اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

ماجرای عهد شکنی شرکت میتسوئی ژاپن و هشدار سخنگوی دولت

سخنگوی دولت: اگر قرار باشد شرکت میتسوئی تن به قراردادی که خود امضا کرده ندهد طبق مفاد قرارداد این مسئله را به داوری ارجاع می کنیم و بعد هم خودمان آستین ها را بالا زده و قسمت اعظمی از این مجتمع را به پایان رسانده و راه خواهیم انداخت.

ماجرای عهد شکنی شرکت میتسوئی ژاپن و هشدار سخنگوی دولت

 

رخدادهای 7 بهمن 1360

چکیده

  • حبیب الله عسکراولادی وزیر بازرگانی: بنا بر تصمیم جدید وزارت بازرگانی برای توزیع برنج ایرانی در شهرها مقدار 3 کیلو برنج برای هر نفر تعیین شد که هر ماه توزیع خواهد شد .

 

  • احمد توکلی سخنگوی دولت : اگر قرار باشد شرکت میتسوئی تن به قراردادی که خود امضا کرده ندهد طبق مفاد قرارداد این مسئله را به داوری ارجاع می کنیم.

 

  • میخائیل سوسلف  ایدئولوگ کرملین و دومین مرد قدرتمند شوروی شب گذشته در سن 79 سالگی در مسکو درگذشت .

 

  • در حملات گسترده توپخانه ایران روی جاده تدارکاتی دشمن و محل های رفت و آمد آن ها در سومار از حرکت خودروهای حامل نفرات و مهمات ارتش بعث عراق جلوگیری به عمل آمد.

 

  • بعد از ظهر امروز اوضاع شهر آمل به صورت کاملا عادی در آمد و محور هراز پس از 40 ساعت مسدود بودن ساعت 15 و 45 دقیقه باز و عبور و مرور از این جاده مجددا آغاز شد .

سهمیه هر ایرانی ماهانه 3 کیلو برنج

حبیب الله عسکراولادی وزیر بازرگانی گفت :بنا بر تصمیم جدید وزارت بازرگانی برای توزیع برنج ایرانی در شهرها مقدار 3 کیلو برنج برای هر نفر تعیین شد که هر ماه توزیع خواهد شد . وی ادامه داد : همچنین در روستاها بر اساس تقاضای تعاونی های روستایی هر میزانی که این تعاونی ها جذب کنند برنج ایرانی توزیع خواهد شد . (1)

سینماهای کشور فقط فیلم ایرانی پخش خواهند کرد

احمد توکلی وزیر کار و سخنگوی دولت پیش از ظهر دیروز در یک مصاحبه مطبوعاتی و رادیو و تلویزیونی با حضور خبرنگاران داخلی و خارجی شرکت کرد و به سوالات آنان پاسخ داد. سخنگوی دولت ابتدا طی مقدمه کوتاهی اظهار داشت : از 12 تا 22 بهمن در تمام سینماهای کشور فقط فیلم های ایرانی که در داخل تولید شده باشد به نمایش گذاشته خواهد شد زیرا تصمیم داریم در جهت خود کفایی هنری گام برداریم.

توکلی در ادامه در مورد تقاضای عراق از کشورهای عربی مبنی بر قطع رابطه با ایران اظهار داشت : این ها ما را تهدید به قطع رابطه می کنند در حالی که ارتباط ما با ملت عرب ارتباطی است که از 1400 سال پیش نشات گرفته زیرا که ما خدایی واحد ، زبانی واحد و دینی واحد داریم ، این ها باید بدانند که با بستن این قراردادها هرگز نخواهند توانست زیر پرچم آمریکا برای خود امنیت فراهم کنند.

سخنگوی دولت اظهار داشت : رابطه بین ایران و ملت های عرب بسیار غنی است و دولت های عربی آن قدر غافل هستند که نمی دانند حفظ منافع کشورشان با همبستگی با آمریکا تامین نمی شود و تنها تحت اتحاد با مردم کشور خود و مردم مسلمان و قدرتمند ایران است که قادر خواهند بود قدرت خود را برای رشد اسلام به کار برند و هیچ طمع و نظری هم نخواهند داشت.

تنها راه نجات فلسطین مسلسل است

توکلی در بخش دیگری از این کنفرانس خبری راه نجات فلسطین را مسلسل دانست و گفت : حق وتو سند اهانت به انسانیت و بشریت است که غرب به روی آن صحه می گذارد و خود را مدافع آن می داند و این کشور های خارجی هستند که باید موضع خود را انتخاب کنند.

ماجرای عهد شکنی شرکت میتسوئی ژاپن و هشدار سخنگوی دولت

سخنگوی دولت سپس به مسئله مجتمع پتروشیمی ایران و ژاپن اشاره کرد و گفت : بر اساس قراردادی که در زمان رژیم منحط گذشته امضا شده بود تمام اختیارات در این قرارداد در اختیار کشور خارجی بود ولی تمامی مخارج سنگین این مجتمع بر دوش ایران است و چنان چه این پروژه به سوددهی رسید منفعت آن برای ایران و ژاپن به طور نصف و نصف خواهد بود !

توکلی افزود : زمانی که اجرای پروژه آغاز شد ژاپنی ها گفتند که اگر این مجتمع بخواهد احداث شود حدود 350 میلیون دلار هزینه در برخواهد داشت و چون اختیار در دست آن ها بود به مرور زمان برای پروژه هزینه های بیشتری اعلام می کردند و این هزینه ها را به طور مرتب افزایش دادند تا به رقم 4 میلیارد و 200 میلیون دلار رسید .

توکلی افزود : با پیروزی انقلاب شرکای ژاپنی مسئله را جدی نگرفتند چون می دانستند که پس از انقلاب آن غارتگری های گذشته را نمی توانند ادامه دهند و بر آن شدند تا نمونه این کارخانه را در پادشاهی سعودی احداث کنند و در نتیجه جهت منافع را از سوی ایران برگرداندند به طوری که حتی هیچ گونه آموزشی به کارشناسان ما نمی دادند.

وی افزود : روابط ایران و ژاپن بسیار گسترده است و صلاح دولت ژاپن نیست که تمام مصالح سیاسی اقتصادی خود را در رابطه با یک شرکت خصوصی به اصطلاح گره بزند ، ما میل داریم روابط عادلانه با کشورهایی که با ما در حال جنگ نیستند داشته باشیم ولی نمی خواهیم این مسئله را ببینیم که ژاپن در شرکت میتسوئی خلاصه شده است .

توکلی گفت : ژاپنی ها ادعا می کنند که 85 درصد طرح تمام شده و فقط 15 درصد آن مانده است و خسارات ناشی از جنگ را قبول ندارند ما به آنان اعلام کرده ایم که ایران متعهد می شود که تمامی مخارج آن 15 درصد را بپردازد و از سهم ژاپن کم کند. آن ها گفته اند نتیجه خسارات جنگی چه می شود ؟ ما اعلام کرده ایم همه چیز در مورد خسارات جنگی و دیگر احتمالات در قرارداد نوشته شده است همچنین در قرارداد آمده است که خسارات جنگی به عهده کیست و چنان چه شرایط اضطراری پدید آمد چه باید کرد و خلاصه همه چیز در قرارداد روشن و پیش بینی شده است .

توکلی افزود : ما به آن ها گفته ایم شما که ادعا می کنید به مجتمع خسارات وارد شده است بیائید خسارات را برآورد کنید و چون ما این جنگ را یک جنگ عقیدتی می دانیم حاضریم در مورد خسارات مجتمع پتروشیمی ایران و ژاپن گذشت کرده و مسئولیت تمامی خسارات وارد آمده به این مجتمع را تقبل کنیم ولی ژاپنی ها با تمام این وجود قبول نکرده اند.

سخنگوی دولت در ادامه سخنان خود افزود : در این جا صریحا اعلام می کنم : با وجود این که ادعایی نداریم که مانند ژاپن از نظر تکنولوژی پیشرفته هستیم اما مدعی داشتن مردمی هستیم که به وطن خود ، دین خود و عقیده خود عشق می ورزند و از استعداد و هوش سرشاری برخوردارند اگر قرار باشد شرکت میتسوئی تن به قراردادی که خود امضا کرده ندهد طبق مفاد قرارداد این مسئله را به داوری ارجاع می کنیم که طبق قرارداد دیوان عالی کشور جمهوری اسلامی ایران است و دیوان عالی کشور ما هم قدرت کامل رسیدگی به این مسئله را دارد و حتی به زور دادگاه های بین المللی هم که شده تمامی خسارات خود را از شریک ژاپنی خواهد گرفت و بعد هم خودمان آستین ها را بالا زده و مانند مجتمع مس سرچشمه به هر نحوی که شده تا آن جایی که مقدور است قسمت اعظمی از این مجتمع را به پایان رسانده و  راه خواهیم انداخت.(2)

مرد شماره دو شوروی درگذشت !

میخائیل سوسلف  ایدئولوگ کرملین و دومین مرد قدرتمند شوروی شب گذشته در سن 79 سالگی در مسکو درگذشت .  سوسلف 40 سال قبل عضو کمیته مرکزی حزب کمونیست شوروی شد و آخرین بازمانده گروه طرفدار استالین در کادر رهبری کنونی این کشور بود.

او طی سال های 1949 و 1950 سردبیری روزنامه پراودا را بر عهده داشت و 27 سال قبل به عضویت دفتر سیاسی حزب کمونیست شوروی و ارگان اجرایی عالی حزب درآمد. سوسلوف که تا پایان عمر به عنوان تئوریسین حزب کمونیست شوروی فعالیت می کرد و عامل ثبات کرملین بود به عنوان یکی از طراحان سقوط خروشچف شناخته می شود .(3)

آیت الله موسوی اردبیلی خواستار شد : ارائه لیست کامل بازداشت شدگان به شورای عالی قضایی

آیت الله موسوی اردبیلی رئیس دیوان عالی کشور در مصاحبه با خبرگزاری جمهوری اسلامی در مورد طولانی شدن دوران بازداشت به علت کمبود قاضی گفت : برای رفع این مشکل مسئولین زندان ها باید گزارش کاملی از لیست این گونه بازداشت شدگان را هر چه سریع تر به ما بدهند تا شورای عالی قضایی بررسی کند که این ها چه افرادی هستند و برای بار دیگر تاکید می کنم شورای عالی قضایی اکنون آمادگی رسیدگی به این مسائل را دارد . (4)

رفت و آمد خودروهای عراقی در سومار متوقف شد

در حملات گسترده توپخانه ایران روی جاده تدارکاتی دشمن و محل های رفت و آمد آن ها در سومار از حرکت خودروهای حامل نفرات و مهمات ارتش بعث عراق جلوگیری به عمل آمد. خبر دیگر از جبهه های جنگ آن که توپخانه ایران سنگرهای دیده بانی و مراکز تجمع نیروهای دشمن را در بخش اشغالی خرمشهر و آن سوی اروند رود زیر آتش گرفت و همچنین تاسیسات نفتی فاو عراق در حملات توپخانه ایران خسارات قابل توجهی دید.(5)

اوضاع آمل آرام شد

بعد از ظهر امروز اوضاع شهر آمل به صورت کاملا عادی در آمد و محور هراز پس از 40 ساعت مسدود بودن ساعت 15 و 45 دقیقه باز و عبور و مرور از این جاده مجددا آغاز شد .

مردم مسلمان و همیشه در صحنه آمل با همکاری نیروهای نظامی و انتظامی توطئه عناصر مزدور آمریکا را که از اولین ساعات بامداد سه شنبه آغاز شده بود سرکوب کردند و شهر را از لوث وجود ضد انقلابیون پاک کردند.

بر اساس این گزارش طی این مدت حداقل 34 تن از مزدوران آمریکا که با سنگر بندی در پشت بام منازل فئودال ها و ثروتمندان قصد به آشوب کشاندن شهر را داشتند به هلاکت رسیده ، عده ای زخمی و گروهی نیز دستگیر شدند. گفتنی است در شهر آمل سه روز به دلیل شهادت تعدادی از هموطنان عزای عمومی اعلام شده است.(6)

پی نوشت:

1- اطلاعات ، 7 بهمن 1360 ، صفحه 2

2- جمهوری اسلامی ، 7 بهمن 1360 ، صفحه 9

3- کیهان ، 7 بهمن 1360 ، صفحه 2

4- اطلاعات ، 7 بهمن 1360 ، صفحه 3

5- کیهان ، 7 بهمن 1360 ، صفحه 2

6- اطلاعات ، 8 بهمن 1360 ، صفحه 2

پژوهشگر : سید روح الله امین آبادی

انتهای متن/

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول