اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  قرآن و فعالیت های دینی

خادم قرآن در گفت‌وگو با فارس:

تشکیل انجمن خادمان قرآن بدون حضور بزرگان این عرصه بی‌نتیجه است

یکی از خادمان قرآن با اشاره به لزوم هم‌افزایی اعضای انجمن خادمان قرآن، گفت: اگر این تشکل بتواند همه ظرفیت خود را جمع‌آوری کند به طور حتم بی‌نظیرترین تشکل و جمعیت قرآنی خواهد بود در غیر این‌ صورت نتیجه‌ای نخواهد داشت.

تشکیل انجمن خادمان قرآن بدون حضور بزرگان این عرصه بی‌نتیجه است

به گزارش خبرنگار فعالیت‌های قرآنی، نخستین نشست عمومی خادمان قرآن کریم 14 و 15 دی‌ماه در جوار بارگاه منور امام رضا(ع) در تالار بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی برگزار شد.

در این گردهمایی که حدود 110 نفر از خادمان قرآن از سراسر کشور حضور داشتند اساسنامه پیشنهادی انجمن خادمان قرآن مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

خادم قرآن کسی است که در ارتقای فعالیت‌های قرآنی سهیم باشد

«مرتضی نجفی‌قدسی» خادم قرآن کریم که در سال 1374 در حاشیه سومین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم تجلیل شد در گفت‌وگو با خبرنگار فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس اظهار داشت: تجلیل از خادمان قرآن کشور از سال 1373 توسط «احمد مسجد جامعی» پایه‌گذاری و در دومین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم آغاز شد.

وی با بیان اینکه 20 سال پیش در فضای قرآنی کشور عده‌ای از خدمتگزاران قرآنی به عنوان خادم قرآن معرفی شدند، افزود: از آن سال تاکنون این حرکت ادامه دارد و هر سال در ماه مبارک رمضان در حاشیه نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم عده‌ای از افراد برجسته و فعال قرآنی کشور در حوزه‌های مختلف به عنوان خادم قرآن معرفی و تجلیل می‌شوند.

این خادم قرآن کریم با اشاره به اینکه در ابتدای این حرکت پسندیده سعی شد افراد برجسته‌ای که در حوزه‌های مختلف قرآنی فعالیت شاخص و فراگیری داشتند به عنوان خادم قرآن معرفی شوند، افزود: خادمان قرآن به لحاظ شخصیت‌های بزرگی که از مراجع معظم تقلید گرفته تا دیگر علما و مفسران قرآن و نویسندگان و پژوهشگران، قاریان و حافظان قرآن، اساتید، هنرمندان و تمامی کسانی که به سبب خدمات قرآنی‌شان به این عنوان منسوب و شناخته شده‌اند، هر یک دارای ظرفیت عظیمی در پهنه جامعه اسلامی بوده و در رونق فعالیت‌های قرآنی و بسط و گسترش فرهنگ آن سهیم هستند.

وی با بیان اینکه انتخاب خادمان قرآن باید افقی را که در سال‌های ابتدای فعالیت ترسیم شده است طی کند، خاطر نشان کرد: در زمانی که من به عنوان خادم قرآن معرفی شدم چهره‌هایی همچون مرحوم ابوالقاسم گرجی، آیت‌الله جعفر سبحانی، آیت‌الله سید کمال فقیه ایمانی، آیت‌الله محمدهادی معرفت و آیت‌الله سیدهاشم رسولی‌محلاتی نیز به عنوان خادم قرآن معرفی و تجلیل شد. این افراد هر کدام در حوزه‌های قرآنی فعالیت شاخص و مهمی انجام داده بودند و من نیز به دلیل نوشتن مطالب قرآنی و درج آن در عرصه مطبوعات این عنوان را کسب کردم.

خادمان قرآن برای هم‌افزایی امور قرآنی تلاش کنند

نجفی‌قدسی با بیان اینکه تشکیل انجمنی به نام خادمان قرآن کریم اقدام بسیار مبارکی است که می‌تواند برکات بسیاری را به دنبال داشته باشد، تصریح کرد: اگرچه این اقدام تا حدودی دیرهنگام است و طی این سال‌ها حدود 30 نفر از خادمان قرآن دارفانی را وداع گفته‌اند اما با توجه به اینکه حدود 160 نفر از خادمان قرآن هنوز هم در این عرصه فعال هستند اعضای این انجمن باید با هم‌فکری و تعامل بیشتر گامی در جهت هم‌افزایی فعالیت‌های قرآنی کشور بردارند.

فرصتی برای بیان نظرات خادمان قرآن فراهم شود

وی با اشاره به حضور اساتید و چهره های قرآنی در این همایش، گفت: در نخستین گردهمایی خادمان قرآن چهره‌هایی همچون حضرات آیات سیدهاشم رسولی محلاتی، سید علی اکبر قریشی، سید کمال فقیه ایمانی، واعظ‌‌زاده خراسانی، هاشم‌زاده هریسی، یعقوب جعفری و حجج‌الاسلام فومنی حائری، نقدی، محمدمهدی طباطبایی، بی‌آزار شیرازی، الهی خراسانی، راستگو و بسیاری از چهره‌های شاخص و فعال قرآنی حضور داشتند گرچه بعضی از آنها دقایقی فرصت یافتند و مطالبی بیان کردند اما اقتضای جلسه طوری بود که بسیاری از این خادمان قرآن فرصت بیان نقطه نظرات خود را در جلسه عمومی پیدا نکردند و صرفا مستمع بودند.

این خادم قرآن کریم با بیان اینکه در بین هنرمندان خادم قرآن 3 تن از سینماگران مطرح کشور همچون شهریار بحرانی، منوچهر محمدی و مجتبی راعی در این جمع حضور داشتند، افزود: این افراد تنها در کمیسیون تخصصی خود به ابراز نظر پرداختند در حالی که بهتر بود با توجه به اثرگذاری فعالیت‌های سینمایی آنان در جلسه اصلی و عمومی هم فرصت لازم را پیدا می‌کردند.

اساسنامه پیشنهادی انجمن خادمان قرآن نیاز به بازنگری دارد

نجفی‌‌قدسی ضمن تشکر از مسئولان وزارت ارشاد به ویژه معاونت قرآن و عترت برای تشکیل انجمن خادمان قرآن، اظهار داشت: اساسنامه پیشنهادی انجمن خادمان قرآن در حد تشکیل یک سازمان و یا وزارتخانه است و نیاز به بازنگری دارد و تشکیل جلسات نباید باعث صرف بودجه و هزینه‌های گزاف شود.

وی با انتقاد از عدم حضور شخصیت‌های بزرگی چون برخی از مراجع معظم تقلید که در زمره مفسران قرآن کریم هستند، گفت: قوت و کارآیی انجمن و یا مجمع خادمان قرآن کریم بستگی به حضور یا اشراف اعضای برجسته و عالی‌قدر دارد.

تشکیل انجمن خادمان قرآن بدون حضور بزرگان قرآنی بی‌نتیجه است

این خادم قرآن تصریح کرد: اگر این تشکل بتواند همه ظرفیت خود را جمع‌آوری کند به طور حتم بی‌نظیرترین تشکل و جمعیت قرآنی خواهد بود اما اگر قرار باشد این تشکل منهای بزرگان مجموعه که اسوه‌های علم و ایمان هستند صرفا در سطوح پایین یا حداکثر میانی آن شکل گیرد تشکلی همانند 2 هزار تشکل قرآنی ریز و کلان موجود می‌شود و اثر چندانی نخواهد داشت و ضرورتی بر تشکیل آن احساس نمی‌شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول