اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

معاون وزیر خارجه کوبا:

تحریم‌ آمریکا هزینه سنگینی به کوبا تحمیل کرده است

تحریم‌های تحمیل شده به کوبا از سوی آمریکا در سال جاری برای این جزیره آمریکای لاتینی 116 هزار و 880 میلیون دلار هزینه داشته است.

تحریم‌ آمریکا هزینه سنگینی به کوبا تحمیل کرده است

به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای فارس در آمریکای لاتین، «آبلاردو مورنو» معاون وزیر امور خارجه کوبا اعلام کرد که تحریم اقتصادی ایالات متحده آمریکا علیه کوبا برای این جزیره از آغاز سال جاری میلادی تا ماه مارس (اسفند 92) هزینه‌ای بالغ بر 116 هزار و 880 میلیون دلار در بر داشته است.‌

خبرگزاری «پرنسا‌لاتینا» در این خصوص نوشت: وزیر امور خارجه کوبا تصریح کرد که ضرر اقتصادی تحمیل شده به کشورش با در نظر گرفتن کاهش بهای دلار در مقابل ارزش طلا در بازار بین‌المللی به میزان قابل توجهی افزایش پیدا کرده و به رقمی بالغ بر یک تریلیون و 112 هزار و 534 میلیون دلار رسیده، این در حالی است که قیمت طلا در مقایسه با سال قبل کاهش داشته است.

پس از پیروزی انقلاب کوبا در سال 1959 (1337) آمریکا با اتخاذ تدبیری یک‌جانبه این کشور را به شدت تحریم کرد؛ این تحریم‌ها با تحمیل قوانین خارج کشوری تشدید پیدا کرد و حتی شرکت‌ها و نهادهای مالی کشورهای سومی که با این جزیره تجارت می‌کنند را نیز تحت تاثیر قرار داده است.

جریمه‌های میلیونی که اخیرا به علت تجاوز از مواضع به ظاهر قانونی ایالات متحده آمریکا به بانک پرچم فرانسه (پاریباس) و بانک رویال اسکاتلند تحمیل شده نیز مثالی واضح برای این موضوع می‌باشد.

طبق گفته «مورنو» از بین دیگر زیان‌هایی که این سیاست آمریکایی به همراه داشته می‌توان به عدم درمان کودکان کوبایی که به سرطان شبکیه چشم مبتلا هستند اشاره کرد، این کودکان نمی‌توانند از درمان براکی‌تراپی چشمی بهره‌مند شوند زیرا پلاک‌های ید رادیواکتیو لازم برای این درمان فقط توسط شرکت آمریکایی «تری‌ام» تولید می‌شوند. 

وی در زمینه تحصیلات تخصصی خاطرنشان کرد که با وجود اینکه جزیره کوبا برای بازگرداندن این کودکان سرطانی به زندگی اجتماعی و کاری از 982 کارگاه آموزشی برخوردار می‌باشد، محدودیت‌های تحمیل شده به علت تحریم‌های آمریکا اجازه دسترسی به مواد اولیه، مصرفی و تکنولوژی‌های لازم برای این کارگاه‌ها را نمی‌دهند و این مسئله 22 هزار و 872 دانشجو با نیازهای تحصیلی تخصصی را تحت تاثیر قرار داده است.

وزیر امور خارجه کوبا در مدرسه ویژه همبستگی با پاناما که کودکان با معلولیت‌های فیزیکی و ذهنی یا هر 2 را تحت پوشش قرار می‌دهد تصریح کرد که در زندگی اجتماعی ملت کوبا حتی یک جنبه نیز یافت نمی‌شود که تحریم ویران‌گر و مخرب آمریکا بر آن تاثیر نگذاشته باشد.

در همین زمینه لازم به ذکر است که در اوایل ماه فوریه 2014 (بهمن 1392) نمایندگی‌های شرکت «پرایس‌اسمارت» در گواتمالا، ال‌سالوادور، جمهوری دومینیکن و دیگر ملت‌ها با استناد به قوانین آمریکا فروش محصولات به کوبایی‌هایی که در کشورهای فوق مقیم نیستند را رد کردند.

«مورنو» همچنین بیان کرد که از 130 مورد آزار دهنده‌ای که به علت تحریم در خارج از خاک کوبا در 4 سال اخیر صورت گرفته‌اند، 81 مورد در حوزه مالی تاثیرگذار بوده‌اند؛ وی این محاصره را جنگ مالی واقعی علیه کوبا و ابزار سیاست خارجی آمریکایی عنوان کرد که باعث شده وزارت خارجه آمریکا این جزیره را در لیست کشورهایی که حامی تروریسم هستند قرار دهد.

به گزارش فارس،ایالات متحده آمریکا پس از سرنگونی «فولخنسیو باتیستا» دیکتاتور کوبایی وابسته به آمریکا توسط «فیدل کاسترو» رهبر انقلابی این کشور و راه‌اندازی دولتی جدید در سال 1960 (1339) تحریم شدیدی را علیه کوبا اتخاذ کرد.

این تحریم حدودا 60 ساله به عنوان یکی از طولانی‌ترین و بی‌رحمانه‌ترین تحریم‌های موجود در جهان محسوب می‌شود؛ امری که کاملا نامشروع بوده و تا‌کنون باعث ایجاد بیماری‌ها، گرسنگی‌ها و مشکلات فراوانی در این کشور آمریکای مرکزی شده است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول