اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

رئیس جمهور گوآتمالا:

سیاست‌های آمریکا در آمریکای مرکزی دلیل مهاجرت غیر‌قانونی کودکان است

رئیس جمهور گوآتمالا اعلام کرد: کودکان مهاجر غیرقانونی به دلیل فرار از فقر، خشونت و فسادی که سیاست‌های آمریکا در منطقه آمریکای مرکزی به وجود آورده، دست به این اقدام می‌زنند.

سیاست‌های آمریکا در آمریکای مرکزی دلیل مهاجرت غیر‌قانونی کودکان است

به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای فارس در آمریکای لاتین، «اتو پرز مولینا» رئیس جمهور گوآتمالا این طور بیان کرد که کشورهای آمریکای لاتین نباید در مورد بحران مهاجرت غیر‌قانونی کودکان به ایالات متحده آمریکا مورد سرزنش قرار گیرند، بلکه آمریکا مسئول این ماجرا بوده و باید مورد ملامت قرار گیرد زیرا سیاست‌های تحمیل شده این کشور در جهت ایجاد جنگ سرد برای مبارزه با مواد مخدر در این مناطق منجر به مهاجرت غیر‌قانونی کودکان شده است.

خبرگزاری «پرنسا‌لاتینا» در این خصوص نوشت: «پرز» در ادامه گفت که من تعجب می‌کنم که در سراسر دنیا تنها در مورد مهاجرت غیر‌قانونی کودکان آمریکای مرکزی صحبت می‌شود حال آن که جنگ سردی که آمریکا در جهت مبارزه با مواد مخدر در آمریکای مرکزی به راه انداخته از عوامل مؤثر در ایجاد بحران مهاجرت بوده که به کشورهایی مانند گوآتمالا اجازه گسترش خدمات اجتماعی و فرصت‌های اقتصادی را نداده و شرایط زندگی را برای افراد این کشور دشوار کرده که در نهایت اقدام به مهاجرت می‌کنند.

رئیس جمهور گوآتمالا همچنین اظهار داشت: سیاست‌های ایالات متحده آمریکا شکاف‌های اقتصادی و اجتماعی شدیدی را در گواتمالا به وجود آورده که باعث مهاجرت غیر‌قانونی افراد به ویژه جوامع بومی برای فرار از فقر و محرومیت‌های اجتماعی می‌شود.

وی با اشاره به درگیری‌هایی که در راه مبارزه با مواد مخدر در این کشور رخ داده می‌گوید: اجرای برنامه‌هایی به منظور مبارزه با مواد مخدر از کشورهای تولید کننده در جنوب آمریکا به سمت کشورهای مصرف کننده در شمال آمریکا کمبودهایی را در بودجه دولت که برای تقویت آموزش و پرورش، بهداشت و اشتغال به کار می‌رود، ایجاد کرده است.

بر اساس اطلاعاتی که «اتو پرز مولینا» عنوان کرده، از سال 1890-1910 تقریباً 30 میلیون اروپایی به ایالات متحده آمریکا مهاجرت کرده‌اند در حالی که در سال‌های اخیر 5 کشوری که بیشترین تعداد مهاجرت به آمریکا را داشته‌اند مکزیک، چین، هند، فیلیپین و ویتنام بوده‌اند.

رئیس جمهور گوآتمالا در آخر افزود: به یاد داشته باشید که فرزندان ما که به دلیل مهاجرت غیر‌قانونی در ایالات متحده آمریکا بازداشت می‌شوند، قربانی هستند نه جنایتکار.

انتظار می‌رود اختلاف بر سر اصلاح قانون مهاجرت و امنیت مرزی بین جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها در ایالات متحده آمریکا تا انتخابات میان دوره‌ای این کشور در ماه نوامبر ادامه یابد.

«سالوادور سانچز سرن» رئیس جمهور ال‌سالوادور، «اتو پرز مولینا» رئیس جمهور گوآتمالا و «خوآن اورلاندو هرناندز» رئیس جمهور هندوراس نشستی را در واشنگتن با باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا به منظور پیدا کردن راهی جدید برای حل مشکل مهاجرت غیر‌قانونی کودکان در هفته گذشته برگزار کردند.

اوباما ضمن انجام اقداماتی برای برقراری افزایش امنیت در مرز آمریکا و مکزیک، بر پیگیری سریع اخراج کودکان مهاجر غیر‌قانونی تأکید داشته و از کشورهای آمریکای مرکزی خواسته است برای جلوگیری از مهاجرت شهروندان خود باید تلاش‌های بیشتری را انجام دهند.

چندی است که اختلاف میان گروه‌های طرفدار ایدئولوژی‌های کمونیستی و ضد کمونیستی در گوآتمالا درگیری‌های خشونت‌آمیزی را در آمریکای لاتین ایجاد کرده و این گروه‌ها از طریق سلاح و پولی که عمدتاً از کشورهای خارج از منطقه آمریکای لاتین به این افراد می‌رسد، حمایت می‌شوند و بدین خاطر چندین دهه است که دولت گوآتمالا توجه خود را به گسترش برنامه‌های اجتماعی و اقتصادی به منظور افزایش امنیت و دفاع در این کشور معطوف کرده است.

دخالت ایالات متحده آمریکا در گوآتمالا در سال 1952 زمانی که ایدئولوژی‌های ضد کمونیستی در این کشور اوج گرفت، آغاز شد.

آمریکا حمایت خود را از اپوزیسیون گوآتمالا برای سرنگونی حزب چپ‌گرای «جاکوب آربنز گازمن» به منظور جلوگیری از گسترش کمونیست در این کشور انجام داد؛ کودتایی ناموفق نیز در این کشور رخ داد، اما سازمان سیا تلاش خود را برای عرضه سلاح به رهبران اپوزیسیون در این کشور برای سرنگونی دولت چپ‌گرای حاکم که تهدیدی برای دولت ایالات متحده آمریکا شمرده می‌شد، ادامه داد و سرانجام دولت «آربنز گازمن» در سال 1954 سقوط کرد.

به گزارش فارس، بر اساس آمار منتشر شده تعداد کودکانی که به‌ تنهایی از مرزهای مکزیک عبور کرده‌اند در سال 2011 برابر با 6 هزار و 500 نفر بوده که با ادامه این روند در سال 2015 تعداد کودکان مهاجر به 142 هزار نفر خواهد رسید.

هر ساله تعداد زیادی مهاجر فاقد اسناد و مجوز‌های قانونی که اکثریت قابل توجه آنها اهل آمریکای مرکزی هستند، تلاش می‌کنند با عبور از خاک مکزیک و قبول مشکلات و خطرات این سفر خود را به هر قیمتی به خاک آمریکا برسانند.

مهاجران اغلب اوقات هدف حمله باندهای جنایتکار قرار می‌گیرند و معضلاتی چون سرقت، اخاذی، هتک حرمت، آدم‌ربایی و قتل در میان آنها رایج است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول