اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آفریقا

/اخبار تحولات لیبی/

مخالفت تونس و مصر با مداخله نظامی خارجی در لیبی

جنگنده‌های حفتر مواضعی در بندرگاه درنه در شرق لیبی را به زعم اینکه انبار سلاح گروه‌های تندرو بود هدف گرفتند و در همین حال تونس و مصر تاکید کردند که با مداخله نظامی هر کشوری در لیبی مخالف هستند.

مخالفت تونس و مصر با مداخله نظامی خارجی در لیبی

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه خبری الیوم السابع، اخبار تحولات امنیتی لیبی در بیست و چهار ساعت گذشته در زیر آمده است:

جنگنده های حفتر با بمباران بندرگاه درنه یازده تن از جمله 2 کودک را زخمی کردند

شهر درنه در شرق لیبی دیروز هدف بمباران جنگنده‌های خلیفه حفتر، فرمانده شورشی لیبی قرار گرفت که با زخمی شدن دستکم یازدتن تن از جمله دو کودک و یک زن و یک کارگر خارجی  همراه بود.

به گفته شاهدان هواپیماهای جنگی حفتر سالن ترک مسافران در بندر درنه و همچنین یک ساختمان مسکونی در همان حوالی را بمباران کردند که به تخریب کامل آن منجر شد.

یک منبع به خبرگزاری آناتولی ترکیه گفت که خسارت وارده به بندرگاه یک میلیون دلار تخمین زده می شود.

منابع پزشکی گفتند که در بمباران ساختمان مسکونی یازده تن زخمی شدند که از جمله آنها دو کودک با سوختگی بسیار شدید هستند.

«صقر الجروشی»، فرمانده نیروی هوایی لیبی که به خلیفه حفتر در مبارزه با گروه های به اصطلاح تندرو در این کشور پیوسته است گفت:جنگنده های نیروی هوایی پس از ورود یک کشتی به بندرگاه آنجا را بمباران کردند زیرا ورود هر گونه کشتی به بندر مغایر با دستورات سابق صادر شده درباره مسدود کردن بندر از سوی فرماندهی کل نیروهای حفتر است.

وی افزود: موضعی در بندرگاه درنه هدف گرفته شد که برای انبار سلاح و مهمات گروه های تندرو در شهر درنه استفاده شده بود و یک خودروی حامل عناصر تندرو را هم هدف گرفتیم که به کشته شدن سرنشینان آن منجر شد.

وی بمباران درنه را پاسخ به حملات عناصر تندرو برای هدف گرفتن هواپیماهای جنگی لیبی خواند.

خبرنگاران بدون مرز: خبرنگاران در لیبی با تهدید ربایش و نقض حقوق بشر مواجه هستند

از سوی دیگر سازمان خبرنگاران بدون مرز اعلام کرد که در سایه بحران امنیتی که لیبی از زمان سرنگونی نظام معمر قذافی با آن روبرو است خبرنگاران و اصحاب رسانه در لیبی با تهدیدهای ربودن و نقض حقوق بشر و باج گیری مواجه هستند.

در بیانیه این سازمان آمده است:طرابلس از یک ماه پیش صحنه درگیری های مسلحانه شدید بین انقلابیون سابق شهر زنتان با انقلابیون مصراته و متحدان آنها بر سر بدست گیری کنترل فرودگاه بین المللی طرابلس است.

بنغازی و مناطق همجوار آن هم با درگیری های شدید بین نیروهای خلیفه حفتر و مجلس شورای انقلابیون بنغازی (گروه های مسلح تندرو) روبرو است و در جریان آن کنترل چندین پادگان ارتش لیبی به دست تندروها افتاده است و در جریان این درگیری ها بیش از دویست تن کشته و یکهزار تن هم زخمی شدند.

سودان هم خروج اتباع خود از لیبی را آغاز کرد

«اسامه محجوب»، کاردار سفارت سودان در طرابلس هم اعلام کرد که این سفارتخانه برای تسهیل سفر اتباع سودانی مایل به ترک خاک لیبی اقدام می کند.

سودان پیش از این گفته بود که اوضاع امنیتی لیبی به حدی نرسیده که خروج اتباع ضرورت داشته باشد.

تونس: با هر گونه مداخله نظامی در لیبی کاملا مخالفیم

المنجی الحامدی، وزیر خارجه تونس روز دوشنبه اعلام کرد که کشورش با مداخله نظامی خارجی در لیبی مخالف است. که لیبی از یک ماه پیش شاهد جنگ داخلی بین گروه های شبه نظامی است که امنیت کشورهای منطقه را هم تهدید کرده است.

وزیر خارجه تونس در اظهاراتی خبری در نشست سالیانه نمایندگی های دیپلماتیک تونس گفت:ما انتظار حمله به لیبی را نداریم و کاملا با آن مخالفیم و هرگز به این مساله تشویق نمی کنیم ما با هر گونه مداخله خارجی در لیبی و غیر لیبی مخالفیم.

وزیر خارجه تونس گفت: ما به برادران خود در لیبی برای رسیدن به راه حل سیاسی کمک می کنیم و ما در تونس به این معقدیم که راه حل سیاسی تنها راه حل بحران در لیبی است.

مرزهای لیبی با شش کشور همسایه تهدید امنیتی واقعی را تشکیل داده بخصوص که خطر نفوذ عناصر تروریستی و قاچاق سلاح به گروه های مسلح مستقر در کوهستان های و بلندهای واقع در مرزهای کشورهای همسایه شدت یافته است.

کشورهای همسایه لیبی نگران هستند خطر گروه های تندرو همچون انصار الشریعه و القاعده در مغرب اسلامی در لیبی به خاک آنها هم سرایت کند.

کشورهای همسایه لیبی در جولای گذشته در تونس نشستی برای بررسی خطرات امنیتی لیبی برای منطقه برگزار کردند.

قرار است وزیران خارجه این کشورهای شش گانه که شامل تونس، الجزایر، مصر، سودان، چاد و نیجر می شود در اواخر ماه جاری میلادی در قاهره به همراه همتای لیبیایی خود نشست دیگری برگزار کنند تا گزارش کمیته های کاری که در نشست تونس تشکیل شده بود بررسی کنند.

وزیر خارجه تونس گفت: که در نشست قاهره درباره تقویت همکاری های امنیتی و اطلاعاتی بین کشورهای همسایه لیبی برای مبارزه با تروریسم متمرکز می شویم.

ویتنام 626 تن از اتباع خود را از لیبی تخلیه کرد

وزارت کار ویتنام اعلام کرد تا روز یازدهم آگوست 626 نفر از اتباع این کشور که در لیبی کار می کردند به کشور خود بازگشته اند.

این وزارتخانه افزود فقط در روز دوشنبه 94 نفر از کارکنان یک شرکت ویتنامی و شرکت هیوندای کره جنوبی که در لیبی کار می کردند با دومین پرواز چارتر شرکت هواپیمایی ویتنام به این کشور برگشتند و 79 نفر دیگر هم با پروازهای دیگر از لیبی خارج شدند.

سخنگوی وزارت خارجه ویتنام روز پنجشنبه در یک کنفرانس خبری اعلام کرد حدود یک هزار و 550 شهروند ویتنامی در لیبی کار می کنند که به خاطر اوضاع امنیتی لیبی این کشور را ترک می کنند.

آمار تلفات درگیری های بنغازی به 63 کشته و 200 زخمی رسید

یک منبع نظامی بلندپایه در نیروهای ویژه لیبی گفت شمار قربانیان نیروهای ویژه  صاعقه در درگیری های منطقه بوعطنی از بیست و یکم جولای تا سی ام ژوئن به 63 کشته و بیش از دویست زخمی رسید.

عبدالله الثنی، نخست وزیر لیبی طرف های درگیر در طرابلس را به جدی نبودن و نداشتن نیات صادقانه برای توقف نزاع متهم کرد.

الثنی در نشستی خبری که ظهر دیروز در شهر طبرق برگزار کرد گفت: همه طرف ها می خواهند قضیه به نفع آنها تمام شود و این اتفاق نخواهد افتاد و در جنگ هیچ کدام از دو طرف درگیری پیروز نیستند همه ما زیان دیده ایم زیرا فرزندان یک میهنیم و سرنوشتمان مشترک است بنابراین باید با یکدیگر پای میز گفت وگو نشسته و برای منافع کشور مذاکره کنیم.

نخست وزیر لیبی درباره حوادث بنغازی هم گفت که دولت با همه طرف های درگیر در بنغازی ارتباط داشته و کمیته ای برای ایجاد راه حل بحران امنیتی در این کشور تلاش می کند.

وی تاکید کرد: دولت آماده گفت‌وگو با هر طرفی است که به مشروعیت حاکمیت احترام گذاشته و دیگران را تکفیری نداند.

سفر هیئت بلندپایه مصری به طرابلس

در همین حال یک هیئت بلند پایه رسمی از کشور مصر یکشنبه گذشته به ریاست محمد بدر الدین زاید، معاون وزیر خارجه در امور کشورهای همسایه به همراه سفیر مصر در لیبی

و شیخ محیی الدین عفیفی نماینده شیخ الازهر و مشاورانی وزارتخانه های برق، بودجه و بهداشت لیبی به طرابلس رفتند.

این دیدار هیئت مصری با مقامات بلندپایه لیبیایی برای اعلام مخالفت مصر با دخالت در امور لیبی انجام شده بود.

انتهای پیام/ی

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول