اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  قرآن و فعالیت های دینی

تلاوتی از «منشاوی»/ قاری که «حزن» عنصر ثابت تلاوت اوست+دانلود

«محمد صدیق منشاوی» قاری نامداری است که با وجود عمری کوتاه، صدایش در تاریخ تلاوت جهان اسلام ماندگار شد و یکی از اصلی‌ترین علل آن گره خوردن سبک تلاوت او با عنصر «حزن» است.

تلاوتی از «منشاوی»/ قاری که «حزن» عنصر ثابت تلاوت اوست+دانلود

خبرگزاری فارس-  گروه فعالیت‌های قرآنی: «محمد صدیق منشاوی» ملقب به «شهید‌القراء» از قاریان سرشناس دوران طلایی تلاوت قرآن کریم در کشور مصر است که در سال 1920 در  منطقه منشا به دنیا آمد، پدرش از قاریان خوشخوان آن منطقه بود و محمد هم در واقع راه پدر را پیش گرفت.

منشاوی در سال 1966 در حالی که تنها 46 سال داشت براثر بیماری تصلب شرایین درگذشت.

 

 

در ادامه، تلاوت سوره مبارکه حمد و آیات 1 تا 29 سوره مبارکه بقرة را با صدای این استاد محبوب خواهیم شنید. محبوبیت منشاوی بیشتر به خاطر سبک تلاوت اوست که شاید در بین تمامی اساتید تلاوت قرآن محزون‌ترین آثار متعلق به او باشد.

پیامبر اکرم در روایتی فرموده‌اند: «قرآن کریم با حزن نازل شده است، پس آنرا با حزن بخوانید». قطعا توجه این قاری برجسته مصری به این فرموده رسول اکرم(ص) و به کارگیری مناسب عنصر حزن در تلاوت‌هایش آثار او را برای مستمعان جذاب و به یاد ماندنی کرده است.

در تلاوتی که در ادامه خواهید شنید، منشاوی قرائت خود را با سوره مبارکه حمد و در دستگاه بیات آغاز می‌کند؛ خداوند کریم در آیه 87 سوره مبارکه حجر خطاب به پیامبر اکرم می‌فرماید: «وَلَقَدْ آتَیْنَاکَ سَبْعًا مِّنَ الْمَثَانِی وَالْقُرْآنَ الْعَظِیمَ؛ و به راستى به تو سبع‌المثانى [=سوره فاتحه] و قرآن بزرگ را عطا کردیم»؛ و این عبارت نشانگر عظمت سوره مبارکه حمد است عظمتی معادل کل قرآن.

منشاوی پس از تلاوت سوره مبارکه حمد، تلاوت خود را از نخستین آیه سوره مبارکه بقرة ادامه می‌دهد؛ هفت آیه نخست این سوره در وصف صفات متقین است و آیات پس از آن تا آیه 20 حالات منافقان را ترسیم می‌کند؛ منشاوی با تقیدی که به استخدام صحیح موسیقی تلاوت دارد حالات منافقین را در دستگاه محزون صبا تلاوت می‌کند و فضای دروغگویی، دورویی، اضطراب و خوفی را که در زندگی منافقانه موج می‌زند در ذهن مستمع خود به خوبی به تصویر می‌کشد.

از آیه 21 سوره مبارکه بقره با تغییر موضوع بحث به عبادت خدا و رابطه آن با مخلوق بودن انسان و خلق زمین و آسمان برای انسان، منشاوی نیز با تغییر لحن وارد دستگاه سه‌گاه شده و اجرای خود را در این مقام موسیقیایی پی می‌گیرد.

در ادامه این تلاوت موضوعات دیگری همچون دعوت خداوند از منکران وحیانی بودن قرآن به آوردن مثل آن، وصف بهشت و بهشتیان، سخنی درباره نوع نگاه دو دسته مؤمن و کافر به مثال‌های خداوند و صفات فاسقان مطرح می‌شود.

اینک این تلاوت را بشنوید.

 

 

تلاوت سوره مبارکه «حمد» و آیات 1 تا 29 سوره مبارکه «بقره» توسط استاد مرحوم «محمد صدیق منشاوی»

دانلود

 

انتهای پیام/م.خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول