اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

تمایل روسیه و نیکاراگوئه برای توسعه همکاری های دو جانبه

وزیر خارجه روسیه طی نشست خود با رئیس‌جمهور نیکاراگوئه از تمایل 2 کشور برای توسعه روابط و مکانیسم‌های همکاری صحبت کرد.

تمایل روسیه و نیکاراگوئه برای توسعه همکاری های دو جانبه

به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای خبرگزاری فارس در آمریکای لاتین به نقل از «تله‌سور»، «سرگئی لاوروف» رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه روز گذشته برای توسعه روابط همکاری خود با دولت «دانیل اورتگا» رئیس‌جمهور نیکاراگوئه (طی سفر دوره‌ای خود به آمریکای لاتین) به این کشور رسید؛ وی در «ماناگوئا» (پایتخت) نشستی با «اورتگا» داشت و پیرامون مسائلی چون تحکیم روابط همکاری خود، تحریم‌های جدید ایالات متحده آمریکا علیه ونزوئلا و همچنین روابط میان کوبا و آمریکا صحبت کردند.  

«لاوروف» تصریح کرد که هر 2 کشور قصد دارند قراردادهای دوجانبه خود و مکانیسم‌های همکاری را تقویت کنند؛ نیکاراگوئه یکی از متحدان روسیه در آمریکای مرکزی می‌باشد.

«اورتگا» و «لاوروف» پیرامون موضوعات منطقه‌ای و چشم‌اندازهای قراردادهای دوجانبه خود در زمینه کشاورزی، مبارزه با مواد مخدر و تجهیزات نظامی نیز گفت‌وگو کردند.

روسیه و نیکاراگوئه حکم صادر شده توسط «باراک اوباما» رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا علیه ونزوئلا (که این کشور آمریکای جنوبی را به عنوان تهدیدی برای امنیت آمریکا به حساب می‌آورد) را محکوم کرده و هشدار دادند که چنین تدبیری می‌تواند مقدمه‌ای برای وقوع کودتا در این کشور بولیواری باشد.

«لاوروف» طی نشست خود با «اورتگا» خاطرنشان کرد: ما همبستگی خود را با ملت و دولت ونزوئلا که به صورت کاملا قانونی انتخاب شده ابراز می‌کنیم و هیچ کودتایی را نمی‌پذیریم.

مقامات هر 2 کشور از آمریکا خواستند که حکم بی‌اساس صادر شده علیه ونزوئلا را لغو کند؛ «اورتگا» اعلام کرد که چنین تدبیری می‌تواند یک نشانه مثبت از سوی آمریکا به آمریکای لاتین در آستانه هفتمین اجلاس سازمان کشورهای آمریکایی باشد که در ماه آوریل (فروردین 94) در پاناما برگزار خواهد شد.

موضوع کوبا و روند عادی‌سازی روابط آن با ایالات متحده آمریکا، یکی دیگر از موضوعات مورد بحث طی نشست مذکور بود؛ «اورتگا» و «لاوروف» خواستار متوقف شدن تحریم آمریکا علیه این کشور جزیره‌ای شدند و آن را گامی بسیار مهم در روند مذاکرات میان آنها دانستند.

«اورتگا» در این خصوص خاطرنشان کرد که برداشتن تحریم‌های کوبا، نشانه‌ای اساسی برای پیشروی سریع مذاکرات ثمربخش میان این کشور و آمریکا می‌باشد.

«لاوروف» نیز اذعان داشت که روسیه از روند عادی‌سازی روابط میان کوبا و آمریکا استقبال می‌کند و بر لزوم پایان یافتن تحریم اقتصادی علیه این کشور آمریکای لاتینی تاکید کرد.

علاوه بر این، رئیس‌جمهور نیکاراگوئه گفت که لازم است واشنگتن کوبا را از لیست کشورهای حامی تروریسم خارج کند و عدم انجام چنین کاری به منزله این می‌باشد که آمریکا می‌خواهد به عنوان مثال با گروهی چون داعش مذاکره کند.

وی قبل از رسیدن به نیکاراگوئه، طی سفر دوره‌ای خود به آمریکای لاتین، به کلمبیا رفته بود و در «بوگوتا» (پایتخت) نشستی با «خوان مانوئل سانتوس» رئیس‌جمهور و «ماریا آنخلا هولگین» همتای کلمبیایی خود داشت.

سفر وزیر امور خارجه روسیه امروز در گوآتمالا به پایان خواهد رسید و قرار است به عنوان میهمان در نشست وزرای امور خارجه کشورهای عضو سیستم اتحاد آمریکای مرکزی (سیکا) شرکت کند.

انتهای پیام/ز

 

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول