اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  مجلس

گزارش خبرنگار اعزامی فارس از عراق- ۲۷

لاریجانی در ضیافت ناهار رئیس مجلس عراق حضور یافت

رئیس مجلس شورای اسلامی ظهر امروز در ضیافت ناهار سلیم الجبوری شرکت کرد.

لاریجانی در ضیافت ناهار رئیس مجلس عراق حضور یافت

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری فارس به عراق، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی ظهر امروز (چهارشنبه) در ادامه سفر خود به عراق، در ضیافت ناهار سلیم الجبوری رئیس مجلس عراق حضور یافت.

این ضیافت در هتل الرشید بغداد با حضور جمعی از نمایندگان مجلس این کشور برگزار شد.

براساس این گزارش، در سال 1361 دیکتاتور جنایتکار رژیم بعثی عراق صدام حسین تصمیم به برگزاری اجلاس سران کشورهای عدم تعهد در بغداد گرفت.

هدف او القای این موضوع بود که علیرغم جنگ با ایران، پایتخت این کشور از ثبات و آرامش سود می‌برد. قرار بر این بود که کنفرانس در هتل الرشید بغداد برگزار شود. این امر می‌توانست ضربه محکمی به اعتبار ایران در میان کشورهای اسلامی محسوب شده و به انزوای ما بی‌انجامد.

سنجیده‌ترین پیشنهاد از سوی عباس دوران ابراز شد که بمباران هتل الرشید را صرفنظر از خسارات وارده، اعلام ناامنی بغداد به جهانیان می‌دانست، عملیاتی که رؤیای صدام حسین را در برگزاری اجلاس کشورهای عدم تعهد فرو خواهد ریخت.

عباس دوران با مطالعه سیستم‌های دفاع هوایی بغداد طرح حمله‌ای به این شهر را ریخت. او دریافته بود که با تعداد محدودی هواپیمای بمب‌افکن بازگشت از عملیات نفوذ به این حلقه دفاعی متراکم امر ناممکنی است. هواپیمای جنگنده F-4E آن زمان دارای سیستم جنگ الکترونیکی مطمئنی برای فریب رادار موشک‌های زمین به هوای سام -2 بود.

لیکن موشک‌های فرانسوی که تازه به رژیم عراق تحویل داده شده بود چالشی در برابر این مأموریت بشمار می‌رفت.

عباس دوران برای این منظور ترکیبی از عملیات فریب‌آمیز و عملیات نفوذ را برنامه‌ریزی کرد. در روز 30 تیر 1361 دو فروند هواپیمای F-4E نیروی هوایی ارتش با گذشتن از سد دفاعی بغداد ابتدا پالایشگاه الدوره این شهر را بمباران کردند و سپس هواپیمای حامل عباس دوران و کمک خلبان منصور کاظمیان به سمت هتل الرشید پیش رفت.

تا این لحظه آنها توانسته بودند با ترکیبی از پرواز در ارتفاع پایین از چنگ رادارهای ضدهوایی عراق بگریزند لیکن ظاهراً یکی از موشک‌های ضدهوایی فرانسوی از نوع رولاند 2 به هواپیمای عباس دوران اصابت کرد.

در حالی که هواپیمای شهید عباس دوران آتش گرفته بود، او کمک خلبان خود را وادار به پرش کرد و خود با عملیاتی شهادت‌طلبانه بر ساختمان هتل الرشید یورش برد.

این عملیات دارای اثرات قابل توجهی بود. نشست کشورهای عدم تعهد به «دهلی‌نو» منتقل شد و رژیم صدام صدمه سیاسی جبران‌ناپذیری از این عملیات متحمل شد.

شهید عباس دوران پس از شهادت به درجه امیری ارتقا یافت. استخوان‌های باقیمانده از این شهید بزرگوار پس از جنگ به خانواده‌اش بازگردانده شد. یادش گرامی و آرمان‌هایش پایدار.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول