اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

حضور کوبا در هفتمین اجلاس سران کشورهای آمریکایی چگونه خواهد بود؟

با نزدیک شدن به زمان برگزاری هفتمین اجلاس سران کشورهای آمریکایی و حضور کوبا در آن این سؤال برای همگان ایجاد می‌شود که با وجود اختلافات فراوان بین کوبا و سازمان کشورهای آمریکایی حضور این کشور در اجلاس مذکور چگونه خواهد بود.

حضور کوبا در هفتمین اجلاس سران کشورهای آمریکایی چگونه خواهد بود؟

به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای خبرگزاری فارس در آمریکای لاتین به نقل از «پرنسالاتینا»، حضور کوبا در هفتمین اجلاس سران کشورهای آمریکایی در 10 و 11 آوریل در پاناما موضع این کشور آمریکای مرکزی را در برابر سازمان کشورهای آمریکایی مشخص خواهد کرد.

این درحالی است که کوبا با وجود شرکت در این اجلاس بیانیه پایانی آن را امضا نخواهد کرد.

براساس اطلاعات منتشر شده از سوی رسانه‌های وابسته به وزارت امور خارجه کوبا حضور نمایندگان این کشور در اجلاس مذکور در نتیجه اتحاد و اتفاق نظر کشورهای آمریکای لاتین و حوزه کارائیب بوده و ارتباطی به بیانیه و حکم پایانی آن تحت عنوان «احکامی برای اجرا» نخواهد داشت.

بیانیه پایانی اجلاس در انتهای گفت‌وگوها توسط 34 رهبر حاضر در جلسه به امضا رسیده و شامل تعهدات لازم درخصوص 8 هدف اصلی برگزاری آن می‌باشد.

طبق گزارشات موجود شعار اصلی این دوره از اجلاس رفاه همراه با عدالت و چالش همکاری در بین کشورهای آمریکایی می‌باشد.

«خوآن کارلوس وارلا» رئیس جمهور پاناما به عنوان میزبان اجلاس مذکور هفته گذشته به طور رسمی از «رائول کاسترو» همتای کوبایی خود دعوت کرد تا در این دوره از گفت‌وگوها به سران کشورهای آمریکایی بپیوندد، این در حالی بود که اقدام وی با مخالفت دولت آمریکا و همراه همیشگی‌اش کانادا روبه‌رو شد.

این کشورها دلیل مخالفت خود را عدم سازگاری کوبا با اصول دموکراتیک سازمان کشورهای آمریکایی اعلام کردند.

«کاسترو» که در 10 و 11 آوریل در پاناما رهبری گروه نمایندگان کوبایی را برعهده خواهد داشت در این رابطه تأکید کرد که کشورش هیچ‌گاه به عضویت سازمان کشورهای آمریکایی که طی سال‌های اخیر نه تنها از سوی کوبا بلکه از سوی بسیاری از دولت‌های پیشرفته در منطقه از جمله اکوادور، ونزوئلا و بولیوی نیز مورد انتقاد قرار گرفته است باز نخواهد گشت.

وی در ادامه متذکر شد که این سازمان فقط در راستای منافع واشنگتن عمل کرده و اهداف اولیه خود را فراموش کرده است.

با وجود اینکه سازمان کشورهای آمریکایی در سال 2009 مجبور شد تا حکم سابق خود در سال 1962 مبنی بر ممنوعیت حضور کوبا در جلسات این سازمان را لغو کند ولی طی چند سال گذشته تنها کشورهای مترقی آمریکای لاتین و حوزه کارائیب درخواست خود را برای حضور مجدد این کشور آمریکای مرکزی در نشست‌های سازمان اعلام کرده و برای تحقق آن تلاش کرده‌اند.

کوبا در سال 1962 از عضویت سازمان کشورهای آمریکایی بیرون شد و پس از آن آمریکا تمامی تلاش خود را به کار گرفت تا همه کشورهای آمریکای لاتین و حوزه کارائیب را علیه او برانگیزد تا جایی که در هشتمین جلسه مشاوره این سازمان در اروگوئه یادآور شد که دلیل اخراج کوبا از سازمان به دلیل ناسازگاری آن با سیستم کشورهای آمریکایی می‌باشد.

با این وجود امید است که طی هفتمین اجلاس سران کشورهای آمریکایی نشانه‌های مثبتی از بهبود روابط واشنگتن و «هاوانا» پایتخت کوبا به چشم بخورد؛ چراکه رؤسای جمهور هر 2 کشور در 17 دسامبر 2014 با انجام مذاکراتی پیاپی با هدف بهتر شدن رابطه‌شان کلیه جهان را متعجب ساختند.

در این راستا گروهی از نمایندگان 2 کشور در 2 مرحله به گفت‌وگو پرداخته و از احیای روابط تیره موجود و احتمال بازگشایی سفارتشان در کشور مقابل پیش از آغاز اجلاس پاناما خبر دادند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول