى کنند منافع حیاتى ما در خلیج فارس مطرح است ... بدانند که با حضور آنها و با دخالت آنها منافع حیاتى و تاریخى ما هم مورد تهدید قرار مى گیرد و ما این اجازه را به آنها نمى دهیم .(1)

آیت الله منتظری : تلاش آمریکا برای نجات صدام نشانه سقوط حتمی او است

آیت الله منتظری در دیدار گروهی از مردم اظهار داشت : ارتباط و همبستگی صدام با صهیونیسم برای ملت آگاه و دولت ما مسئله تازه ای نیست بلکه افکار عمومی دنیا که زیر سلطه تبلیغات استعماری صهیونیستی رسانه های گروهی غربی قرار گرفته اند آگاه باشند که تلاش نهایی آمریکا برای نجات صدام تا آن جا گسترش یافته که تمام رژیم های وابسته نظیر اسرائیل و دیگر مهره های خائنش در خاورمیانه را به حمایت سریع از صدام فرا خوانده و آگاه باشند که این نشانه سقوط حتمی صدام و نفس های آخر رژیم بعثی او است . (2)

پی نوشت:

1- جمهوری اسلامی ، 16 خرداد 1361 ، صفحه 7 و 12
2- اطلاعات ، 16 خرداد 1361 ، صفحه 4
پژوهشگر: سید روح الله امین آبادی

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول