اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

آمریکا خروج کوبا از لیست حامیان تروریسم را بررسی می‌کند

آمریکا در حال بررسی خروج کوبا از لیست کشورهای حامی تروریسم می‌باشد و طبق خواسته «اوباما» نتیجه این بررسی باید توسط وزارت خارجه هر چه سریع‌تر اعلام شود.

آمریکا خروج کوبا از لیست حامیان تروریسم را بررسی می‌کند

به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای خبرگزاری فارس در آمریکای لاتین به نقل از «ته‌لام»، «بن رودس» معاون امنیت ملی «باراک اوباما» رئیس‌جمهور  آمریکا طی کنفرانسی تلفنی با روزنامه‌نگاران درباره سفر «اوباما» به جامائیکا و حضور وی در اجلاس سازمان کشورهای آمریکایی در پاناما اعلام کرد که به نظر نمی‌رسد بازگشایی سفارت‌های واشنگتن و «هاوانا» پایتخت کوبا، پیش از برگزاری این نشست قاره‌ای که جمعه آغاز می‌شود امکان‌پذیر باشد.

«رودس» تصریح کرد که در پاناما و در حاشیه اجلاس مذکور، تعاملی میان «اوباما» و «رائول کاسترو» رئیس‌جمهور کوبا صورت خواهد گرفت اما تاکنون برنامه‌ای برای وجود یک نشست دوجانبه رسمی میان طرفین طرح‌ریزی نشده است.

نام کوبا از سال 1982 میلادی هر سال در میان کشورهایی بوده که ایالات متحده آمریکا آنها را حامیان تروریسم معرفی می‌کند و «اوباما» پس از اعلام عادی‌سازی روابط با این کشور آمریکای لاتینی در 17 دسامبر سال گذشته میلادی (26 آذر 93) به وزارت امور خارجه خود دستور داد که حضور کوبا در لیست مذکور را مورد بررسی و بازبینی قرار دهند.

دلایل حفظ کوبا در این لیست تاکنون (که نام ایران، سودان و سوریه نیز در آن مشاهده می‌شود) احتمال میزبانی آن از اعضای سازمان تروریستی باسکی «اتا»، نیروهای مسلح انقلابی کلمبیا (فارک) و برخی از متهمان فراری ایالات متحده آمریکا بوده است.

«جان کری» وزیر امور خارجه آمریکا اخیرا اذعان داشت که کشورش برای خارج کردن کوبا از لیست حامیان تروریسم، باید به این نتیجه برسد که این کشور جزیره‌ای طی 6 ماه اخیر از اقدامات تروریستی بین‌المللی حمایت نکرده و در آنها دست نداشته است.

وزارت امور خارجه آمریکا پس از اتمام بررسی‌ها باید توصیه‌های خود را به «اوباما» ارسال کند تا وی هم خبر آن را به طور رسمی به کنگره ابلاغ کند و پس از آن کنگره نیز 45 روز فرصت دارد تا در این مورد تصمیم بگیرد.

«رودس» همچنین افزود که کاخ سفید کنترلی روی زمان ارسال توصیه‌های وزارت امور خارجه به «اوباما» ندارد؛ رئیس‌جمهور آمریکا دستور داده که بررسی حضور کوبا در لیست حامیان تروریسم، در کوتاه‌ترین زمان ممکن صورت پذیرد.

طبق گفته یکی از مقامات آمریکایی که نام وی فاش نشده، وزارت امور خارجه این کشور باید طی 1 یا 2 روز تقاضا و درخواست خود را در این خصوص به رئیس‌جمهور ابلاغ کند.

مقام مذکور اذعان داشت: پیش‌بینی ما این است که کوبا از این لیست خارج می‌شود.

کوبا خواستار خروج خود از لیست مذکور می‌باشد اما آن را پیش‌شرطی برای از سرگیری روابط دوجانبه با ایالات متحده آمریکا و بازگشایی سفارت‌های 2 کشور در نظر نمی‌گیرد.

«رودس» درباره بازگشایی سفارت‌ها گفت با وجود اینکه قبل از اجلاس در این مورد چیزی اعلام نخواهد شد، اما آمریکا نسبت به برگزاری مذاکرات و روندهای پیشرفت عادی‌سازی روابط ابراز رضایت می‌کند.

«ریکاردو سونیگا» دستیار «اوباما» برای امور نیمکره غربی در شورای امنیت ملی آمریکا در این خصوص خاطرنشان کرد که مذاکرات برای عادی‌سازی روابط دوجانبه به طور جدی و موثر در حال پیگیری می‌باشند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول