اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

تظاهرات مردم برزیل در اعتراض به فساد اقتصادی در این کشور

نزدیک به ۲ هزار نفر در ایالت «سائوپائولو» برزیل علیه سیاست‌های رئیس‌جمهور این کشور و فساد موجود در شرکت نفتی «پتروبراس» تظاهرات کردند.

تظاهرات مردم برزیل در اعتراض به فساد اقتصادی در این کشور

به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای خبرگزاری فارس در آمریکای لاتین به نقل از «لاترسرا»، روز یکشنبه حدود 2 هزار نفر در خیابان اصلی ایالت «سائوپائولو» برزیل، علیه دولت «دیلما روسف» رئیس‌جمهور این کشور و همچنین علیه فسادی که کشور را فرا گرفته اعتراض کردند.

آنها همچنین نسبت به سیاست‌های شرکت «پتروبراس» به عنوان بزرگ‌ترین شرکت برزیل معترض بودند.

فراخوان این تظاهرات گسترده توسط سازمان‌های «به خیابان بیایید» و «برزیل آزاد» اعلام شد؛ علاوه بر این، سازمان‌های مذکور از زمان برنده شدن «روسف» در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری در ماه اکتبر سال جاری (مهر 93) با اختلاف بسیار اندک نسبت به «آئسیو نوس» نامزد حزب مخالف، اقدامات و اعتراضات مشابهی را انجام داده‌اند.

تظاهرات در خیابان «پائولیستا» مرکز مالی شهر «سائوپائولو» برگزار شد و با وجود اینکه این بار توسط شبکه‌های اجتماعی و رهبران اپوزیسیون از جمله «نوس» مورد حمایت قرار گرفته بود، تعداد افراد حاضر در تجمع نسبت به دفعات قبل افزایش نداشت.

علی رغم اینکه رهبران اپوزیسیون روز جمعه به طرفداران خود اعلام کردند که به اعتراض علیه دولت می‌پیوندند، خود رهبران سیاسی در آن حضور نداشتند.

معترضین نارضایتی رو به رشد خود را نسبت به عملکرد «روسف» ابراز داشتند؛ معترضان دور دوم ریاست جمهوری خود را پس از پیروزی در کمپینی که کشور را به 2 بخش تقسیم کرد و اپوزیسیون در آن شکست خورد، از ماه ژانویه سال آتی (دی 93) آغاز می‌کند.

به گفته پلیس نظامی ایالت «سائوپائولو»، نزدیک به 800 نفر در ابتدا مقابل موزه هنر «سائوپائولو» تجمع کردند اما سپس این گروه به 2 دسته تقسیم شد، عده‌ای فقط علیه فساد اعتراض می‌کردند و عده دیگر که نزدیک به 100 نفر بودند از کودتای نظامی دفاع می‌کردند و خواستار برکناری «روسف» از ریاست جمهوری شدند.

هر 2 گروه در مسیرهای متفاوتی راهپیمایی کردند، دسته اول به سوی میدان مرکزی «روزولت» رفتند و تقریبا تعداد آنها به حدود 2 هزار نفر نیز رسید.

«روخریو چکر» یکی از رهبران سازمان «به خیابان بیایید» تصریح کرد که این اقدام فقط به یک اعتراض علیه فساد و فقدان اخلاق در سیاستمداران محدود شد و اجازه هرگونه تظاهرات در دفاع از مداخله نظامی نیز تصویب نشد.

«چکر» در ادامه افزود: ما مخالف اقدامات دولت «روسف» هستیم که فساد، حمایت و مداخله بین قوا آن را لکه‌دار کرده است؛ ما خواهان انجام تحقیقات کامل پیرامون تمامی بی‌نظمی‌ها و همچنین مجازات مسئولین هستیم و دولت باید توانایی تامین هزینه‌های عمومی را داشته باشد.

«رونالدو لوئیس فره‌ایرا» یکی از رهبران این جنبش که حامی دخالت نظامی می‌باشد، اذعان داشت که کودتا تنها راه گرفتن قدرت از سیاستمداران راهزن قبل از برگزاری انتخابات جدید است.

هر 2 گروه به طور خاص علیه شبکه فساد که طبق گفته پلیس در شرکت نفت دولتی «پتروبراس» وجود دارد و در حال منحرف کردن منابع بزرگ‌ترین شرکت برزیل می‌باشد اعتراض کردند.

تحقیقات پیرامون رسوایی به بار آمده در «پتروبراس» منجر به دستگیری 2 تن از مدیران سابق این شرکت و مجریان ساخت و ساز شد؛ افراد مذکور متهم به راه‌اندازی یک شبکه فسادی برای منحرف کردن منابع شرکت نفت دولتی برزیل با هدف تامین مالی احزاب سیاسی متحد با حزب حاکم کارگران می‌باشند.

طبق تحقیقات صورت گرفته، شبکه فساد بین سال‌های 2006 تا 2014، حدود 10 هزار میلیون رئال (واحد پول برزیل) معادل تقریبا 3 هزار و 850 میلیون دلار برای فاکتورهای مازاد قراردادهای «پتروبراس» صرف کرده است.

بخشی از تحقیقات مذکور بر پایه اظهارات «پائولو روبرتو کوستا» مدیر سابق تامین مالی «پتروبراس» صورت گرفته است؛ وی در ابتدای عملیات تحقیق و تفحص پیرامون فساد این شرکت دستگیر شده و پذیرفته که در ازای کاهش مجازات خود با سیستم قضایی همکاری کند.

طبق اظهارات «کوستا»، 3 درصد از تمام قراردادهای حوزه تامین مالی شرکت «پتروبراس»، به پشتیبانی مالی از احزاب سیاسی حاکم بر کشور اختصاص داشت.

مدیر سابق تامین مالی شرکت مذکور و قاضی پرونده فساد آن، تایید کردند که انحرافات ممکن است به ده‌ها شرکت دولتی دیگر نیز گسترش یافته باشد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول