اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  قرآن و فعالیت های دینی

گزارش فارس از سومین روز مسابقات قرآن

تجلی شعار مسابقات بین‌المللی قرآن در سالن اجلاس/ استقبال از عبدالباسطِ ایران

سومین روز مسابقات بین‌المللی قرآن کریم در حالی شب گذشته به کار خود پایان داد که شعار این دوره از مسابقات یعنی «وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِیعًا وَلَا تَفَرَّقُوا» در سالن اجلاس سران تجلی یافت و در پایان نیز تلاوت «عبدالباسط ایران» مورد استقبال قرار گرفت.

تجلی شعار مسابقات بین‌المللی قرآن در سالن اجلاس/ استقبال از عبدالباسطِ ایران

خبرگزاری فارس- مریم سادات آجودانی: سومین روز رقابت‌های نمایندگان کشورهای شرکت‌کننده در سی‌ودومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم شب گذشته 28 اردیبهشت‌ماه به پایان رسید.

با وجود اینکه در ساعات ابتدایی این روز از رقابت‌ها حضور فعالان قرآنی کم‌‌رنگ بود، در لحظات پایانی شاهد حضور بسیاری از مسئولان بودیم به طوری که در این روز از رقابت‌ها، علاوه بر آیت‌الله «جنتی» دبیر شورای نگهبان و «علاءالدین بروجردی» نماینده مجلس شورای اسلامی، بسیاری از مدیران و فعالان قرآنی همچون «بهرام محمدی‌نیا» مدیر شبکه قرآن و معارف سیما، «محمدحسین محمدزاده» مدیر رادیو قرآن، حجت‌الاسلام «حمید محمدی» دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی، «عباس سلیمی» و «محمدرضا پورزرگری» قاریان بین المللی کشورمان، «سیدرضا میرموسایی» حافظ کل قرآن کریم و داور بین‌المللی قرآن، «محمدرضا پورمعین» و «محمدرضا بنیادی» اساتید قرآن کریم نیز به جمع حاضران پیوستند.

 

در ابتدای سومین روز از رقابت‌ها «وحید وکیلی» نفر اول سی‌وامین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم کشورمان به تلاوت آیاتی از قرآن کریم پرداخت.

دانلود

پس از آن نیز رقابت‌های نمایندگان کشورهای شرکت کننده در سی‌ودومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم آغاز شد که در ابتدا «الیاس البدر» نماینده کشور انگلستان در رشته قرائت به تلاوت پرداخت. پس از آن نیز «آدم محمد آدم» نماینده چاد در رشته حفظ، «عبدالجلیل آمرول» نماینده فیلیپین در رشته قرائت، «مختار محمدمحمود» نماینده نیجریه در رشته حفظ، «بلحسن بن محمد» نماینده تونس در رشته قرائت، «آناس ایاز» نماینده پاکستان در رشته قرائت، «میرعلی سینا علمی» نماینده استرالیا در رشته قرائت، «محمد شوقی بن عبدالله» نماینده مالزی در رشته حفظ به رقابت پرداختند.

دانلود

 

سپس گروه هم خوانی «عروةالوثقی» از مشهد مقدس در مدح پیامبر اعظم(ص) تواشیح زیبایی اجرا کرد و بعد از آن رقابت‌های شرکت‌کنندگان از سر گرفته شد.

ابراز رضایت قاری ایرانی از تلاوتش در مرحله مقدماتی

پس از قرائت «آرمین رحیم» نماینده کشور فرانسه در رشته قرائت، نوبت به اجرای «حسن دانش» نماینده جمهوری اسلامی ایران رسید. حسن دانش آیات 60 تا 62 سوره مبارکه «یونس» را تلاوت کرد.

تلاوت حسن دانش

دانلود


«دانش» تلاوت خود در مرحله مقدماتی سی‌دومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم را خوب ارزیابی کرد و از مردم کشورمان خواست تا برای موفقیتش در مرحله نهایی دعا کنند.

حافظانی که آماده حضور در رقابت‌های بین‌المللی نبودند

پس از او نیز، ادامه رقابت‌ها با اجرای «حسن گمبو توم» نماینده کامرون در رشته حفظ، «آدم جلد حسن» نماینده چاد در رشته قرائت، «حسن ساموه» نماینده تایلند در رشته حفظ برگزار شد.

البته آمادگی شرکت‌کنندگان در رشته حفظ بسیار کم بود به طوری که برخی از حافظان قرآن کریم اصلا آماده شرکت در رقابت‌های بین‌المللی نبودند.

 

در ادامه سومین روز از مسابقات بین‌المللی قرآن کریم «محمدمهدی بیگی» قاری نوجوان کشورمان و نفر اول مسابقات سراسری قرآن در مقطع شکوفه‌ها سال 1392 به تلاوت آیاتی از قرآن کریم پرداخت. تلاوت وی بسیار زیبا اجرا شد و با تحسین بسیاری از حاضران در سالن همراه بود.

تلاوت «محمدمهدی بیگی»

دانلود

 

پس از آن «حمیدرضا الطلوع» نماینده ایالات متحده آمریکا در رشته قرائت، «عبدالباری» نماینده هندوستان در رشته حفظ، «فادی حیدر نعمی» نماینده برزیل در رشته قرائت و «جعفر حسیبوان» نماینده اندونزی در رشته قرائت بر روی سن حاضر شده و به رقابت پرداختند. سپس «محمدرضا پورزرگری» قاری بین‌المللی قرآن کریم ابتهال زیبایی اجرا کرد.

ابتهال «محمدرضا پورزرگری»

دانلود

 

در ادامه نیز «محمدحسین سعیدیان» قاری بین‌المللی کشورمان به عنوان قاری اذان‌گاهی آیاتی از قرآن کریم را تلاوت کرد.

تلاوت قرآن با صدای سعیدیان

دانلود

 

صدای اذان نیز با صدای این قاری بین‌المللی در سالن مسابقات بین‌المللی قرآن طنین‌انداز شد و شرکت‌کنندگان با صدای گوش‌نواز اذان برای اقامه نماز و ارتباط با خالق هستی به نمازخانه رفتند.

اذان با صدای سعیدیان

دانلود

تجلی شعار مسابقات بین‌المللی قرآن

نظم خاصی بر نمازخانه حاکم بود به طوری که صف‌های به هم پیوسته و اقامه نماز برادران شیعه و سنی در کنار هم تحقق شعار سی‌ودومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم یعنی «وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِیعًا وَلَا تَفَرَّقُوا» را نمایان می کرد.

پس از اقامه نماز شرکت‌کنندگان دوباره به سالن مسابقات بین‌المللی قرآن کریم می‌آمدند و در جایگاه خود حاضر می‌شدند. در این بین توجه نمایندگان آفریقایی بسیار جالب بود تا جایی که بسیاری از آن‌ها به موقع در سالن حاضر می‌شدند و زمانی که رقبای خود به تلاوت می‌پرداختند با همه وجود به آن گوش می‌دادند.

برای دیدن امام خامنه‌ای لحظه‌شماری می‌کنم

«محمد آدم» نماینده چاد در رشته حفظ سی‌ودومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم که امام قبیله خود است و به واسطه وی بسیاری از مردم این کشور به حفظ قرآن کریم روی آوردند، می‌گوید: ایران اسلامی یکی از کشورهایی است که در فعالیت‌های قرآنی جهان اسلام بسیار مؤثر است.

وی با بیان اینکه مردم کشور ما به امام خمینی علاقه بسیاری دارند؛ می‌افزاید: ما می‌دانیم که امام خامنه‌ای ادامه دهنده را ایشان هستند و برای همین لحظه شماری می‌کنیم که بعد از پایان مسابقات با ایشان دیداری داشته باشیم.

کمبود امکانات مانع رشد قرآنی علاقه‌مندان آفریقایی است

یکی دیگر از شرکت‌کنندگان آفریقایی در حاشیه این مسابقات به زیبایی‌های ایران اشاره می‌کند و می‌گوید: کاش در کشورهای آفریقای جنوبی هم همچون ایران به فعالیت‌های قرآنی توجه می‌شد؛ ما علاقه‌مندان بسیاری به حفظ و قرائت قرآن داریم اما به دلیل کمبود امکانات استعدادهای افراد شکوفا نشده و نمی‌توانند در این عرصه گام بردارند.

وقتی پای حرف برخی شرکت‌کنندگان در سی‌ودومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم می‌نشینیم؛ متوجه می‌شویم که چقدر قرآن در جهان مهجور است.

تلاوت زیبای قاری عربستانی که سالن مسابقات را متحول کرد

ادامه رقابت‌های سومین روز مسابقات بین‌المللی قرآن کریم پس از اقامه نماز، با تلاوت «عبدالمجید بن احمد بن محمد الحمدان» نماینده عربستان سعودی در رشته قرائت آغاز شد.

تلاوت وی نیز بسیار زیبا اجرا شد به طوری که تحسین بسیار از شرکت‌کنندگان را به همراه داشت. «عبدالمجید بن احمد بن محمد الحمدان» که به زبان عربی و انگلیسی مسلط بود، می‌گوید: ایران کشور جالبی است البته من فکر نمی‌کردم قاریان ایرانی تا این حد پیشرفت کرده باشند.

«عبدالجلیل آمرول» نماینده فیلیپین در رشته قرائت نیز که به نسبت سایر رقبا تلاوت خوبی ارائه داد، می‌گوید: من در کشورم تلاش بسیاری برای موفقیت در رقابت‌های قرآنی در ایران کردم و امیدوارم بتوانم به پشتوانه تلاش‌های خودم و یاری خداوند به موفقی هم برسم.

استقبال از عبدالباسطِ ایران

پایان‌بخش این روز از مسابقات، رقابت «محمد طه» نماینده هندوستان در رشته قرائت، «کامران کاملجانی» نماینده تاجیکستان در رشته قرائت و «آدم حسن» نماینده کامرون در رشته قرائت بود.

تلاوت قرآن با صدای کریم منصوری

دانلود

 

در ادامه نیز «کریم منصوری» قاری بین‌المللی قرآن کریم کشورمان به عنوان قاری افتخاری در جایگاه قرار گرفت و به تلاوت آیاتی از سوره‌های مبارکه «قمر، رحمان و شمس» پرداخت. هنگامی که وی در حال تلاوت بود فضای خاصی در سالن حاکم شده بود و در پایان تلاوتش نیز جمعی از شرکت‌کنندگان و حاضران سالن دور وی حلقه زدند و در حالی که با او عکس یادگاری می‌گرفتند او را «عبدالباسط ایران» خطاب می‌کردند.

با پایان یافتن تلاوت وی پرونده سومین روز مسابقات بین‌المللی قرآن کریم نیز بسته شد و شرکت‌کنندگان با صمیمیت به سمت هتل محل اقامت رفتند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول