اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

افزایش 4 برابری صادرات برق ترکمنستان به افغانستان

در ملاقات نماینده ویژه رئیس جمهور افغانستان در امور کشورهای جامعه «همسود» با رئیس جمهور ترکمنستان، پروتکل افزایش چهار برابری خرید و فروش برق بین «عشق‏‌آباد» و «کابل» تا سال 2027 میلادی امضاء شد.

افزایش 4 برابری صادرات برق ترکمنستان به افغانستان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در ترکمنستان، خبرگزاری دولتی ترکمنستان روز چهارشنبه با انتشار گزارشی ضمن تایید این مطلب تصریح کرد، «محمد شاکر کارگر» نماینده ویژه رئیس جمهور افغانستان در امور کشورهای CIS  که در راس یک هیئت عالی رتبه سیاسی کارشناسی به عشق‏‌آباد آمده‌ ‏است، عصر روز گذشته با «قربانقلی بردی‏‌محمداف» رئیس جمهور ترکمنستان دیدار و گفت و گو کرد.

فرستاده دولت افغانستان و رئیس جمهور ترکمنستان در این ملاقات طیف وسیعی از مسائل روابط و همکاری‌های همه جانبه به ویژه تعاملات دو کشور در عرصه خرید و فروش انرژی را مورد بحث و تبادل نظر قرار داده‏‌اند.

طرفین در این زمینه برای افزایش قابل ملاحظه میزان خرید و فروش برق بین ترکمنستان و افغانستان و نیز صادرات گاز مایع تولید ترکمنستان به افغانستان و نیز مشارکت فعال عشق آباد در اجرای طرح‏های زیربنایی، رفاهی و اجتماعی در خاک افغانستان به توافقاتی دست یافتند.

در همین حال، ترکمنستان وعده داد که میزان صادرات برق به افغانستان را تا 500 مگاوات افزایش دهد.

در حال حاضر افغانستان 130 میاوات برق از ترکمنستان وارد می‌کند. افغانستان سالانه به حدود 3 هزار مگاوات برق نیاز دارد که اکنون تنها حدود 600 مگاوات آن در داخل افغانستان تولید می‌شود.

خبرگزاری دولتی ترکمنستان در بخش دیگر این گزارش اعلام کرد، بردی‏‌محمداف در ملاقات با فرستاده مذکور دولت افغانستان بار دیگر اعلام آمادگی کرده تا فضای ترکمنستان را برای انجام مذاکرات صلح گروه‌های افغانستانی تحت رهبری سازمان ملل متحد قرار دهد.

فرستاده ویژه رئیس جمهور افغانستان نیز در این ملاقات، بابت توجه ویژه دولت ترکمنستان برای برقراری صلح و ثبات و نیز بازسازی افغانستان و نیز ارسال کمک‏‌های انسان دوستانه صمیمانه قدردانی کرد.

این منبع به جزییات بیشتری از توافقات جدید ترکمنستان و افغانستان برای افزایش میزان خرید و فروش برق و گاز مایع اشاره نکرده‌ است.

رئیس جمهور افغانستان در اواخر ژانویه سال جاری میلادی (2015 ) به عشق‌‏آباد سفر کرد و در جریان این سفر روسای جمهور ترکمنستان و افغانستان و مقامات عالی‌رتبه دو کشور، 5 سند همکاری در عرصه‌‏های سیاسی، دیپلماتیک، اقتصادی، انرژی برق و ورزشی امضا کردند.

طی چند سال گذشته، روابط ترکمنستان و افغانستان به عنوان 2 کشور همسایه که حدود 800 کیلومتر با یکدیگر مرز مشترک دارند، همواره از روابط رو به رشدی برخوردار بوده‌ ‏است.

صادرات برق و فراورده‏‌های نفتی، گازی ترکمنستان به افغانستان، همکاری‏‌های در زمینه حمل و نقل و ترانزیت کالا، ارتباطات، روابط فرهنگی و آموزشی و انساندوستانه از مهمترین موضوعات در تعاملات بین دو کشور می‏‌باشد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول