اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  نفت و انرژی

معاون مدیرعامل شرکت ملی پتروشیمی در گفت‌وگو با فارس:

تزریق پول به پروژه‌های پتروشیمی قطره‌چکانی شده است

معاون مدیرعامل شرکت ملی پتروشیمی گفت: حال حاضر سرمایه‌گذار ترجیح می‌دهد، اصل پول خود را در بانک سپرده‌گذاری و سود ماهانه آن را در پروژه سرمایه‌گذاری کند تا اصل پول او دست نخورد که به همین دلیل پروژه‌ها کند پیش خواهد رفت.

تزریق پول به پروژه‌های پتروشیمی قطره‌چکانی شده است

محمدحسن پیوندی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، اظهار داشت: از شرکت ملی پتروشیمی درباره تغییر وضعیت قیمت‌گذاری خوراک پتروشیمی‌ها از قوانین بودجه سالانه قوانین دائمی نظری خواسته نشده است.

وی افزود: نظر شرکت ملی پتروشیمی در این زمینه تعیین تکلیف خوراک برای مدت 5 یا 10 ساله است؛ چه افزایش قیمت پلکانی باشد، یا اینکه عدد ثابتی برای قیمت در نظر گرفته شود.

معاون مدیرعامل شرکت ملی پتروشیمی ادامه داد: سرمایه‌گذار باید از وضعیت خوراک در آینده خبر داشته باشد، چون یکی از مشکلات سرمایه‌گذاری همین است که قیمت خوراک در قانون بودجه 93 تعیین شده و مشخص نیست در سال 94 یا 95 یا بعد از آن خوراک چه قیمتی خواهد داشت و این نگرانی درست است.

*درآمدهای دولت از پتروشیمی‌ها به بهای خوراک منحصر شده است

وی اضافه کرد: الان واقعیتی وجود دارد مبنی بر اینکه دیگر درآمدهای صنعت پتروشیمی وارد نفت نمی‌شود؛ قبلا درآمدهای صنعت پتروشیمی از طریق وزارت نفت وارد اقتصاد ملی می‌شد، اما حالا تنها چیزی که از پتروشیمی وارد اقتصاد ملی و بودجه دولت می‌شود، بهای خوراک یعنی حاصل ضرب مقدار در قیمت خوراک است.

پیوندی افزود: بنابر این شرکت ملی پتروشیمی نفتی مانند شرکت‌های ایدرو و ایمیدرو پیدا کرد و یک شرکت توسعه‌ای شده است و در این نقش تلاش می‌کنیم، منافع کشور حفظ شود، سرمایه‌گذاری‌ها به خوبی پیش رود، از محیط زیست محافظت شود، شیوه سرمایه‌گذاری‌های غلط اصلاح شود و تکنولوژی‌ جدید دنیا وارد ایران شود.

وی اظهار داشت: پیشنهاد دقیق ما این است که قیمت خوراک با هر قیمتی یعنی 13 سنت،‌15 سنت یا هر قیمت دیگری در یک بازه 10 ساله ثابت باشد، یا اینکه قیمت به صورت پلکانی در بازه‌های 3 یا 4 ساله افزایش یابد، تا سرمایه‌گذار بتوانند مطالعه فنی اقتصادی دقیقی در بازه آن انجام دهد.

*پروژه‌های پتروشیمی قطره‌چکانی پول دریافت می‌کنند

معاون مدیرعامل شرکت ملی پتروشیمی ادامه داد: از سوی دیگر باید بدانیم که طرح‌های پتروشیمی در ایران با توجه به بخش خصوصی ضعیف حاضر که باید جان بگیرد و بزرگ شود و به جایی برسد که بفهمد منافع او در توسعه زنجیره ارزش شرکت  است، قطره چکانی پول دریافت می‌کنند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر سرمایه‌گذار ترجیح می‌دهد، اصل پول خود را در بانک بگذارد و تنها سود ماهیانه آن را در پروژه سرمایه‌گذاری کند تا اصل پول او دست نخورد که به همین دلیل پروژه‌ها کند پیش خواهد رفت.

*شرکت ملی پتروشیمی سهامدار پروژه‌هایی باشد که از صندوق توسعه ملی تامین اعتبار می‌شوند

پیوندی در پاسخ به پرسشی درباره مشکلات طرح‌ها دراستفاده از منابع صندوق توسعه ملی گفت: پیشنهاد ما حضور 20 درصدی شرکت ملی پتروشیمی در طرح‌هایی است که قرار است از منابع صندوق استفاده کنند.

وی اضافه کرد: دولت بر اساس قانون حق ندارد بیش از 20 درصد در این طرح‌ها مشارکت کند، اما شرکت ملی پتروشیمی می‌فهمد که در کدام طرح‌ها باید 20 درصد حضور داشته باشد و بنابر این ناخودآگاه منابع صندوق توسعه ملی به طرف طرح‌هایی هدایت می‌شود که شرکت ملی پتروشیمی در آنها حضور دارد و بازده خوبی دارند.

معاون مدیرعامل شرکت ملی پتروشیمی افزود: از طرف دیگر صندوق توسعه ملی هم می‌تواند ارائه منابع به طرح‌های جدید پتروشیمی را منوط به تائید طرح‌ها از سوی شرکت ملی پتروشیمی کند.

وی در پایان گفت: درباره اینکه چه میزان از منابع صندوق که به پتروشیمی‌ها اختصاص یافته بود، واقعا به دست آنها رسیده اطلاع دقیقی نداریم.

انتهای پیام/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول