اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  قرآن و فعالیت های دینی

آزمونی که «مدرک امید» صادر می‌کند

دهمین آزمون اعطای مدرک به حافظان قرآن کریم، با برگزاری اولین مرحله آن کلید خورد و در حاشیه خود «مدرک امید» را برای نظاره‌گران صادر کرد.

آزمونی که «مدرک امید» صادر می‌کند

به گزارش خبرگزاری فارس، دهمین آزمون اعطای مدرک به حافظان قرآن کریم، با برگزاری اولین مرحله آن در روز جمعه 18 اردیبهشت ماه 1394 در 38 حوزه امتحانی سراسر کشور آغاز شد و صحنه‌ای با شکوه از «حضور مردمی» را در صحنه اقبال به کلام الله مجید به نمایش گذاشت.

 

رسمی و قانونی بودن این آزمون، این ویژگی را به آن بخشیده است تا افرادی که در سیستم‌های گوناگون از جلسات سنتی گرفته تا مؤسسات قرآن و حتی کسانی که با اتکا به اراده شخصی خود و بدون بهره‌مندی از هیچ‌گونه کلاس و استادی قرآن را حفظ کرده‌اند؛ یک روز و یک جا جمع شوند تا توانمندی آنها در ترازویی واحد سنجیده شود.
از این رو شاید توجه به بستر آموزشی که هر یک از این حافظان قرآن در آن تربیت شده‌اند و تطبیق آن بر نتایجی که از آزمون خواهند گرفت؛ این نیاز را بیش از پیش روشن سازد که یکی از عوامل موفقیت حافظان قرآن در این طرح، موافق شدن تمامی آموزش‌های حفظ قرآن کشور با این طرح است به گونه‌ای که آزمون آن به مثابه «کنکور حافظان قرآن کریم» تلقی شود.
اما از زاویه‌ای دیگر نیز می‌توان به تنوع موجود در این آزمون نگریست که حضور افرادی با سنین مختلف در آن است.

 

این موضوع به خصوص در سالنی که حافظان کل قرآن در آنجا حضور دارند بیشتر به چشم می‌آید و افرادی در سنین نونهالی و نوجوانی، در کنار کسانی که دردهه دوم و سوم عمر خود قرار دارند توجه‌ها را به خود جلب و این سوال را به اذهان نظاره گران متبادر می‌کنند که رمز و راز دستیابی توفیق بزرگی به عنوان حفظ کل قرآن کریم در این سنین چیست؟

 

یکی دیگر از زیبایی‌های موجود در این رویداد با شکوه قرآنی، حضور خانواده‌ها در حاشیه آن است؛ پیش از این در رسانه‌ها و به خصوص رسانه ملی، این صحنه را فقط درباره کنکور سراسری شاهد بوده‌ایم؛ در حالی که در این آزمون هم همراهان بسیاری از شرکت‌کنندگان از پدر و مادر گرفته تا همسر و فرزندان آنها پشت درب‌های حوزه‌های امتحانی نشسته و اغلب هم مشغول تلاوت قرآن بودند؛ یا با هدف استعانت از خداوند متعال برای موفقیت عزیزانشان و یا شاید هم از هم‌اکنون خود را برای شرکت در آزمون سال آینده آماده می‌کردند؟!
عده‌ای از همراهان هم به محض دیدن برخی از اساتید حفظ قرآن در محوطه بیرونی سالن‌های امتحان با استفاده از فرصت موجود، سوالات خود را مطرح می‌کردند و آنجا معلوم می‌شد افراد قرآنی کشور که در حال دادن آزمون بودند متعلق به خانواده‌هایی قرآنی هستند که تمام یا اغلب افراد آن مشغول فعالیت قرآنی‌اند.

 

چه بسیارند خانواده‌هایی که به واسطه فعالیت پدر یا مادر و یا هر دو آنها در یک عرصه فرهنگی، هنری و یا علمی رنگ و بوی آن عرصه را به خود پذیرفته و سایر افراد خانواده نیز به آن فعالیت مشغول شده‌اند؛ خانواده‌های قرآنی نیز مستثنای از این اصل تجربه شده نیستند و غالبا هر «خانواده قرآنی» نیز از یک «محور» قرآنی تأثیر پذیرفته است.
خانواده‌هایی که در این آزمون حضور یافته‌اند؛ همگی رنگ و بوی قرآنی دارند به خصوص که محور قرآنی اغلب آنها «مربی خانواده» یعنی «مادر» آنهاست.
با نگاهی به ترکیب جنسیتی شرکت کنندگان در آزمون و رویت غلبه بانوان بر مردان، این امید در دل زنده می‌شود که فرزندان این مرز و بوم از هر دو جنس دختر و پسر، تحت تعلیم مادرانی آشنا به قرآن کریم قرار خواهند گرفت و جامعه ما در آینده‌ای نزدیک، عده کثیری از جوانان موفق تربیت یافته در مکتب قرآن را به خود خواهد دید که هر یک از آنها محور خانواده‌هایی جدید خواهند بود و این چنین نور قرآن کریم در مویرگ‌ها و سلول‌های پیکره اجتماعی ایران اسلامی نفوذ خواهد کرد.
با این نوع نگاه، نگرانی به حق عده‌ای از فعالان قرآنی مبنی بر کم‌رنگ بودن مشارکت مردان در فعالیت‌های قرآنی نیز قابل حل است چرا که مردان آینده این کشور در دامن پاک زنان حافظ قرآن پرورش خواهند یافت تا حافظ کیان اسلام، قرآن و اهل بیت باشند و بار دیگر این جمله «خمینی کبیر» بزرگ مرد قرآنی سرزمین پارس را در اذهان تداعی کنند که «از دامن زن مرد به معراج می‌رود».
به امید آن روز

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول