اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

وزیر اقتصاد آرژانتین

صندوق کرکس در پی بی‌ثباتی در اقتصاد آمریکای لاتین است

وزیر اقتصاد آرژانتین ضمن اشاره به ادامه روند فعالیت‌های ضد دولتی صندوق کرکس علیه کشورش اعلام کرد که هدف اصلی این صندوق بی‌ثبات کردن سیستم اقتصادی در کل منطقه آمریکای لاتین است.

صندوق کرکس در پی بی‌ثباتی در اقتصاد آمریکای لاتین است

به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای خبرگزاری فارس در آمریکای لاتین به نقل از «ته‌لام»، «آکسل کیسیوف» وزیر اقتصاد آرژانتین روز یکشنبه طی یک مصاحبه مطبوعاتی با خبرنگار روزنامه «پاخینادوسه» ضمن اشاره به ادامه روند فعالیت‌های ضد دولتی صندوق کرکس علیه کشور خود اعلام کرد که این صندوق پس از شکایت علیه شرکت نفتی و دولتی «پتروبراس» برزیل در دادگاه آمریکا این امر را بر همگان آشکار ساخت که قصد دارد سیستم اقتصادی در تمامی منطقه آمریکای لاتین را مورد حمله قرار داده و آن را بی‌ثبات سازد.

«کیسیوف» در این مصاحبه تأکید کرد که حمله صندوق کرکس به آرژانتین و برزیل بدون سلاح جنگی انجام گرفته ولی از اهداف سیاسی خوب و تعریف شده‌ای برخوردار می‌باشد.

وی در ادامه تأکید کرد که این حوادث هرگز به صورت اتفاقی انجام نشده است بلکه به گونه‌ای طرح‌ریزی شده سیستم اقتصادی یک کشور را به میدان جنگ تبدیل کرده و در عین حال علیه اهداف سیاسی آن عمل می‌کند.

وزیر اقتصاد آرژانتین در این رابطه اذعان داشت که در حال حاضر صندوق کرکس قصد دارد پس از ارائه حدس و گمان‌هایی در مورد تحریف مدارک حسابداری شرکت «پتروبراس» مسئله‌ای مشابه آرژانتین برای برزیل ایجاد نماید.

«کیسیوف» همچنین در خصوص اختلافات کشور خود با مقامات صندوق کرکس اعلام کرد که «کریستینا فرناندز» رئیس جمهور آرژانتین طی اقدامی شجاعانه تصمیمی را اتخاذ کرده است که طی آن علاوه بر پذیرش پرداخت تمام بدهی‌های این کشور تحت هیچ شرایطی تغییر در مقدار بدهی‌های آرژانتین به صندوق کرکس و مقدار اضافه آن را نخواهد پذیرفت.

وی در بخشی از سخنانش در این مورد تصریح کرد: ما حاضریم با تمامی طلبکاران خود در شرایطی عادلانه و منطقی به مذاکره بنشینم، همانطور که معلوم بود صندوق کرکس قصد داشت در سال گذشته آرژانتین را وارد یک بحران اقتصادی و ورشکستگی کند و هزینه‌ای مازاد بر بدهی خود از دولت ما دریافت کند؛ شرایطی که در حال حاضر می‌خواهد برای دولت برزیل نیز ایجاد کند.

به گفته «کیسیوف» اگر آرژانتین به سخنان «مائوریسیو ماکری» فرماندار «بوینوس آیرس» پایتخت این کشور و نامزد انتخابات ریاست جمهوری آرژانتین مبنی بر پذیرش حکم‌های «توماس گریسا» قاضی پرونده صندوق کرکس گوش فرا داده بود قطعا اشتباهی بزرگ مرتکب می‌شد به همین دلیل دولت آرژانتین به دنبال طی مرحله به مرحله این پرونده بوده تا به صورت کامل «گریسا» را متقاعد کرده و مشکل را به گونه‌ای عادلانه حل نماید.

وی در این راستا خاطرنشان کرد که «گریسا» به طلبکاران آرژانتین این اجازه را داده بود که با شرایطی که خود ایجاد کرده بود می‌توانند بدهی‌شان از آرژانتین را دریافت کنند ولی این امر با مخالفت دولت آرژانتین روبه‌رو شد چراکه ما هیچ‌گاه تحت شرایطی ناعادلانه و غیر منطقی و علیه طلبکارانمان عمل نمی‌کنیم.

وزیر اقتصاد آرژانتین در پایان سخنانش نسبت به تغییر روش عملکرد مقامات صندوق کرکس در رویارویی با این پرونده نیز اظهار امیدواری کرد.
مدت زیادی است که آرژانتین و صندوق کرکس بر سر اختلافات خود در رابطه با پرونده بدهی این کشور درگیر هستند؛ آرژانتین علاوه بر تکرار کردن انجام تعهدش در پرداخت تمامی بدهی‌های خود همچنان به دنبال عادلانه و قانونی طی شدن روند این پرونده می‌باشد.

درگیری بین آرژانتین و صندوق کرکس از سال 2014 پس از ادعای باز گرفتن مبلغی اضافه بر حق واقعی این صندوق آغاز شده و با رأی «گریسا» در دادن بدهی آرژانتین به صندوق کرکس پیش از سایر بدهی‌هایش شدت بیشتری گرفت.

این در حالی است که این کشور آمریکای جنوبی مدتی بعد توانست با تصویب لایحه‌ای مبنی بر تجدید ساختار بدهی‌های دولتی به منظور حل مشکل خود با صندوق کرکس در سازمان ملل گامی مهم در برابر مقامات آمریکایی این صندوق در روند این پرونده برداشته و پیروزی خود مقابل آن‌ها را جشن بگیرد.
برطبق آمار بدست آمده آرژانتین در خصوص طرح تجدید نظر در ساختار بدهی‌های دولتی موفق به کسب 124 رأی مثبت، 41 رأی ممتنع و 11 رأی مخالف در سازمان ملل شد.
بنا بر این طرح آرژانتین می‌تواند توسط روشی قانونی ساختار بدهی خود به صندوق کرکس را تغییر دهد، ساختاری که به طمع مسئولان این صندوق افزایش قیمت ناعادلانه‌ای در خود داشته و اقتصاد آرژانتین را به طرز جدی تهدید می‌کند.
صندوق کرکس به کشورهایی که دچار مشکلات اقتصادی شده‌اند وام داده، اما با ادعای پس گرفتن مبلغ گزافی از این کشورها، آن‌ها را با بحرانی دیگر روبرو کرده است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول