اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان
سرکنسول ایران در شهر «مرو»:

اصل بی‌طرفی ترکمنستان سیاست هوشمندانه‌ای در ثبات و امنیت منطقه است

سرکنسول ایران در مرو گفت: اصل بیطرفی ترکمنستان سیاست هوشمندانه جهت حفظ ثبات، امنیت و توسعه پایدار منطقه است.

اصل بی‌طرفی ترکمنستان سیاست هوشمندانه‌ای در ثبات و امنیت منطقه است

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری فارس به شهر «مرو» (ماری) ترکمنستان، «حسن حسینی مقدم» سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در ترکمنستان در همایشی که امروز در شهر مرو این جمهوری برگزار شد، در سخنانی بر اهمیت روابط و همکاری‌‌های بین 2 کشور ایران و ترکمنستان و نیز اصل بیطرفی ترکمنستان در منطقه و جهان تاکید کرد.

سرکنسول ایران در مرو ترکمنستان افزود: جمهوری اسلامی جز اولین کشورهایی بود که استقلال ترکمنستان را به رسمیت شناخت و نسبت به افتتاح سفارتخانه خود در عشق‌آباد و سرکنسولگری در شهر مرو اقدام کرد.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران در طول سال‏های پس از استقلال ترکمنستان همواره از دولت و مردم ترکمنستان حمایت کرده و در شادی و غم و در مشکلاتی که می‏‌تواند برای هر کشور جوانی ایجاد شود، به عنوان یک دوست در کنار دولت و مردم فهیم ترکمنستان حضور داشته است.

حسینی مقدم اعلام کرد: جمهوری اسلامی ایران چه در زمان پذیرش عضویت ترکمنستان در سازمان ملل متحد به عنوان یک کشور مستقل و چه در زمان پذیرش سیاست بیطرفی این کشور، در کنار مردم و دولت ترکمنستان بوده و همانگونه که در قطعنامه بیطرفی دائمی ترکمنستان نیز ذکر شده، تهران با استفاده از نفوذ خود در سازمان‌های اکو و جنبش غیرمتعهدها حمایت سازمان‌های یاد شده را برای تصویب قطعنامه بیطرفی ترکمنستان جلب نمود تا بیطرفی ترکمنستان به اتفاق آراء تمامی اعضای سازمان ملل متحد و بدون هیچ گونه رأی منفی به تصویب برسد.

وی با تاکید براهمیت اصل بیطرفی ترکمنستان گفت: 3 جنبه اصلی بی‌طرفی ترکمنستان که به تأیید سازمان ملل متحد نیز رسیده‌ است شامل جنبه سیاسی، نظامی، اقتصادی و جنبه بشر دوستانه می‌باشد.

اصل بیطرفی ترکمنستان سیاست هوشمندانه جهت حفظ  ثبات، امنیت و توسعه پایدار منطقه است.

وی با اشاره به اینکه جهت گیری کلی سیاست خارجی ترکمنستان پس از کسب استقلال با بیطرفی مثبت شناخته می‌شود، تصریح کرد: بی‌طرفی مثبت، سیاستی است که دولتها برای پرهیز از جنگ و ورود به اتحادیه‌های نظامی اتخاذ می‏‌نمایند و همزمان کوشش لازم برای محدود ساختن جنگ و جلوگیری از ورود سایر دولت‌ها به درگیری‏‌ها را مد نظر قرار می‌دهند.

سرکنسول ایران در مرو گفت: اتخاذ سیاست بی‌طرفی توسط رئیس جمهور فقید ترکمنستان از هوشمندانه‌ترین سیاست‌هایی است که توانست ضمن حفظ ثبات، امنیت و حاکمیت ملی ترکمنستان، جریان سرمایه‌های خارجی را نیز به سمت این کشور سرازیر کند.

وی اضافه کرد: با انتخاب «قربانقلی بردی‏‌محمداف» به عنوان رئیس جمهور ترکمنستان، دنیا شاهد تحول، تحرک و تقویت شاخص‌های بی‌طرفی مثبت در ترکمنستان شد.

این دیپلمات عالی رتبه ایران افزود: با راهبرد رئیس جمهور ترکمنستان در خصوص ایجاد و تقویت روابط فرامنطقه‌‏ای که به منظور حضور هر چه فعالتر ترکمنستان در عرصه بین‌المللی اتخاذ گردید، اعتماد جامعه بین‌المللی به این کشور ارتقاء یافت و اولین نتیجه این اقدام، افتتاح مرکز منطقه‌ای دیپلماسی پیشگیرانه سازمان ملل متحد با همکاری کشورهای آسیای مرکزی در عشق‌آباد در سال 2007 میلادی بود.

وی تصریح کرد: از دیگر ابتکارت بردی محمداف در سازمان ملل متحد پیشنهاد تصویب قطعنامه حفظ امنیت مسیرهای حمل انرژی در جهان است که مورد توجه جامعه جهانی قرار گرفته و به تصویب مجمع عمومی سازمان ملل متحد نیز رسیده‏ است.

وی گفت: در سطح منطقه‌ای نیز نشست چهارجانبه حمل‌ونقل و ترانزیت بین ازبکستان، جمهوری اسلامی ایران، ترکمنستان و عمان در آوریل سال 2011 در عشق‌آباد کلید خورد.

حسینی مقدم اضافه کرد: احداث و راه‌اندازی خط آهن 3 جانبه قزاقستان، ترکمنستان و جمهوری اسلامی ایران از دیگر اقدامات منطقه‌ای و بین‏‌المللی است که با پیگیری 3 کشور و به منظور تکمیل کریدور شمال جنوب ایجاد شده‌ است.

وی گفت: جمهوری اسلامی با هماهنگ شدن در قطعنامه پیشنهادی ترکمنستان در خصوص ترانزیت مطمئن و پایدار انرژی حمایت خود را از این ایده اعلام نمود و در راستای اقدامات منطقه‌ای ترکمنستان با حفظ اصل بیطرفی مثبت و با ابتکار روسای جمهور سابق 2 کشور، اولین خط لوله انتقال گاز ترکمنستان به خارج ازمنطقه کشورهای CIS از مسیر «کوربچه» ـ «کردکوی» احداث گردید.

وی در بخش دیگر سخنرانی خود با اشاره به طرح‌های مشترک اقتصادی و انرژی بین ایران و ترکمنستان نیز گفت: خط آهن مشهد ـ سرخس ـ تجن نیز بین 2 کشور احداث گردید و احداث پروژه بزرگ سد دوستی، طراحی خط لوله دوم انتقال گاز بین 2 کشور و بسیاری از طرح‌ها و پروژه‌های مشترک حاصل همکاری و تشریک مساعی روسای محترم 2 کشور طی سال‌های اخیر می‌باشد که موجب گردیده تا بسیاری از کشورهای منطقه از نقش سازنده ترکمنستان به عنوان کشوری امن جهت تامین و نیز ترانزیت انرژی و سایر محصولات تولیدات خود به آبهای گرم خلیج فارس؛ اروپا و سایر کشورهای آسیای مرکزی استفاده نمایند.  

توافق سران ایران و ترکمنستان برای مبادلات بازرگانی 60 میلیارد دلاری  

سرکنسول ایران در مرو، تصریح کرد: سفر اخیر دکتر روحانی رئیس جمهور اسلامی ایران در اسفندماه سال 1393 به عشق‌آباد در راستای گسترش روابط دو جانبه و منطقه‌ای انجام پذیرفت به نحوی که روسای جمهور 2 کشور توافق کردند تا در یک دوره 10 ساله میزان تبادلات اقتصادی 2 کشور به 60 میلیارد دلار در سال افزایش یابد، همچنین در مسیر تسهیل امر ترانزیت زمینی، دریائی و ریلی اقدام نمایند که تاثیر بسیار زیادی بر مراودات اقتصادی کشورهای منطقه دارد و این امر نشان از نقش سازنده و تاثیر گذار بی‌بدیل کشور ترکمنستان در معادلات منطقه‌ای دارد.

وی اظهار اطمینان کرد: بدون شک همکاری متقابل 2 کشور درسایه سیاست بیطرفی ترکمنستان که با مدیریت رئیس جمهور ترکمنستان با جدیت در سطح جامعه جهانی پیگیری و مدیریت می‌گردد می‌تواند زمینه مناسبی برای فراهم نمودن منطقه ای عاری از خشونت ایجاد نماید.

لزوم همکاری هرچه بیشتر کشورهای منطقه در مقابله با افراط‌گراییی

سرکنسول ایران در بخش دیگر سخنرانی خود افزود: تلاش مشترک کشورهای همسایه در راستای مقابه با پدیده شوم افراط‌گرایی که تهدیدی جدی برای منطقه ما می‌باشد تنها در سایه همکاری و مدیریت مسئولانه روسای جمهور کشورهای منطقه و صرفا با مدیریت منطقه‌ای و داخلی کشورهای مذکور قابل کنترل می‌باشد.

وی افزود: کشورهای فرامنطقه‌ای صرفا به دنبال منافع خویش بوده و به استقلال، امنیت و آرامش مردم و دولت‌های منطقه توجه ندارند به عنوان مثال حضور چند دهه اخیر نیروهای بیگانه در کشور افغانستان ناامنی و افزایش کشت و ترانزیت مواد مخدر، افزایش خطرات افراطی‌گری و تروریسم در این کشور که کل منطقه را نیز تحت تاثیر قرارداد از جمله این اقدامات می‌باشد.

وی تصریح کرد: وجود این عوامل، گواهی بر لزوم اتحاد و همکاری هرچه بیشتر کشورهای منطقه در مقابله با پدیده شوم افراط‌گرایی و تروریسم دارد و ترکمنستان با اتخاذ سیاست بیطرفی نقشی سازنده و موثر در تحقق این امر مهم دارد.

همایش بین‌المللی «اصل بیطرفی» ترکمنستان امروز به مناسبت بیستمین سالگرد تصویب اصل بیطرفی ترکمنستان از سوی مجمع عمومی سازمان ملل، به سازمان دهی نمایندگی وزارت امور خارجه ترکمنستان در مرو با حضور مهمانان کشورهای خارجی به خصوص ایران و افغانستان، برگزار شد و ابعاد مختلف اصل بیطرفی در سطح ملی و منطقه‌ای و جهانی مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول