اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  مجلس

گزارش خبرنگار اعزامی فارس از عراق- ۲۶

لاریجانی در دیدار «معصوم»:ایران و عراق می‌توانند در زمینه نفت و گاز همکاری بیشتری داشته باشند

رئیس مجلس شورای اسلامی در دیدار رئیس‌جمهور عراق گفت که تهران و بغداد می‌توانند در زمینه نفت و گاز همکاری بیشتری داشته باشند.

لاریجانی در دیدار «معصوم»:ایران و عراق می‌توانند در زمینه نفت و گاز همکاری بیشتری داشته باشند

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری فارس به عراق،

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی امروز چهارشنبه در دومین روز سفر خود به کشور عراق، در دیدار با رئیس جمهور این کشور، گفت: ایران همیشه دز سخت‌ترین شرایط کنار شما بوده و دوستی ما یک پیوند قدیمی ریشه‌دار است.

وی تصریح کرد: دز عراق شرایط استقرار سیاسی خوبی فراهم شده که نقش شما در این ثبات زیاد بوده است.

لاریجانی به موضع همکاری‌های اقتصادی 2 کشور که در پارلمان عراق نیز صحبت‌هایی پیرامون آن شده بود اشاره کرد و با بیان اینکه  باید عراق در داخل کشورش تولید داشته باشد و از صنایع و معادن برای افزایش تولید بهره‌مند شوند. گفت: همکاری‌های اقتصادی میان دو کشور گسترش خواهد یافت و این همکاری‌ها به رونق تولید در عراق کمک می‌کند.

رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه می‌توانیم در زمینه نفت و گاز همکاری‌های بیشتری داشته باشیم به  کاهش جهانی قیمت نفت  اشاره کرد و گفت: این کاهش نشان می دهد توطئه‌ای در کار است تا به برخی از کشورها از جمله ایران و عراق ضربه بزنند هر چند آثار کاهش قیمت جهانی نفت اقتصادی است اما هدفش سیاسی است.

لاریجانی به موضوع گرد و غبار نیز اشاره کرد و گفت: حدود 7 الی 8 سال پیش ما آمادگی خود را برای همکاری در حل یان معضل با آقایان طالبانی نوری مالکی مطرح کردیم اما هنوز اقدام عملی در این خصوص صورت نگرفته ؛ سرعت گرد و غبار درحال زیاد شدن است و این مسئله باعث گسترش بیابان‌های عراق و ایران می‌شود که این مسئله نه تنها زیان اقتصادی دارد بلکه مشکل بهداشتی هم ایجاد می‌کند..

رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین تروریسم را موضوع حاد منطقه دانست و گفت: همانطور که می‌دانید اشتباهاتی باعث رشد این جریان شد، یعنی کشورهای منطقه‌ای که به آنها سلاح دادند اشتباه بزرگی را مرتکب شده‌اند.

وی در ادامه تصریح کرد: روس‌ها برای حل مشکل سوریه به دنبال راه کار سیاسی هستند و در این مسئله با ما هم مذاکراتی داشتند که امیدوارم طرح اولیه به نتیجه برسد چراکه برخی کشورها دوست ندارند این ماجرا به سرانجام برسد.

رئیس مجلس  با بیان اینکه تروریست‌ به ذات مسئله اول هر کشور است، ابراز امیدواری کرد: باید اراده و همکاری نظامی سایر کشورها در این باره همراه‌تر شود.

لاریجانی همچنن به ائتلاف آمریکایی ضد داعش اشاره کرد و گفت: ما از این ائتلاف معجزه ندیدیم مگر شما دیده باشید؛ سوریه و لبنان در راه مبارزه با تروریسم گام‌های خوبی برداشته و جدیت کاری دارند که ما در این زمینه هم کنار شما هستیم.

وی همچنین با بیان اینکه امیدواریم این سفرها به گسترش همکاری‌ها بی انجامد، گفت: آقای روحانی به شما سلام رسانده و منتظر خود شما در تهران است.

لاریجانی همچنین بابت اهتمام رئیس جمهوری عراق در پذیرایی از زائران در اربعین حسینی تشکر کرد.

وی در ادامه با بیان اینکه لایروبی شط العرب در شرایط کنونی بسیار ضروری است، گفت: 2 کشور ایران و عراق برای حل این مشکل باید سرمایه‌گذاری کنند، زیرا هم‌اکنون زیان بزرگی متوجه 2 کشور به‌ویژه عراق است و قطعاً هرچه بیشتر بگذرد، لایروبی مشکل‌تر می‌شود.

لاریجانی همچنین به موضوع اخذ روادید میان ایران و عراق گفت: با توجه به وجود عتبات عالیات و سفر ایرانیان به این نقاط، این ظرفیت وجود دارد که اقتصاد عراق به حرکت دربیایید؛ براساس آمارها سالانه میانگین دو میلیون نفر به ترکیه سفر می‌کنند که این به علت نبود فرایند اخذ روادید است؛ از طرف دیگر این اقدام، قطعاً موجب تقویت ارز دو کشور و تبادل ارزی می‌شود.

بر پایه این خبر، رییس جمهور عراق نیز در این دیدار گفت: مردم عراق هم‌اکنون به‌دلیل تغییر تحولات محیط زیست با مشکل رو به رو هستند به‌ویژه به دلیل افزایش مناطق کویری این موضوع تشدید شده، این در حالی است که در گذشته عراق یک کشور حاصل‌خیز بود و محصولات کشاورزی را به دیگر کشورها صادر می‌کرد، بنابراین همکاری میان ایران و عراق در این حوزه بسیار ضروری است زیر ما نسبت به نسل‌های آینده مسئولیم.

وی ادامه داد: از طرفی دیگر، ایران، عراق و عربستان باید برای کنترل پدیده گرد و غبار همکاری داشته باشند، البته شاید اختلافات سیاسی وجود داشته باشد، اما مسئله محیط زیست و سلامت مردم، فراتر از این موارد است.

وی با بیان اینکه عراق، نیاز مبرمی به تجارب ایران در زمینه کشاورزی احداث جاده و اتوبان دارد، گفت: از طرف دیگر، قطعاً باید برنامه‌ریزی مناسبی برای سفر زائران به عتبات عالیات صورت گیرد.

رییس جمهور عراق با بیان اینکه من ایران را کشور دوم خود می‌دانم و دوره‌ای از زندگی خود را آنجا سپری کرده‌ام، افزود: به‌طور حتم، رابطه ایران و عراق به‌دلیل مشترکات دینی فرهنگی و مرزی باید بیش از پیش مستحکم شود.

وی با بیان اینکه رابطه عراق و سوریه مثبت است، گفت: عراق هیچگاه معتقد به تغییر نظام سوریه و جایگزینی آن با داعش و یا گروه‌های دیگر نیست، از طرف دیگر متأسفانه در شرایط کنونی سیاست برخی از کشورهای خارجی موجب بروز و تقویت پدیده تروریسم و افراطی‌گری شده است.

رئیس جمهور عراق با بیان اینکه تقویت مقوله گردشگی مذهبی و حذف روادید در این حوزه در عراق، ایده بسیار خوبی است، گفت: من این موضوع را در آینده نزدیک با حیدر العبادی و وزیر کشور مطرح می‌کنم، تا این موضوع به نتایج مثبت برسد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول