اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  قرآن و فعالیت های دینی

حنیفی در گفت‌وگو با فارس عنوان کرد

مسابقات قرائت را شاخه‌بندی کنیم/ آیین‌نامه مسابقات قرآن نباید باعث دلسردی شود

استاد پیشکسوت قرآن با اشاره به اینکه آیین‌نامه مسابقات قرآن موجب تضییع حقوق شرکت‌کنندگان می‌شود، گفت: با تقسیم‌بندی نادرست رشته‌ها و مقاطع سنی مسابقات قرآن تنها نفرات اول تا سوم حائز رتبه می‌شوند.

مسابقات قرائت را شاخه‌بندی کنیم/ آیین‌نامه مسابقات قرآن نباید باعث دلسردی شود

«علی‌اکبر حنیفی» استاد پیشکسوت قرآن کریم در گفت‌وگو با خبرنگار فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس با بیان اینکه مسابقات قرآن پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران رشد چشمگیری داشت، اظهار داشت: بودجه برگزاری مسابقات قرآن از سوی دولت به سازمان اوقاف و امورخیریه اختصاص می‌یابد و این سازمان متولی برپایی این مسابقات است اما متأسفانه برنامه‌های خوبی برای اجرای موفق آن طراحی نمی‌شود و همین امر باعث یکنواختی مسابقات و عدم رضایت متسابقان شده است.

تنوع مسابقات قران در رشته‌ قرائت افزایش یابد

وی با اشاره به اینکه مسابقات قرآن با روند نیم قرن پیش و شاید قبل‌تر از آن برگزار می‌شود، افزود: ما هم‌اکنون از قاریان توانمند و صاحب سبک مصری تقلید می‌کنیم که البته تعداد این قاریان کم هم نیستند به همین جهت قضاوت در مسابقات سخت می‌شود و ممکن است در این بین حق کسی هم ضایع شود. بنابراین بهتر است به جای داشتن یک رشته قرائت آن را شاخه‌بندی کنیم تا توانمندی افراد در قرائت به درستی سنجیده شود.

حنیفی با بیان اینکه باید رشته قرائت حداقل در 6 بخش برگزار شود، گفت: هر کدام از اساتید مصری همچون عبدالباسط، منشاوی، مصطفی اسماعیل، محمود علی‌البناء و خلیل الحصری به شیوه خاصی تلاوت می‌کنند که سایر قاریان نیز به نوعی از این‌ها الگو گرفته‌اند یا برخی بر اساس ترکیبی از سبک تلاوت این اساتید به تلاوت می‌پردازند بر همین اساس شایسته است مسابقات قرآن در رشته تلاوت شاخه‌بندی اصولی شود تا انگیزه پیشرفت در عرصه قرائت افزایش یابد.

مشکل اصلی اجرای نامناسب برنامه‌های قرآنی

این قاری پیشکسوت قرآن کریم با اشاره به اینکه با ادامه روند برگزاری مسابقات قرآن به نقطه مطلوبی در امور قرآنی نخواهیم رسید، افزود: سال 1373 زمانی که در سازمان تبلیغات بودم 11 رشته قرائت طراحی کردم که هر کدام بر اساس سبکی خاص بود؛ این طرح‌ها به تصویب رسید اما هیچ‌گاه عملیاتی نشد.

حنیفی آمادگی خود برای کمک به فعالیت‌های قرآنی را اعلام کرد و افزود: من حاضرم تمام برنامه‌ها و طرح‌هایی را که برای پیشرفت قرآن داده‌ام برای رضای خدا عملیاتی کنم.

راه‌کار ایجاد جذابیت در مسابقات قرآن

این استاد پیشکسوت قرآن کریم تقسیم‌بندی مناسب رشته‌ها و مقاطع سنی را مهم‌ترین راهکار ایجاد جذابیت در مسابقات قرآن دانست و گفت: افراد زیادی در مسابقات شرکت می‌کنند که شاید سطح تلاوت آنها در یک رده‌بندی جای گیرد اما متأسفانه به دلیل تقسیم‌بندی نادرست رشته‌ها و مقاطع سنی تنها نفرات اول تا سوم حائز رتبه می‌شوند و در هر ردیف نیز یک نفر مقام می‌آورد در صورتی که ممکن است حدود 10 نفر با تکنیک و توانمندی یکسانی و بالایی در مسابقات شرکت کنند.

آیین‌نامه مسابقات قرآن باعث تضییع حقوق نشود

حنیفی با بیان اینکه بی‌عدالتی قوانین و آیین‌نامه مسابقات باعث بی‌عدالتی و تضییع حق شرکت کنندگان شده است، افزود: امیدواریم مسئولان با برنامه‌ریزی طوری عمل کنند که به زودی سطح مسابقات به سمت پیشرفت افراد در علوم قرآنی پیش رود نه اینکه افراد را از فعالیت و شرکت در مسابقات دلسرد کند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول