اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  قرآن و فعالیت های دینی

تلاوت سوره مبارکه «حج» توسط «منشاوی»+دانلود

پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله و سلّم همزمان با نزول 2 آیه نخستین سوره مبارکه «حج» این نوید را به مسلمانان داد که دو سوم اهل بهشت از امت اویند چرا که بهشتیان 120 صفند که 80 صف آنها از پیروان خاتم پیامبرانند.

تلاوت سوره مبارکه «حج» توسط «منشاوی»+دانلود

خبرگزاری فارس-  گروه فعالیت‌های قرآنی: «محمد صدیق منشاوی» ملقب به «شهید‌القراء» از قاریان سرشناس دوران طلایی تلاوت قرآن کریم در کشور مصر است که در سال 1920 در  منطقه منشا به دنیا آمد، پدرش از قاریان خوشخوان آن منطقه بود و محمد هم در واقع راه پدر را پیش گرفت.

سرانجام در سال 1966 در حالی که تنها 46 سال داشت براثر بیماری تصلب شرایین درگذشت.

در این گزارش، تلاوت وی را از سوره مبارکه حج خواهیم شنید؛ این سوره با دو آیه تکان دهنده و هیجان‌انگیز درباره رستاخیز و مقدمات آن شروع مى‌شود؛ آیاتى که بى اختیار انسان را از این زندگى گذراى مادى بیرون مى‌برد، و به آینده هول انگیزى که در انتظار اوست متوجه مى‌سازد؛ آینده‌اى که اگر امروز به فکر آن و آمادگى بر آن نباشد به راستى وحشتناک است و اگر باشد دل‌انگیز و روح‌افزا است.

بسیارى از مفسران و روات حدیث در ذیل آیات مورد بحث، روایتى از پیامبر گرامى اسلام صلى الله علیه و آله نقل کرده‌اند که ذکر آن در اینجا به مورد است و آن این   که «دو آیه آغاز این سوره در یکى از شب‌هاى غزوه «بنى المصطلق» نازل شد در حالى که مردم در حال حرکت به سوى میدان جنگ بودند، پیامبر صلى الله علیه و آله مردم را صدا زد، آنها توقف کردند و گرداگردش حلقه زدند، حضرت این آیات را بر آنها خواند، صداى گریه از مردم بلند شد و در آن شب، مسلمانان بسیار گریستند، هنگام صبح به قدرى نسبت به دنیا و زندگى دنیا بى اعتنا شده بودند که حتى زین به روى مرکب‌ها ننهادند و خیمه‌اى بر پا نساختند، گروهى گریه مى‌کردند و گروهى نشسته در فکر فرو رفته بودند. رسول خدا صلى الله علیه و آله فرمود: آیا مى‌دانید این چه روزى است؟ عرض کردند: خدا و پیامبرش آگاه‌ترند؛ فرمود: روزى است که از هر هزارنفر 999 نفر به سوى دوزخ روان مى‌شوند و تنها یک نفر به سوى بهشت!

 

این امر بر مسلمانان سخت آمد و شدیداً گریستند؟ و عرض کردند: پس چه کسى نجات خواهد یافت؟ پیامبر فرمود: گنهکارانى غیر از شما هستند که اکثریت را تشکیل مى‌دهند، من امیدوارم شما حداقل یک چهارم اهل بهشت باشید، مسلمانان تکبیر گفتند، بعد فرمود: امیدوارم یک سوم اهل بهشت باشید، باز هم تکبیر گفتند، بعد اضافه فرمود: امیدوارم دو سوم اهل بهشت از شما باشد؛ چرا که اهل بهشت 120 صفند که 80 صف آنها از امت من هستند...».(منبع؛ تفسیر نمونه)

 

 

تلاوت سوره مبارکه «حج» توسط استاد مرحوم «محمد صدیق منشاوی»

دانلود

 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول