اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  قرآن و فعالیت های دینی

انجم‌شعاع در گفت‌وگو با فارس مطرح کرد

ویژگی‌های‌ دستگاه‌ برتر قرآنی/ تشکیل هیأتی برای بررسی عملکرد دستگاه‌ها

معاون توسعه و نظارت شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور با اشاره به ویژگی‌های دستگاه برتر قرآنی، گفت: برای انتخاب و معرفی دستگاه برتر قرآنی هیأتی متشکل از اساتید و پیشکسوتان قرآنی تشکیل می‌دهیم تا عملکرد دستگاه‌ها را بر اساس اهداف تعیین شده ارزیابی کند.

ویژگی‌های‌ دستگاه‌ برتر قرآنی/ تشکیل هیأتی برای بررسی عملکرد دستگاه‌ها

به گزارش خبرنگار فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس، حجت‌الاسلام «حمید محمدی» دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی، 25 مردادماه در برنامه «افق» شبکه رادیویی قرآن از انتخاب دستگاه‌های برتر قرآنی کشور و اختصاص بودجه سال آینده بر اساس عملکرد دستگاه‌ها در این شورا خبر داد اما آنچه در این رابطه اهمیت بیشتری دارد، نحوه ارزیابی شورای توسعه برای انتخاب دستگاه برتر قرآنی در سال جاری است چرا که دستگاه‌ها برای رسیدن به برتری باید بر اساس ویژگی‌های تعیین شده از سوی شورای توسعه فرهنگ قرآنی عمل کنند تا بتوانند عنوان برتر را به مجموعه خود اختصاص دهند.

عملکرد دستگاه‌های قرآنی ارزیابی می‌شود

در همین راستا، «محمد انجم‌شعاع» معاون توسعه و نظارت شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس با اشاره به نوید معرفی دستگاه برتر قرآنی تا پایان سال جاری، اظهار داشت: یکی از اهداف شورای توسعه فرهنگ قرآنی معرفی دستگاه برتر در این عرصه است که برای معرفی این دستگاه ویژگی‌هایی نیز در نظر گرفته‌ایم.

وی ادامه داد: یکی از وظایف مصرحه شورای توسعه فرهنگ قرآنی در وظایف سیزده‌گانه که به تصویب شورای انقلاب فرهنگی رسیده است، فرآیند تبیین برنامه‌ها، قوانین و مقررات و بحث پایش عملکرد دستگاه‌های قرآنی کشور است که در این مجموعه، دستگاه‌های عمومی که فعالیت قرآنی دارند اما به عنوان دستگاه‌ قرآنی شناخته نمی‌شوند نیز قرار می‌گیرند.

تفاوت‌های ارزیابی عملکرد دستگاه‌ها نسبت به سال‌های گذشته

معاون توسعه و نظارت شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور با بیان اینکه یکی از وظایف ما حضور در دستگاه‌ها و ارزیابی عملکرد آنها به صورت راهبردی و احصای مشکلات، موانع و نیازمندی‌های دستگاه‌ها در بعد قانون‌گذاری است، خاطر نشان کرد: ارزیابی عملکرد دستگاه‌ها در سال جاری با گذشته تفاوت‌هایی دارد که مهم‌ترین این تفاوت‌ها، فعالیت هدف‌محور در عرصه پایش است؛ بر همین اساس در سال جاری با توجه به اهدافی که در شورا یا دستگاه‌های بالادستی تعیین شده است به ارزیابی و نمره‌دهی عملکرد دستگاه‌ها خواهیم پرداخت.

در ارزیابی دستگاه‌ها تحقق اهداف شورا سنجیده می‌شود نه کمیت برنامه‌ها

وی با اشاره به اینکه نگاه اصلی ما تحقق اهداف شورای توسعه فرهنگ قرآنی است نه کمیت اجرایی دستگاه‌ها، تصریح کرد: ممکن است دستگاهی مجموعه‌ای از برنامه‌ها را به نمایش بگذارد اما رویکرد اصلی ما کمیت‌محور بودن نیست بلکه رسیدن به اهدافی است که در برخی دستگاه‌ها توسط دولت، شورای انقلاب فرهنگی یا سایر مراکز در نظر گرفته شده است.

نظارت بر نهادهای قرآنی با نگاه راهبردی است

انجم‌شعاع با بیان اینکه نظارت شورای توسعه فرهنگ قرآنی در 29 دستگاه و 31 استان با نگاه راهبردی انجام می‌گیرد، گفت: ما به دنبال احصای کمیت اجرا شده در دستگاه‌ها نخواهیم بود هر چند برخی کمیت‌ها به جهت آن که شاخص توسعه فرهنگ قرآنی محسوب می‌شوند، ممکن است مبنای پایش ما باشند اما در هر صورت کیفیت تحقق اهداف از اهمیت بیشتری برخوردار است.

میزان رشد سواد قرآنی جامعه در ارزیابی عملکرد سازمان‌ها مؤثر است

معاون توسعه و نظارت شورای هماهنگی و توسعه فعالیت‌های قرآنی کشور با اشاره به ضرورت ارزیابی میزان رشد سواد قرآنی جامعه و فعالیت دستگاه در این رابطه، افزود: شاخصه اصلی فرهنگ قرآنی گسترش سبک زندگی و سواد قرآنی در جامعه است که در این رابطه کمیت اجرا هم می‌تواند مورد ارزیابی قرار گیرد بنابراین در برخی موارد باید در کنار کیفیت به کمیت امور نیز توجه داشته باشیم.

تشکیل هیأتی برای بررسی عملکرد دستگاه‌های قرآنی کشور

وی به تشکیل هیأتی برای بررسی عملکرد دستگاه‌های قرآنی و انتخاب دستگاه‌های برتر اشاره کرد و اظهار داشت: برای پایش دستگاه‌های قرآنی هیأتی متشکل از اساتید و پیشکسوتان که عمری در عرصه‌های قرآنی فعالیت دارند، تشکیل خواهد شد که این هیأت پس از بازرسی از دستگاه و ارزیابی عملکرد آنها گزارشی از فعالیت‌ مجموعه‌های مختلف ارائه خواهد داد.

عملکرد دستگاه‌ها با اهداف تعیین شده پایش می‌شود

معاون توسعه و نظارت شورای هماهنگی و توسعه فعالیت‌های قرآنی کشور با بیان اینکه در ارزیابی، فعالیت دستگاه‌ها با اهداف منشور توسعه تطبیق داده می‌شود، ادامه داد: بعد از تعیین میزان تطبیق عملکرد دستگاه با اهداف مصرحه، بحث ساختارها را پیگیری می‌کنیم تا ببینیم به چه میزان ساختارها برای رسیدن به اهداف مناسب و چه میزان نیازمند اصلاح و بهبود هستند که بعد از پایش بخشی از توان شورای توسعه فرهنگ قرآنی در معاونت برنامه‌ریزی و پژوهش به کار گرفته خواهد شد تا از این طریق موازی‌کاری و هم‌پوشانی فعالیت‌های قرآنی مشخص شود.

ارزیابی دقیق عملکرد دستگاه‌ها موازی‌کاری را برطرف می‌کند

انجم‌شعاع، برطرف کردن موانع پیشرفت فعالیت‌های قرآنی را از دیگر اهداف ارزیابی عملکرد دستگاه‌های قرآنی عنوان کرد و گفت: گام بعدی برای پایش و ارزیابی دستگاه‌های قرآنی رفع موازی‌کاری است چرا که هم اکنون برخی دستگاه ها در امور خاص موازی‌کاری می‌کنند که این امر باعث عدم پیشرفت فعالیت‌های قرآنی است بنابراین سعی داریم با پایش فعالیت‌های قرآنی دستگاه‌ها از موازی‌کاری جلوگیری کنیم.

مهم‌ترین ویژگی‌ها برای برتری دستگاه‌های قرآنی/ تحقق مطالبات رهبری در اولویت قرار گیرد

وی با بیان اینکه نگاه دیگر در پایش دستگاه‌های قرآنی بررسی عملکرد آنها در موضوعات مختلف است، تصریح کرد: اولین موضوع که از اهمیت بیشتری برخوردار است، میزان اهتمام دستگاه‌ها در تحقق منویات مقام معظم رهبری در حوزه قرآن به شمار می‌رود. مقام معظم رهبری مطالباتی در حوزه قرآن دارند که بخشی از آنها به صورت شفاف به دستگاه‌ها ابلاغ شده و ما موظفیم میزان تحقق آن را بررسی می‌کنیم و بخش دیگر همچون طرح ملی حفظ به صورت عام بوده و هر کدام از دستگاه‌ها به نوعی موظف به پیگیری این مطالبات هستند که ما در این پایش با توجه به اهتمام و تخصیص بودجه، رویکرد آنها را بررسی خواهیم کرد.

معاون توسعه و نظارت شورای هماهنگی و توسعه فعالیت‌های قرآنی کشور افزود: علاوه بر منویات رهبری، مجموعه مصوبات شورای توسعه فرهنگ قرآنی که برای دستگاه‌ها لازم‌الاجرا است، به عنوان یکی از مهم‌ترین شاخص‌های پایش دستگاه‌های قرآنی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

ضرورت استفاده از ظرفیت‌های مردمی برای ارتقای فعالیت‌های قرآنی

انجم‌شعاع ادامه داد: در ارزیابی سال جاری، اهتمام دستگاه‌ها به برون‌سپاری و استفاده از توان اجرایی مجموعه‌های مردم‌نهاد نیز از اهمیت بسیاری برخوردار است چرا که مقام معظم رهبری در فروردین‌ماه به استفاده از ظرفیت‌های مردمی تاکید داشتند به همین جهت ما نیز این امر را حائز اهمیت قرار داده‌ایم.

معاون توسعه و نظارت شورای هماهنگی و توسعه فعالیت‌های قرآنی کشور، بررسی وظیفه نظام‌سازی و نهادینه کردن فعالیت‌های قرآنی در دستگاه‌های مرتبط را از دیگر اهداف پایش دستگاه‌های قرآنی عنوان کرد و گفت: نظارت و ارزیابی عملکرد دستگاه‌های قرآنی در نهادینه کردن فرهنگ قرآنی و فعالیت‌های مرتبط با ارتقای سواد قرآنی جامعه به عنوان یکی از محورهای اصلی ما مورد بررسی قرار می‌گیرد.

توصیه به دستگاه‌های قرآنی/ پیش از بازرسی، عملکرد خود را بسنجید

وی با اشاره به حدیثی از پیامبر(ص) خاطر نشان کرد: خودارزیابی از دیگر شاخص‌های شورای توسعه فرهنگ قرآنی در پایش دستگاه‌ها است به همین منظور به دستگاه‌های قرآنی توصیه می‌کنیم پیش از اینکه عملکرد آنها توسط هیأت نظارت شورای توسعه مورد ارزیابی قرار گیرد خودشان نظارتی بر عملکرد مجموعه داشته باشند همانطور که رسول خدا(ص) نیز فرمودند: «حَاسِبُوا أَنْفُسَکُمْ قَبْلَ أَنْ تُحَاسَبُوا» پیش از آنکه حساب شما را رسیدگی کنند، خودتان حساب خود را بسنجید».

نوآوری در فعالیت‌های قرآنی مهم‌ترین هدف ما از ارزیابی عملکرد دستگاه‌ها است

معاون توسعه و نظارت شورای هماهنگی و توسعه فعالیت‌های قرآنی کشور با بیان اینکه ارزیابی عملکرد دستگاه‌های قرآنی توسط شورا برای بهبود ساختار و عملکرد آنها صورت می‌گیرد، گفت: هدف از ارزیابی عملکرد دستگاه‌های قرآنی حرکت به سمت نوآوری‌های متناسب با مطالبات جامعه، فناوری روز و همچنین بهسازی روش‌ها و رفتارهای قرآنی است که در مجموع هیأت‌های بازرسی پس از بازدید از دستگاه‌ها و ارزیابی عملکرد آنها، به مجموعه‌های مختلف نمره‌ای می‌دهند و در پایان سال نیز دستگاه‌های برتر که در راستای تحقق اهداف مشخص شده پیش رفتند، معرفی و تجلیل خواهند شد که امیدواریم بتوانیم با این رویکرد بحث نوآوری و توجه به ابتکار در امور قرآنی را در سازمان‌های مختلف نهادینه سازیم.

هدف از معرفی دستگاه برتر قرآنی

انجم‌شعاع با اشاره به اهمیت مشارکت در ارتقای فعالیت‌های قرآنی توسط دستگاه‌های برتر قرآنی، خاطر نشان کرد: ما دستگاه‌های برتر را به مشارکت بیشتر در تحقق اهداف شورا دعوت می‌کنیم چرا که معتقدیم دستگاه‌های برتر می‌توانند علاوه بر تاثیرگذاری در الگوسازی، شورای توسعه را در امر واگذاری مسئولیت‌های جدید یاری کنند.

نقشه راه ساختاری مجموعه‌های قرآنی تدوین می‌شود

وی به برنامه‌های سال آتی شورای توسعه فرهنگ قرآنی اشاره و تصریح کرد: در سال 1394 یکی از کارهایی که شورای توسعه فرهنگ قرآنی انجام خواهد داد تدوین نقشه راه ساختاری مجموعه‌های قرآنی متناسب با فعالیت‌های دستگاه‌ها با رویکرد بهبود، اصلاح و تکمیل است که امیدواریم با این اقدام بتوانیم فعالیت‌های قرآنی را ارتقا بخشیم.

انتهای پیام/ آ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول