اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی

/بسته گزارشی روزانه فارس/

ربط دادن در و دیوار جدید حرم امام به «ابنیه صفوی» و «تمدن‌سازی»!/ فرجام مقاومت ایرلند در برابر تحریم‌های انگلیس به روایت نهرو

سونامی رفتارهای دون شأن و ضدّ دینی در برخی مراسم دانشگاهی، فرجام مقاومت ایرلند در برابر تحریم‌های انگلیس به روایت جواهر لعل نهرو و ... مطالبی هستند که در بسته امروز گزارش تحلیلی به آنها پرداخته شده است.

ربط دادن در و دیوار جدید حرم امام به «ابنیه صفوی» و «تمدن‌سازی»!/ فرجام مقاومت ایرلند در برابر تحریم‌های انگلیس به روایت نهرو

بسته گزارش تحلیلی روزانه فارس به تحلیل و بررسی برخی اخبار و مطالب کمتر دیده شده در لابه‌لای رسانه‌های کشور می‌پردازد. در این بسته گزارشی _ تحلیلی علاوه بر خوانش اخبار؛ سوابق و برخی تحلیل‌های موجود پیرامون این مطالب نیز آورده شده است.

***

سونامی رفتارهای دون شأن و ضدّ دینی در برخی مراسم دانشگاهی

در تاریخ 5 خردادماه جاری و در جشن یکی از دانشگاه ها که با حضور مسئولان دانشگاه همراه بود، یک گروه رقص، با اجرای انواع رقص غربی، از جمله «بریک دنس» به اجرای برنامه پرداخته است.

مجری برنامه نیز در حین اجرا گفته است: «از مسئولین تشکر میکنم که این فضای شاد فراهم شد که دختر و پسر بدون ترس در کنار هم بنشینند!». او در ادامه از حاضران پرسیده است: «دوست دارید این مراسم برگزار شود و این فضای شاد ادامه یابد؟»

چندی پیش نیز در جشن فارغ التحصیلی در یکی از دانشگاه‌های یک شهرستان چند نفر اقدام به رقصیدن کرده‌اند! در این جشن مقامات فرهنگی دانشگاه نیز حضور داشته‌اند اما عکس‌العمل خاصی نسبت به رفتارهای اشاره شده، از آنها دیده نشده است.

در ادامه همین مسئله؛ امام جمعه شهرستان یاد شده در بخشی از خطبه‌های نماز جمعه این هفته خواستار محاکمه مسئولان برگزاری برنامه موهن مذکور شده و گفته است که این برنامه ها سبب شرمندگی دانشگاه و مسئولان آن است.

چند تشکل دانشگاه آزاد یکی از شهرستان‌ها هم به تازگی یک جشن خیریه‌ برگزار کرده‌اند که بر اساس اخبار موجود، در این برنامه جشن نیز حرکات دون شأن صورت گرفته است! گفته می شود فضای این مراسم چنان تعجب برانگیز است که شاید در نگاه اول، بیننده فیلم گمان نبرد این برنامه در دانشگاه برگزار شده است.

گزارش‌های موجود همچنین از رویت رفتارهایی شبیه به رقص در یک مراسم دانشجویی دیگر در یکی از شهرستان‌ها خبر می دهند و این در حالی است که متأسفانه فیلم تمامی این رخدادهای زشت و دون شأن نیز در فضای مجازی منتشر شده است.

تعداد این گزارش ها کم نیست و بر اساس اطلاعات ما طی هفته‌های اخیر، چندین مراسم با خصلت‌های اشاره شده در برخی دانشگاه‌ها برگزار شده که اسباب نگرانی مردم و جامعه علمی و دانشگاهی را فراهم کرده است.

*نظیر این رفتارها، نوستالژی تلخ سال‌های دولت اصلاحات را به خاطر افکار عمومی می‌آورد. سال‌هایی که نمایشنامه‌های موهن، پایکوبی‌ها و اختلاط‌های دون شأن و برنامه‌های با محتوای غلط در برخی دانشگاه‌ها برگزار می‌شد و مسئولان امر نیز در حالتی خوشبینانه در تحیّر به سر می‌بردند!

کار این بذر نامیمون به آنجا انجامید که در دوران دولت نهم نیز توسط مسئول یکی از دانشگاه‌ها عنوان شد که تجربه دفن شهدا در همه جا مثبت نبوده است!

گفتنیست در هفته‌های اخیر، موضوع افت پیشرفت علمی کشور در محافل رسمی مطرح شده که البته شخص وزیر علوم اعلام کرده است طرح چنین مباحثی بی پایه و اساس است و صحت ندارد.

این در حالی است که رویت رفتارهایی نظیر آنچه که در خبرهای بالا اشاره شد؛ ماجرای افت پیشرفت علمی کشور را باورپذیر می‌کند.
یادآور می‌شود: رهبر معظم انقلاب در سال 81 و در دیدار با دانشجویان سیستان و بلوچستان، در بخشی از بیانات خود فرمودند: «سیاست امروز، سیاست اندلسی کردن ایران است...اروپایی‌ها وقتی خواستند اندلس را از مسلمانان پس بگیرند، اقدامی بلند مدّت کردند... آن‏ها به فاسد کردن جوانان پرداختند... تاکستان‏‌هایی را وقف کردند تا شراب آن‏ها را به‏ طور مجّانی در اختیار جوانان قرار دهند! جوانان را به سمت زنان و دختران خود سوق دادند تا آن‏ها را به شهوات آلوده کنند! گذشت زمان‏ راه‌های اصلی برای فاسد یا آباد کردن یک ملت را عوض نمی‏‌کند. امروز هم آن‏ها همین کار را می‏‌کنند»

***

فرجام مقاومت ایرلند در برابر تحریم‌های انگلیس به روایت جواهر لعل نهرو

جواهر لعل نهرو، از اسطوره‌های کشور هند و اولین نخست وزیر این کشور پس از استقلال، در یکی از صفحات کتاب مشهور خود با عنوان «نگاهی به تاریخ جهان»، هنگام اشاره به معضلات اقتصادی کشورهای جهان در جریان بحران اقتصادی اوایل قرن بیستم؛ به ماجرای تحریم‌های بریتانیا علیه کشور ایرلند در جریان استقلال خواهی ایرلندی‌ها اشاره می‌کند و در عباراتی کوتاه می‌نویسد:

«ایرلند بر سر پای خود ایستاده است. جنگ بازرگانی ایرلند و بریتانیا هنوز ادامه دارد. وضع عوارض سنگین از طرف بریتانیا بر کالاها و محصولات ایرلندی که هدفش فشار آوردن بر ایرلند و وادار ساختن او به تسلیم بود نتایج معکوسی به بار آورد. زیرا موجب گشت که صنایع و کشاورزی ایرلند به سرعت توسعه پذیرد و ایرلند توانست تقریبا ملتی بی نیاز از خارج و متکی به خودش گردد.

در ایرلند کارخانه‌های تازه در همه جا ساخته شده است و اراضی چمنزار و مراتع سابق، از نو به صورت مزارع غلات و غیره درمی‌آید. خوارباری که به انگلستان صادر می‌شد اکنون در خود کشور مصرف می‌شود و سطح زندگی مردم بالا می‌آید. بدین قرار «دووآلرا» رهبر ایرلند در اجرای سیاست ملی خود پیروز شد و ایرلند امروز همچون خاری در چشم سیاست امپراطوری بریتانیاست.

ایرلند سیاستی جسورانه دارد که نسبت به انگلستان بی اعتناست و روشش با مقررات کنفرانس امپراطوری که در اتاوا تشکیل شد، به هیچوجه سازش ندارد.»

*گفته‌های نهرو در اشاره به مقاومت اقتصادی یک کشور کوچک مسیحی و دستاوردهای این مقاومت بزرگ در حالی است که عده‌ای در داخل ایران با اشاره به مسئله تحریم‌های آمریکا و اروپا علیه ایران، صریحاً عنوان کرده‌اند که این تحریم ها سبب «فلج شدن اقتصاد ایران»! شده است.

برخی دیگر از همین عده نیز اظهار می‌کنند که با وجود تحریم‌ها، پای ایران در رقابت‌های اقتصادی بسته است! و یا از این گفته‌اند که تا زمان وجود تحریم‌ها، امکان پیشرفت اقتصادی وجود ندارد...

***

ربط دادن در و دیوار جدید حرم امام به «ابنیه صفوی» و «تمدن‌سازی»!

سیدرضا صالحی امیری، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با مقایسه حرم امام خمینی(س) با بناهای شاخص دوران صفویه! گفته است: تجلیل از ساخت چنین بنایی مانند تجلیل از معمارانی است که بناهای دوره صفویه را ساخته‌اند. بناهای دوره صفویه از مسجد امام و عمارت عالی‌قاپو گرفته تا کاروانسراهایی که محل سکونت مسافران بوده‌اند، حکایت از نگاه بلند طراحان آنها می‌کنند. امروز جامعه نسبت به سازندگان بناهای دوره صفویه و دید بلندی که داشته‌اند نگاهی تنفرآمیز دارد یا سرشار از احترام و تجلیل؟

وی در گفت‌وگو با سایت جماران همچنین اظهار می‌دارد: حال می‌توانیم بگوییم جمهوری اسلامی توانسته است با ساختن شهر آفتاب و تعبیه کردن موزه، کتابخانه، حوزه علمیه و مراکز علمی، فرهنگی و دانشگاهی در این شهر جدید در عرصه تمدن سازی قدم مهمی بردارد و این مایه افتخار است که حرم مطهر امام خمینی(س) نگین درخشان این شهر است!

*استدلال صالحی امیری در زمینه مقایسه بنای جدید حرم امام خمینی(ره) با بناهای دوران صفویه به هیچ وجه استدلال صحیحی نیست.

چه اینکه اولاً امام راحل ما «شاه» نبود و زیّ شاهنشاهی هم نداشت اما اسماعیل و عباس و طهماسب و غیره جملگی شاه بودند. و بدیهیست که در میانه این دو مفهوم و سمبل‌های آنها، فرقی هست از زمین تا آسمان.

و همچنین است که صالحی امیری در قیاسی مع‌الفارق ساختمان حرم یک ولی خدا را با کاروانسرا و عمارت مقایسه کرده است!

به سخن دیگر اینکه ساخت کاروانسرا و عمارت و مسجد که یقیناً وظیفه‌ی هر دولت‌دار و حکومت‌داری است در قبال مردم؛ چه ارتباط ارگانیک و غیر ارگانیکی دارد با ساخت در و دیوارهایی مجلل برای حرم کسی که ساده زیستی‌اش و علاقه‌اش به کوخ‌نشینان شهره‌ی عام و خاص و حتی جهانیان بود؟!

ابنیه‌ی مردمی و قلاع و هرچه که پیشینیان در جهت رفاه مردم ساخته‌اند شاید اموری قابل افتخار باشند اما حکم «حرم» را ندارند و همسان بارگاه یک ولی خدا نیستند.

به این معنا که ساخت در و دیوارهای مجلل برای حرم و بارگاه ولی خدا و کسی که بنیانگذار انقلاب اسلامی بوده است به هیچ وجه با فهم و ادراک عقول از ابنیه‌ی بر جای مانده از سلاطین و حکومت‌ها و دانشمندان و ... تطابق و خوانش مشترک نداشته و نخواهد داشت.

درباره پروژه «شهر آفتاب» و کشف صالحی امیری مبنی بر اینکه «جمهوری اسلامی با ساختن این شهر در حول حرم امام راحل توانسته است در عرصه تمدن‌سازی قدم مهمی بردارد»! نیز قضاوت‌ها را باید به مخاطبان واگذار کرد.

چه اینکه با پذیرش این معنا لاجرم باید پذیرفت که نماد اصلی و یا اولیه‌ی تمدن‌سازی، ساخت ابنیه و برج و عمارت است!

و ثانیاً اگرچه تشکیل تمدن اسلامی از اهداف 5 گانه انقلاب اسلامی است اما آیا این تمدن اسلامی با ساخت در و دیواری متناقض با روح زندگی حضرت روح‌الله در خط ایجاد قرار می‌گیرد؟!

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول