اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

زمینه شکل گیری وزارت اطلاعات

حادثه انفجار دفتر ریاست جمهوری نشان داد که اگر ما سازمان اطلاعاتی نداشته باشیم هر قدر هم که قوی باشیم از این گونه غافلگیری ها وجود خواهد داشت و می بینیم که رئیس جمهور و نخست وزیر کشور را ترور می کنند.

زمینه شکل گیری وزارت اطلاعات

رخدادهای 18 شهریور 1360

چکیده

  • آیت الله ربانی املشی : هر کسی بخواهد در این مملکت فعالیت سیاسی داشته باشد نباید از چهارچوب قانون اساسی و مقررات خارج شود زیرا ما اجازه هرگونه فعالیت سیاسی را در چهارچوب قانون به احزاب می دهیم و خواهیم داد.
  • روابط عمومی وزارت امور اقتصاد و دارایی اعلام کرد با حضور نمایندگان ارگانهای ذیربط جواهرات و اشیای گرانبهای موجود در کاخ گلستان که جمعا بالغ بر 11 جعبه می شد به بانک مرکزی منتقل شد .
  • سران جبهه پایداری آخرین تحولات منطقه از جمله حمله نظامی آمریکا به خلیج سرت و نیز اوضاع لیبی و قرار داد دوستی میان لیبی – یمن جنوبی و اتیوپی را بررسی خواهد کرد .
  • معاون وزارت خارجه: تا فرانسه به درخواست های ما برای استرداد بنی صدر ، رجوی و همچنین عاملان ربوده شدن ناوچه تبرزین پاسخ موافق ندهد هیچ نشانه ای برای عادی شدن روابط تهران ، پاریس وجود نخواهد داشت .
  • حوادث اخیر مصر و تظاهرات هزاران مسلمان مصری که منجر به دستگیری بیش از 1500 نفر و منحل شدن 13 گروه مذهبی به دستور سادات شد توجه جهانیان را به این کشور و مسائلی که رژیم سادات با آن روبرو است جلب کرده است .
  • در پی حادثه دیروز حمله به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در لندن علاوه بر روزنامه های پرتیراژ لندن، رادیو و تلویزیون های بین المللی از لحظات پس از اشغال کنسولگری اقدام به پخش این خبر کردند.

بیانیه 10 ماده ای دادستانی کل انقلاب به قوت خود باقی است

آیت الله ربانی املشی دادستان کل کشور در یک مصاحبه مطبوعاتی در مورد حوادث اخیر کشور ، بمب گذاری ها ، ترور ، انفجار در ساختمان نخست وزیری ، دفتر دادستانی کل انقلاب و همچنین در مورد خلع سلاح گروهک های مسلح ، امنیت داخلی کشور ، تشکیل سازمان اطلاعات ، تشکیل دادگاه برای قضات متخلف مطالبی بیان کرد .

وی ادامه داد : باید توجه داشته باشیم در موقع بازپرسی مسائلی را که بازپرس در مورد آن تحقیق می کند کاملا محرمانه و سری است و نباید از محدوده اختیارات ضابطین قضایی تجاوز کند.به خاطر این که بعضی مواقع انتشار یک مسئله و کلمه جزئی لطمه بسیار بزرگی از نظر تحقیقاتی می زند و شما نباید انتظار داشته باشید که من مسائلی را که در حال تحقیقات و بسیار سری است در این جا بازگو کنم.

دادستان کل کشور در مورد دستگیری عده ای در رابطه با انفجار بمب در ساختمان نخست وزیری گفت : در مورد دستگیری باید بگویم که بعضی از افراد تحت نظر هستند ولی به عنوان این که الان ما این افراد را مجرم بدانیم یا دخیل در این کار بدانیم نیست لیکن بازپرس اگر صلاح بداند می تواند افرادی را تحت نظر بگیرد و یا زندانی کند.

آیت الله ربانی املشی در پاسخ به سوالی در رابطه با خلع سلاح گروهک ها گفت : اطلاعیه ده ماده ای دادستانی کل انقلاب هنوز به قوت خود باقی است اما باید متذکر شوم به گروهک هایی که مسلح هستند و با ما سر دعوا دارند و توجهی به این اطلاعیه ها نمی کنند و تنها سلاحشان اسلحه گرم است ما هنوز اعلام می داریم که اطلاعیه ده ماده ای دادستانی انقلاب با نظر شورای عالی قضایی بوده و به قوت خود باقی است و هر کسی بخواهد در این مملکت فعالیت سیاسی داشته باشد نباید از چهارچوب قانون اساسی و مقررات خارج شود زیرا ما اجازه هرگونه فعالیت سیاسی را در چهارچوب قانون به احزاب می دهیم و خواهیم داد.

ربانی املشی اضافه کرد : ما بارها تذکر داده ایم به گروهک هایی که با اسلام و مسلمین سرجنگ دارند و به مبارزه مسلحانه با اسلام و مسلمین برخواسته اند اگر قبل از دستگیری بیایند و توبه کنند و به جامعه اسلامی برگردند با آغوش باز از آنان استقبال خواهیم کرد و همان طور که امام تذکر دادند این ها زندانی هم نخواهند شد و احتیاجی به عفو و بخشش از طرف خلق خدا هم ندارند و این افراد می توانند به دادسراهای انقلاب ، کمیته ها وسپاه مراجعه کنند و در صورتی که صداقت داشته باشند با نهایت برادری با آنان رفتار خواهد شد .

وی در پاسخ به سوالی در زمینه تشکیل یک نهاد اطلاعاتی گفت : نظر  من در این مورد مثبت است و باید مملکت سازمان اطلاعاتی داشته باشد و اگر ما سازمان اطلاعاتی نداشته باشیم هر قدر هم که قوی باشیم از این گونه غافلگیری ها وجود خواهد داشت و می بینیم که رئیس جمهور و نخست وزیر کشور را ترور می کنند و هفتاد و چند نفر را با یک بمب از بین می برند به خاطر چه؟ به خاطر این که سازمان اطلاعاتی نداریم . اگر یک سازمان اطلاعاتی داشتیم می توانستیم به راحتی ریشه این عمل زشت را بگیریم . به جا است که بگویم با جناب آقای نخست وزیر در همین مورد مذاکره ای داشتیم و همچنین در مصاحبه ایشان شنیدیم که تصمیم دارند این کار را در حد امکان انجام دهند.(1)

جواهرات کاخ گلستان به بانک مرکزی انتقال یافت

روابط عمومی وزارت امور اقتصاد و دارایی اعلام کرد با حضور نمایندگان دادستانی کل کشور ، بانک مرکزی ، اداره کل اموال دولتی و اداره کل بیوتات و ذیحسابی وزارت امور اقتصادی و دارایی جواهرات و اشیای گرانبهای موجود در کاخ گلستان که جمعا بالغ بر 11 جعبه می شد به بانک مرکزی منتقل شد .

در میان این جواهرات یک عدد تخت طاووس و متکای جواهر نشان و طلاکاری شده مربوط به زمان فتحعلیشاه و یک عدد صندلی جواهر نشان با روکش طلاکاری مربوط به دوره محمد شاه قاجار و نیز یک تخته سجاده مروارید دوزی شده و یک تخته زیر انداز جواهر نشان طلاکاری شده وجود داشته است.(2)

سران جبهه پایداری اوضاع خاورمیانه را بررسی می کنند

روزنامه السفیر لبنان خبر داد سران جبهه پایداری در تاریخ 15 سپتامبر 24 شهریور در بنغازی لیبی تشکیل جلسه خواهند داد . تشکیل این جلسه متشکل از سران سوریه ، یمن جنوبی ، الجزایر و لیبی و نیز یاسرعرفات رهبر سازمان آزادی بخش فلسطین حتمی است و دو روز قبل از آن نیز اجلاس مقدماتی وزرای امور خارجه کشورهای عضو این جبهه تشکیل جلسه خواهد داد.

این اجلاس آخرین تحولات منطقه از جمله حمله نظامی آمریکا به خلیج سرت و نیز اوضاع لیبی و قرار داد دوستی میان لیبی – یمن جنوبی و اتیوپی را بررسی خواهد کرد .  محل این اجلاس به دلیل همزمانی تاریخ آن با سالگرد مرگ عمر مختار قهرمان ملی لیبی در منطقه بنغازی در این مکان انتخاب شده است . (3)

توضیح معاون وزارت خارجه در مورد ملاقات هانی الحسن با رجوی

احمد عزیزی معاون وزارت خارجه که ریاست هیئت ایرانی در کنفرانس کشورهای کمتر پیشرفته در پاریس را به عهده دارد گفت : تا فرانسه به درخواست های ما برای استرداد بنی صدر ، رجوی و همچنین عاملان ربوده شدن ناوچه تبرزین پاسخ موافق ندهد هیچ نشانه ای برای عادی شدن روابط تهران ، پاریس وجود نخواهد داشت .

عزیزی در باره دیدار هانی الحسن مسئول بلندپایه فلسطینی با مسعود رجوی نیز گفت : اگر بعضی از برادران فلسطینی ما مرتکب اشتباه شده اند ما سعی می کنیم اختلافات خود را برادرانه حل کنیم ولی هیچ کس نمی تواند بین ما و فلسطین شکاف و جدایی ایجاد کند. وی همچنین گفت : اگر هانی الحسن در دیدار با رجوی به او گفته باشد که هیچ پایگاه مردمی در ایران ندارد رجوی باید متوجه واقعیت شده باشد و من چیزی ندارم که به آن اضافه کنم.(4)

بیش از 80 تن دیگر از مخالفان سادات در مصر دستگیر شدند

روزنامه های قاهره گزارش دادند که 54 تن دیگر در اسکندریه به بهانه تهدید اتحاد ملی و مقاومت در برابر نیروهای امنیتی بازداشت شده اند. روزنامه های قاهره اضافه کرده اند که 20 تن از اعضای جمعیت اخوان المسلمین در حالیکه اعلامیه هایی علیه رژیم و قراردادهای صلح با اسرائیل همراه داشته قصد برپا کردن آشوب های مذهبی داشتند بازداشت شدند.

33 تن دیگر نیز در حالی که قصد داشتند در یکی از مساجد اسکندریه برای حمله رژیم و اعتراض به بازداشت امام مسجد اجتماع کنند دستگیر شده اند. به این ترتیب شماره بازداشت شدگان مخالف رژیم سادات به یک هزار و 661 تن می رسد.(5)

نظر دیپلمات های غربی در باره اوضاع مصر

حوادث اخیر مصر و تظاهرات هزاران مسلمان مصری که منجر به دستگیری بیش از 1500 نفر و منحل شدن 13 گروه مذهبی به دستور سادات شد توجه جهانیان را به این کشور و مسائلی که رژیم سادات با آن روبرو است جلب کرده است .

شدت واکنش سادات شگفتی محافل دیپلماتیک غربی را برانگیخته است زیرا به عقیده این محافل گروه های متعصب مذهبی در مصر فاقد وحدت و رهبری هستند و خطر بالقوه فقط از سوی دانشجویان مسلمان 17 دانشگاه مصر ، رژیم سادات را تهدید می کند.

این دانشجویان مخالف سیاست سادات در مورد صلح با اسرائیل و باز کردن دروازه های کشور به روی سرمایه داران غربی هستند. به نظر دیپلمات های غربی سادات می خواهد با سرکوبی شدید تظاهرات احتمالا از وقوع حوادثی نظیر وقایع ایران که منجر به سرنگونی شاه شد در کشور خود جلوگیری کند. سادات در سخنان خود در پارلمان مصر و طی یک مصاحبه مطبوعاتی گفته است به کسانی که گناهکار تشخیص داده شوند رحم نخواهد کرد.(6)

حمله سازمان یافته به کنسولگری ایران در لندن

در پی حادثه دیروز حمله به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در لندن علاوه بر روزنامه های پرتیراژ لندن که این خبر را با تیتر بزرگ در صفحه اول خود چاپ کردند رادیو و تلویزیون های بین المللی از لحظات پس از اشغال کنسولگری اقدام به پخش این خبر کردند. روزنامه ایونینگ استاندارد که در ساعت 12 ظهر به وقت لندن انتشار می یابد در فاصله 15 دقیقه پس از وقوع این حادثه این خبر را با عکس در صفحه اول چاپ کرده است.

با وجودی که تمام حادثه بیش از 20 دقیقه طول نکشیده است اما در کمتر از چند دقیقه و حتی قبل از حضور پلیس در صحنه دوربین های عکاسی و فیلم برداری در محل حاضر شده بود و در نتیجه این بسیج همگانی علیه سفارت جمهوری اسلامی ایران دیشب علاوه بر تلویزیون بی بی سی که خبر مصور آن را پخش کرد تلویزیون تجارتی نیز که یک شبکه غیردولتی است با اشاره به این مسئله که مهاجمین مسلح نبوده اند و حادثه به صورت صلح آمیز پایان یافته است این خبر را به صورت مصور پخش کرد. این رسانه مسلح بودن مهاجمین به سلاح سرد و زخمی شدن ده نفر از کارمندان سفارت را نادیده گرفته است .  این اخبار نشان از آن دارد که حمله به کنسولگری ایران با هماهنگی قبلی صورت گرفته است.(7)

پی نوشت :

1- اطلاعات ، 18 شهریور 1360 ، صفحه 2

2- اطلاعات ، 18 شهریور 1360 ، صفحه 15

3- اطلاعات ، 18 شهریور 1360 ، صفحه 16

4- اطلاعات ، 18 شهریور 1360 ، صفحه 16

5- اطلاعات ، 18 شهریور 1360 ، صفحه 16

6- اطلاعات ، 18 شهریور 1360 ، صفحه 16

7- اطلاعات ، 18 شهریور 1360 ، صفحه 16

پژوهشگر :‌سید روح الله امین آبادی

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول