اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

دولت کاستاریکا پروژه ضد کوبایی آمریکا را بررسی می‌کند

مدیر سازمان اطلاعات و امنیت کاستاریکا از بررسی برنامه‌های محرمانه ایالات متحده آمریکا که با هدف بی‌ثبات‌سازی دولت کوبا در کشورش صورت می‌گرفته خبر داد.

دولت کاستاریکا پروژه ضد کوبایی آمریکا را بررسی می‌کند

به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای فارس در آمریکای لاتین، «ماریانو فیگوئرس» مدیر سازمان اطلاعات و امنیت کاستاریکا گفت که کشورش قصد دارد برنامه‌های محرمانه و سری آمریکا را که با هدف بی‌ثبات کردن دولت کوبا در کاستاریکا انجام می‌گرفته بررسی کند.

خبرگزاری «پرنسا‌لاتینا» در این خصوص نوشت: سازمان آمریکایی توسعه بین‌المللی (یو اس اید) از سال 2009 جوانان ونزوئلایی، پرویی و کاستاریکایی را در کوبا به کار گرفته تا به وسیله آن‌ها حزب مخالفی برای دولت کوبا تشکیل دهد.

این اطلاعات در مقاله‌ای از سازمان آمریکایی توسعه بین‌المللی (یو اس اید) در تاریخ 4 آگوست (13 مرداد) فاش و منتشر شده است؛ در گزارش مذکور آمده که آمریکا برای پوشش دادن برنامه محرمانه خود از یک سری برنامه‌های مدنی و بهداشتی که برخی از آن‌ها در کاستاریکا مستقر بوده‌اند استفاده کرده است.

جوانان انتخاب شده برای اینکه بتوانند به اهداف خود دست پیدا کنند در لباس توریست‌ها در کوبا ظاهر می‌شدند و به دنبال افرادی بودند که بتوانند تغییر سیاسی در کشور را رواج دهند.

در حال حاضر کاستاریکا هنوز اسناد و مدارک رسمی را پیرامون این برنامه پیدا نکرده، اما با این وجود اطمینان داده که پس از اثبات شدن اقدامات مداخله‌جویانه آمریکا نمی‌پذیرد که کشورش به عنوان ابزاری برای حمله به دولت دوست و همسایه استفاده شود و مهم نیست که این کار جنبه ایدئولوژیکی پیدا کند.

«فیگوئرس» ضمن اشاره به نگرانی خود از فعالیت شهروندان کاستاریکایی در این پروژه و خطری که آنان را تهدید می‌کند خاطر نشان کرد که مقامات کشور باید از آمریکایی‌ها در مورد برنامه یاد شده اطلاعات بخواهند.

در همین حال «جبهه گسترده» حزب چپ‌گرای کاستاریکا از دولت کشور خود خواست تا موضع قوی‌تری در مقابل آمریکا اتخاذ کند.

کاخ سفید نیز بیان کرده که این پروژه فقط یک کارگاه آموزشی پیشگیرانه برای مقابله با ویروس اچ آی وی (ایدز) و تلاش برای ترویج دموکراسی در کوبا بوده، و در پی هیچ‌گونه اهداف سیاسی نبوده است.

به گزارش فارس، آمریکا همواره در پی برقراری سلطه خود بر کوبا بوده و حتی پس از پیروزی انقلاب کوبا و استقلال این کشور هنوز به دنبال راه حلی برای تغییر و براندازی دولت انقلابی این کشور می‌باشد که راه‌اندازی پروژه «زون زونئو» نمونه‌ای از این موارد به شمار می‌رود.

پروژه «زون زونئو» از سوی سازمان آمریکایی توسعه بین‌المللی موسوم به «یو اس اید» با هدف ایجاد بی‌نظمی و بی‌ثباتی در کوبا ایجاد و راه‌اندازی شده است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول