اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  قرآن و فعالیت های دینی

قره‌شیخلو در گفت‌وگو با فارس:

شاخصه‌هایی برای کسب عنوان «خادم قرآن» تعریف شود

رئیس سازمان دارالقرآن با اشاره به لزوم تعریف دقیقی از خادم قرآن و انتخاب آنها توسط انجمن خادمان قرآن کریم، گفت: با تعریف شاخصه‌هایی برای خادمان قرآن می‌توان این افراد را به صورت اصولی انتخاب و معرفی کرد.

شاخصه‌هایی برای کسب عنوان «خادم قرآن» تعریف شود

به گزارش خبرنگار فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس، نخستین جلسه هم‌اندیشی خادمان قرآن کریم 14 و 15 دی ماه با حضور 160 خادم قرآن که در نمایشگاه بین‌المللی قرآن معرفی و تجلیل شدند، در مشهد مقدس برگزار شد.

مهدی قره‌شیخلو رئیس سازمان دارالقرآن که به عنوان خادم قرآن در این همایش حضور داشت در گفت‌وگو با خبرنگار فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس برگزاری این نشست هم‌اندیشی را اقدامی مثبت برای توسعه فعالیت‌های قرآنی ارزیابی کرد و اظهار داشت: در این جلسه چهره‌های شاخص قرآنی گرد هم آمدند و به بررسی فعالیت‌های قرآنی پرداختند که استمرار این نشست‌ها می‌تواند ثمرات خوبی داشته باشد.

وی درباره مباحث مطرح شده در این جلسه، خاطر نشان کرد: در این جلسه مباحثی در رابطه با مردمی بودن انجمن یا متمایل شدن به حمایت‌های دولتی مطرح و قرار شد گروهی به نمایندگی از خادمان قرآن کریم مسئول پیگیری این موضوع شوند و با بازنگری در اساسنامه پیشنهاداتی برای بهتر شدن آن داشته باشند تا فعالیت‌هایی متناسب با خادمان قرآن و رعایت همه جوانب صورت گیرد.

قره‌شیخلو با بیان اینکه اصل حرکت مبارک و خوب بود اما باید مراقب باشیم روند نامناسب تشکل‌هایی که با نام‌های مختلف تشکیل شده‌اند گریبانگیر مجمع خادمان قرآن نشوند، افزود: تمامی اعضا باید فارغ از جناح‌بندی برای توسعه امور قرآنی تلاش کنند. در این مجمع افرادی با گرایش‌های مختلف و توانمندی‌های گوناگون حضور دارند که این امر موجب توسعه فعالیت‌های قرآنی در  بین اقشار مختلف جامعه خواهد شد البته برای موفقیت در این راستا نباید در اجرا و عملیاتی شدن عجله کرد.

ساختار انجمن خادمان قرآن نیاز به بازنگری دارد

رئیس سازمان دارالقرآن با اشاره به ساختار محتوایی و کارگروه‌های تخصصی انجمن خادمان قرآن کریم، گفت: یکی دیگر از مباحث مطرح شده در این جلسه موضوع ساختار مجمع خادمان قرآن کریم و کارگروه‌ها بود به طوری که به عقیده برخی از اعضا بازدهی بیشتر آن نیاز به برنامه‌ریزی کارشناسی شده و بازنگری در آئین‌نامه و ساختار داشت.

وی حضور اقشار مختلف قرآنی در این انجمن را یکی از نقاط مثبت آن عنوان کرد و افزود: داشتن کارگروه‌های مختلف، ادغام یا گسترش آنها نیازمند کار کارشناسی شده است اما اینکه از فعالان قرآنی در حوزه‌های مختلف همچون حفظ، قرائت، تفسیر، پژوهش و هنر قرآنی استفاده شده کار ارزشمندی است.

رئیس سازمان دارالقرآن با اشاره به اینکه هر چه کارهای قرآنی مردمی‌تر باشد تاثیرگذاری و ماندگاری آن نیز بیشتر خواهد شد، خاطر نشان کرد: اگر مشکلات بودجه کشور باعث نوسانی در فعالیت‌های قرآنی شود حمایت‌های مردمی می‌تواند آن را جبران کند بنابراین بهتر است فعالیت‌های قرآنی به صورت مردمی اداره شود.

قره‌‌شیخلو با بیان اینکه گاهی اوقات کاری به خوبی شروع می‌شود اما مهم‌تر از شروع استمرار و توجه به آن است، گفت: خادمان قرآن کریم باید در حوزه‌هایی که نظر مقام معظم رهبری به نوعی مورد کم‌‌توجهی قرار گرفته شده است وارد شده و با اقدامات عملی مطالبات ایشان را پیگیری و روند محقق شدن آن را تسریع بخشند البته پیش از اینکه به فکر آغاز کار باشیم باید به استمرار آن بیندیشیم تا از این طریق برنامه‌های قرآنی را در جامعه به خوبی پیگیری کنیم.

وی با اشاره به اینکه هنوز مشخص نشده است که آیا انجمن خادمان قرآن فقط از این افراد تشکیل می‌شود یا قرار است در این مجمع افراد دیگری نیز عضو شوند، افزود: این امر هنوز به درستی مطرح نشده است و باید در جلسات بعدی مورد بحث و بررسی قرار گیرد تا با هم‌فکری اعضا به نتایج قابل قبولی برسیم.

لزوم تعریف شاخصه‌های دقیقی برای کسب عنوان «خادم» قرآن/ خادمان قرآن توسط انجمن انتخاب شوند

رئیس سازمان دارالقرآن به لزوم تعریف دقیقی از خادم قرآن اشاره کرد و گفت: انجمن خادمان قرآن کریم باید شاخص‌هایی برای عنوان خادم قرآن تعریف کند تا انتخاب خادمان قرآن از حالت سلیقه‌ای در بیاید و بر اساس اصول و مقررات صورت گیرد.

قره‌شیخلو با بیان اینکه انتخاب خادمان قرآن کریم در گذشته با مشکلاتی روبرو بود که گاهی نیز باعث نارضایتی فعالان قرآنی می‌شد، تصریح کرد: اعمال سلیقه در انتخاب خادمان قرآن همواره موجب نارضایتی برخی از فعالان قرآنی می‌شد بنابر این بهتر است در این انجمن بر اساس اصول و شاخص‌های مشخص تعریف دقیقی از عنوان خادم قرآن داشته باشیم و انتخاب خادمان قرآن بر عهده این انجمن قرار گیرد یعنی کارگروه‌های مختلف با مشورت و بدون اعمال سلیقه افرادی را به عنوان خادم قرآن انتخاب کرده و به مسئولان معرفی کنند.

رئیس سازمان دارالقرآن با بیان اینکه تعریف خادم قرآن جایگاه حقوقی و رسمی ندارد بنابر این بهتر است برای این عنوان نیز فکری کنیم، گفت: ما افراد زیادی در کشور داریم که برای توسعه امور قرآنی فعالیت می‌کنند اما تعریف دقیقی از عنوان خادم قرآن نداریم به همین جهت ممکن است مخاطبان زیادی وجود داشته باشند که انتخاب خادم قرآن را سخت کنند.

جایگاهی برای خادمان قرآن تعریف شود

وی با اشاره به اینکه خادم قرآن باید کسی باشد که در حوزه‌های تخصصی اقدام ویژه‌ای انجام داده باشد، افزود: هم اکنون در کشور برای قاری و حافظ قرآن جایگاه و قوانین خاصی در نظر گرفته شده است بنابراین بهتر است برای خادمان قرآن که اقدام فراگیر و خاصی در حوزه قرآن انجام می‌دهد نیز این رویکرد صورت پذیرد.

قره‌شیخلو هم‌فکری و حضور خادمان قرآن را یکی از مهم‌ترین دستاوردهای انجمن خادمان قرآن عنوان کرد و گفت: در این مدت به توافق خاصی نرسیدیم اما همین که چنین حرکتی آغاز شد جای شکر دارد که امیدواریم این کار با تدبیر و مدیریت شایسته استمرار یابد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول