اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آفریقا

ضمن تاکید بر حمایت از آرمان‌های فلسطین

وزیر دفاع سودان: آماده دفاع هوایی در برابر هر گونه تجاوز اسرائیل هستیم

وزیر دفاع سودان ضمن تاکید بر حمایت خارطوم از آرمان‌های ملت فلسطین گفت که کشورش برای دفاع هوایی در برابر هر گونه تجاوز احتمالی رژیم صهیونیستی آماده است.

وزیر دفاع سودان: آماده دفاع هوایی در برابر هر گونه تجاوز اسرائیل هستیم

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روزنامه فرامنطقه ای القدس العربی، وزیر دفاع سودان تاکید کرد که خارطوم در برابر هر تجاوز اسرائیل از خود دفاع خواهد کرد و توانمندی دفاع هوایی در برابر هر گونه تهاجمی را دارد.

سرتیپ «عبدالرحیم محمد حسین» در گفت وگو با تلویزیون سودان با رد ادعای اسرائیل درباره حمایت تسلیحاتی خارطوم از حماس گفت: در شرایطی که ماهواره‌های کشورهای اجنبی در هوا مستقر هستند و ما هم با اسرائیل همجوار نبوده و خطوط هوایی هم با فلسطینیان نداریم فرستادن سلاح از سودان به حماس ممکن نیست.

وزیر دفاع سودان گفت که در برهه اخیر برای توسعه و بازسازی ساختار نیروهای مسلح کار زیادی شده و ارتش سودان از حیث مسلح کردن و ساختن تجهیزات نظامی در جایگاه چهارم آفریقا واقع است.

وزیر دفاع سودان با اشاره به اینکه سودان در ساخت سلاح در داخل این کشور به مرحله خودکفایی رسیده و در زمینه ساخت ادوات جنگی هم به پیشرفت قابل توجهی دست یافته است گفت: بیش تر سلاح هایی که  ارتش سودان با آن جنگ می کند در سودان ساخته شده و تحریم هایی که علیه سودان اعمال شده توانمندی این کشور را شکوفا کرده و زمینه تکیه بر توانمندی داخلی را فراهم کرد.

در پی ادعاهای تکراری اسرائیل درباره اقدام سودان در ارسال سلاح برای حماس، خارطوم حمله نیروی هوایی این رژیم علیه سودان در آینده نزدیک را بعید نمی داند.

 از سوی دیگر خارطوم روز جمعه شاهد همایش بزرگ بین المللی در حمایت از غزه با شعار (همه با همه برای غزه) بود که دانشجویایی به نمایندگی از 33 کشور جهان هم در آن حضور داشتند.

در این همایش «سامیه احمد محمد»، نائب رئیس مجلس سودان و نمایندگان جوامع مدنی حضور داشتند.

قرار است سودان پل هوایی برای ارسال کمک های پزشکی و انسانی به غزه در هفته جاری ایجاد کند.

مجلس سودان هم در نشستی فوق العاده به بیمارستان های این کشور دستور داد که پذیرای مجروحان فلسطینی باشند.

وزیر خارجه سودان هم از اتحادیه عرب خواسته است نشستی دیگر برای بررسی راهکارهای عملی توقف جنایات اسرائیل علیه غزه تدارک ببیند.

از سوی دیگر «ابراهیم عثمان»، رئیس حزب اسلام گرای التحریر سودان تاکید کرد: موضع خارطوم در قبال تهاجم اسرائیل خیلی طبیعی است زیرا این قضیه در وهله نخست برای همه مسلمانان جهان دارای اهمیت است و همه کشورهای عربی باید موضع جدی و یکپارچه ای در قبال این قضیه اتخاذ کنند.

وی در گفت وگو با القدس العربی گفت: سخن گفتن از قدرت اسرائیل شرم آور است، مقاومت فلسطین به رغم تحریم هایی که علیه آن اعمال شده توانست به وضوح بر اسرائیل تاثیرگذار باشد و برخی نظامیان اسرائیلی را به هلاکت برساند.

ابوخلیل گفت: سران کشورهای عربی و اسلامی عامل ضعیف شدن ملت ها هستند.

وی افزود: طبیعی است که سودان به خاطر موضع گیری شفاف خود در قبال قضیه فلسطین هر از گاهی با حملات اسرائیل مواجه است و حمایت ملت سودان از آرمان های فلسطین مساله ای اساسی است.

وی تاکید کرد: اتهاماتی که به سودان درباره انتقال سلاح به گروه های فلسطینی وارد می شود هیچ پایه و اساسی ندارد و درست نیست.

ابراهیم عثمان گفت: انفجار هفدهم جولای گذشته انبار مهمات در شمال خارطوم به خاطر هیچ حمله خارجی نبوده و ارتباطی با ادعای منابع صهیونیستی درباره ارسال موشک از سودان به غزه ندارد. 

انبار مهمات در مرکز آموزش نیروهای نظامی سودان در منطقه الجبلی در شمالی ترین نقطه خارطوم در جولای گذشته طعمه حریق شد که بر آن شش تن زخمی شدند اما کسی در این حادثه کشته نشد.

سخنگوی ارتش سودان تاکید کرد که وقوع این انفجار ناشی از خصومت خارجی یا اقدامی خرابکارانه نبوده است.

این در حالی است که رسانه‌های صهیونیستی ادعا کردند که اسرائیل انباری از سلاح‌های سودان را که قرار بوده برای حماس فرستاده شود بمباران کرده است.

پایگاه خبری اسرائیل نیوز مدعی شد که نیروهای نظامی اسرائیل یک کاروان حمل سلاح در سودان را هدف حمله قرار دادند.

تعدادی از پایگاه های اینترنتی صهیونیستی تهدید کرده‌اند که اسرائیل به خاطر اقدام سودان در مسلح کردن حماس،‌ به این کشور حمله می کند.

هرچند این تهدیدها از سوی مقامات رسمی اسرائیلی مطرح نشده است،‌ اما کارشناسان نظامی سودان از دولت خارطوم خواسته اند که این تهدیدها را جدی بگیرد.

اسرائیل تا کنون چندین مرتبه به مراکزی در سودان حمله هوایی کرده است که آخرین مورد آن حمله  سال 2012 به کارخانه اسلحه سازی یرموک در خارطوم پایتخت این کشور بود.

پیشتر هم هواپیماهای رژیم صهیونیستی به اهدافی در شهر پورت سودان حمله کرده بودند.

انتهای پیام/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول