اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  قرآن و فعالیت های دینی

شاه‌میوه در گفت‌وگو با فارس:

تولید محتوای کاربردی از قرآن ضعیف است/ معاونت قرآن متولی مورد انتظار

مدرس هنر تلاوت قرآن کریم با انتقاد از وجود ضعف زیاد در تولید محتوای کاربردی از قرآن کریم گفت: انتظار می‌رود معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد با استفاده از ظرفیت علمی حوزه و دانشگاه این محتوا را تولید و در اختیار مردم قرار دهد.

تولید محتوای کاربردی از قرآن ضعیف است/ معاونت قرآن متولی مورد انتظار

به گزارش خبرنگار فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس فهم عمومی قرآن کریم یکی از مطالبات مقام معظم رهبری است که در سال‌های اخیر از جامعه قرآنی طلب کرده‌اند.

برای آشنایی با راه‌های بالا بردن فهم عمومی قرآن گفت‌وگو‌هایی را با برخی از نخبگان قرآنی انجام داده‌ایم که در این گزارش گفت‌وگوی فارس با «غلامرضا شاه‌میوه اصفهانی» قاری و مدرس قرآن کریم از نظرتان می‌گذرد.

در زمینه تولید محتوا ضعف فراوان داریم

شاه‌میوه با اشاره به ضرورت استخراج مفاهیم کاربردی قرآن کریم گفت: متأسفانه در زمینه تولید محتوا و مفاهیم کاربردی قرآن ضعف زیاد داریم و بر خلاف ادعا‌ها در 30 سال اخیر کار خاصی در این زمینه صورت نگرفته، در حالی که برای فهم قرآن ابتدا باید مفاهیم و نکات کاربردی قرآن را به مردم معرفی کنیم تا آنها ابتدا اعجاز قرآن را درک کنند و به سمت آن بیایند. متأسفانه مراکز علمی، دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه در این زمینه خوب کار نکرده‌اند و خلأ زیادی احساس می‌شود.

وزارت ارشاد متولی اصلی تولید محتوای قرآنی است

وی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را متولی اصلی تولید محتوا در زمینه قرآن دانست و گفت: باید موضوعات مختلف برای گروه‌های سنی و شغلی گوناگون از قرآن اسخراج شود و این کار باید با سفارش معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که متولی اصلی کار‌های قرآنی است در مراکز علمی اجرا و محتوای تولید شده را در اختیار دستگاه‌های مختلف قرار داده شود.

استفاده از مضامین هنر بهترین راه برای فهم قرآن است

شاه‌میوه استفاده از مضامین هنری را بهترین راه برای فهم قرآن دانست و گفت: از آنجا که زبان قرآن عربی و زبان ما غیر عربی است، برای فهم بهتر قرآن باید از پیش‌نیاز‌هایی بهره برد که بهترین آن استفاده از مضامین هنری است.

وی با اشاره به تجربه موفق ساخت فیلم‌های قرآنی گفت: فهم قرآن موضوعی است که در برخی موضوعات با دانستن زبان عربی هم محقق نمی‌شود، از این رو بهترین راه برای فهم قرآن استفاده از مضامین هنری است، این تجربه در ساخت برخی فیلم‌ها و سریال‌های قرآنی موفق بوده و مردم به خوبی استقبال کرده‌اند.

ضرورت استفاده از ظرفیت جلسات و مدارس برای بالا بردن فهم قرآن

این استاد قرآن کریم استفاده از ظرفیت جلسات قرآن و مدارس را یکی دیگر از راه‌های بالا بردن فهم عمومی قرآن دانست و گفت: ظرفیت مدارس و جلسات قرآن با توجه به جمعیت میلیونی نوجوانان و دانش‌آموزان می‌تواند زمینه خوبی برای فهم قرآن فراهم کند، پس باید به خوبی از آن استفاده کرد. البته این امر در زمان کوتاه جواب نمی‌دهد اما با برنامه‌ریزی و کار در این زمینه می‌توان امید داشت طی 20 سال آینده فهم عمومی قرآن را بالا برود.

انتهای پیام/م.خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول