اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان
کارشناس قزاق توصیه کرد

لزوم نگاه جدی «آستانه» به تقویت ظرفیت حمل‌ونقل جاده‌ای با ایران و ترکمنستان

کارشناس مرکز مطالعات استراتژیک قزاقستان به مقامات کشورش توصیه کرد برای فعال ساختن ظرفیت حمل‌ونقل جاده‌ای با ایران و ترکمنستان، گام‌های جدی بردارند.

لزوم نگاه جدی «آستانه» به تقویت ظرفیت حمل‌ونقل جاده‌ای با ایران و ترکمنستان

به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای فارس در بیشکک به نقل از «کازینفروم»، «یوگنی خان» کارشناس مرکز مطالعات استراتژیک قزاقستان تحت نظر ریاست جمهوری این کشور، مسیر ترانزیتی جنوبی از طریق ترکمنستان و ایران را دارای چشم‌انداز خوبی جهت افزایش میزان حمل‌ونقل کالا برشمرد.

وی افزود:  قزاقستان در حال تبدیل شدن به یک مرکز ترانزیتی مهم برای کالاها در مسیر «شمال- جنوب» بخصوص در چارچوب اتحادیه اقتصادی اوراسیا می‌باشد.

به گفته کارشناس قزاق، اما برای این منظور نیاز به توسعه مسیر ترانزیتی جنوب است و به طور خاص قزاقستان علاقمند است که به شهر چابهار در جنوب ایران دسترسی داشته باشد چراکه ایران هم‌اکنون به شکل فعالی در زمینه توسعه منطقه ویژه اقتصادی در این شهر و تکمیل خطوط ریلی فعالیت می‌کند.
یوگنی خان ضمن خاطر نشان کردن راه‌اندازی خط‌آهن «قزاقستان- ترکمنستان- ایران»، افزود: به موازات این طرح عظیم، قزاقستان می‌تواند ایجاد کریدور جاده‌ای قزاقستان- ترکمنستان- ایران را نیز تحقق بخشد.

وی ضمن توصیه به مقامات قزاقستان برای نگاه جدی در این خصوص، تصریح کرد: هم‌اکنون ترکمنستان در حال اجرای سیاست ساخت کریدور جاده‌ای در این زمینه بوده و ایران نیز مشغول پیاده‌سازی ساخت مسیر «شمال- جنوب- شرق» می‌باشد.

به نظر کارشناسان، خط‌آهن ایران- ترکمنستان- قزاقستان که چندین ماه قبل توسط رؤسای جمهور 3 کشور افتتاح گردید، ظرفیت بسیار خوبی برای افزایش مبادلات اقتصادی ایران و کشورهای آسیای مرکزی ایجاد خواهد کرد.

از سوی دیگر، از ابتدای سال جاری کشورهای روسیه، قزاقستان و بلاروس فضای واحد اقتصادی تحت عنوان اتحادیه اقتصادی اوراسیا را فعال کردند که قرقیزستان نیز بزودی به این اتحادیه خواهد پیوست و این امر نیز اهمیت ترانزیتی مسیر شمال- جنوب از طریق ایران را افزایش داده است.

در ضمن، چین نیز به شکلی جدی درصدد فعال ساختن «جاده ابریشم جدید» و ایجاد کمربند اقتصادی پیرامون آن می‌باشد که یکی از شاخه‌های اصلی امتداد این مسیر به سمت غرب، می‌تواند از طریق ایران بگذرد که این مسئله نیز توجه قزاق‌ها را به ضرورت تقویت زیرساخت‌های حمل‌ونقلی در مسیر شمال- جنوب از طریق خاک ایران، جلب کرده است.

انتهای پیام/.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول