اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

ورشکستی دولت آرژانتین، تاوان همسویی با اپوزیسیون آمریکا

غول‌های اقتصادی بین‌المللی با هماهنگی آمریکا و رژیم صهیونیستی به بهانه مرتفع ساختن مشکلات اقتصادی آرژانتین و با اعلام ورشکستگی دولت آرژانتین بدنبال ایجاد فرصت برای تصاحب صندلی ریاست جمهوری در انتخابات سال آینده این کشور هستند.

ورشکستی دولت آرژانتین، تاوان همسویی با اپوزیسیون آمریکا

به گزارش دفاتر منطقه‌ای خبرگزاری فارس، موسسه ایرانی «مطالعات آمریکا» در تحلیلی با اشاره به تلاش ایالات متحده برای ورشکستگی اقتصادی دولت آرژانتین به بررسی دلایل این اقدام از سوی آمریکا پرداخت که مشروح آن از نظر خوانندگان می‌گذرد.

 

***

 

در حالی که آرژانتین خود را آماده برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سال 2015 میلادی می‌کند، ایالات متحده آمریکا و دیگر متحدان وی، تمام مساعی خویش را مصروف این مطلب کرده‌اند که از موضوع عدم توان بازپرداخت به موقع وام‌های این کشور به عنوان ترفندی برای ایجاد فشار مضاعف برای ایجاد اصلاحات، تغییرات اقتصادی و سیاسی در آینده این کشور استفاده نمایند؛ از این رو ایالات متحده آمریکا و هم‌پیمانانش بر‌‌آنند که با بهره‌برداری از تمام ظرفیت موجود از به قدرت رسیدن حزب حاکم در سال 2015 میلادی ممانعت کنند.

در این راستا آمریکا و همپیمانانش با برپایی دادگاه‌های یکطرفه بستر صدور رأی به نفع صندوق‌های طرف قرارداد تجاری آرژانتین همچون «کرکس» را فراهم آورده‌اند؛ از سوی دیگر خانم «کریستینا فرناندز» ضمن ایستادگی در مقابل آنان برای گذار از وضع موجود، انجام مذاکرات مستقیم  با طرف‌های مدعی صندوق‌هایی مانند «NMl» و غیره را در دستور کار کشورش قرارداده است.

خانم «فرناندز» برای بررسی و تنویر همه ‌جانبه موضوع و استمهال  احتمالی بدهی‌های سررسید بهره اوراق قرضهِ آرژانتین، حتی در روزهای اخیر با نماینده «گریسیا» قاضی دادگاه فرمایشی ایالات متحده ملاقات کرده است؛ در حال حاضر و علیرغم گذشت 72 ساعت (نهم مرداد 93) از مهلت باز پرداخت 1500 میلیون دلاری آرژانتین به صندوق‌های یاد شده، اختلافات به قوت خود باقی و تنها نقطه قابل اتکا خانم «فرناندز» حمایت همه‌جانبه اعضای مرکوسور علی‌الخصوص حمایت حقوقی نهاد «پارلاسور» (پارلمان مرکوسور ) در نزاع سیاسی اقتصادی اخیر از آرژانتین است.

چرائی طرح موضوع در زمان فعلی عبارت است از :

- مدتی است که ایالات متحده و هم پیمانانش، خاصه رژیم صهیونیستی تمام توان خود را بکار برده تا با ایجاد موج‌های داخلی و خارجی «کریستینا فرناندز»  رئیس جمهور این کشور را به حاشیه برده و همانطور که قبلا اشاره شد از ایجاد فرصت برای به قدرت رسیدن حزب حاکم در انتخابات آتی جلوگیری به عمل آورند.

- در بعد داخلی؛ به بهانه مرتفع کردن مشکلات اقتصادی با هماهنگی لابی‌های داخل کشور به رهبری جامعه یهودیان آرژانتین و استفاده از نفوذ آنان، از سال‌ها قبل با پرداخت  اوراق قرضه به دولت آرژانتین زمینه مقروض ساختن دولت فعلی و رئیس جمهور قبلی (همسر فرناندز)، بستر ایجاد تورم 33 درصدی موجود و نارضایتی عمومی را فراهم آورده است.

- در بعد خارجی؛ ایالات متحده و هم پیمانانش مخصوصاً جامعه یهودیان که از حضور 60 ساله مهاجرین فلسطینی ساکن آمریکای لاتین که جمعیت  قابل توجهی را در منطقه پیرامونی این کشور مانند شیلی و حتی داخل خود آرژانتین و اتحاد آنان بسیار نگرانند، به دنبال ایجاد انشقاق روز افزون بین جبهه چپ‌گرای ضد ایالات متحده و ... ، از هم صدایی و همگرایی کشورهای یاد شده کاسته، به تعمیق اختلافات بین آنان و همراهان بین‌المللی آرژانتین بپردازند.

- پس از انتخاب پاپ جدید که دارای ملیتی آرژانتینی بوده و تحت‌الحمایه رژیم صهیونیستی قرار دارد، شرایط ایده‌آل را برای رژیم صهیونیستی فراهم آورده است، لغو یک طرفه پروژه «آمیا» با جمهوری اسلامی ایران آن هم بعد از طی یک پروسه سنگین تنظیم و تشکیل کمیته ویژه حقیقت‌یاب از سوی آرژانتین در راستای سیاست‌های تحمیلی رژیم صهیونیستی و موارد یاد شده ارزیابی می‌گردد.

- علیرغم تمام فضاسازی‌های موجود و مشکلات داخلی، آرژانتین نسبت به بازپرداخت استقراض‌های خارجی اقدام کرده است؛ این کشور تاکنون علاوه بر پرداخت 642 میلیون دلاری به طرف فرانسوی (کلوپ پاریس)، نسبت به باز پرداخت بیش از 180 هزار میلیون دلار از بدهی‌های سررسید شده به طرف‌های قرارداد اقدام کرده است.

روز گذشته (11 مرداد 93) در خبرهای موثق داشتیم که دولت ژاپن اعلام کرد که منطقه آمریکای لاتین و کشورهای آن به شریک اول تجاری ژاپن تبدیل و آن منطقه برای این کشور از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است؛ به نظر می‌رسد وجود این مطلب از یک طرف، ایجاد و نفوذ بانک‌هایی مانند «بریکس» که پای کشورهای نوظهور اقتصادی مانند روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی را به حیاط خلوت ایالات متحده که بخش اعظم مهاجران یهودی در آن منطقه ساکن هستند باز شده است و از طرف دیگر ایالات متحده و رژیم صهیونیستی را واداشته تا به انحاء و طرق مختلف و استفاده از وضع موجود دولت «فرناندز» را ورشکسته اعلام و فرد مورد دلخواه خود را در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده آرژانتین و البته با حمایت پاپ و واتیکان بر مسند قدرت بنشانند.

یکی دیگر از دلایل فشار بر دولت آرژانتین، فراخوانی سفرای رژیم صهیونیستی از سوی کشورهای همسوی آرژانتین در جنگ فعلی غزه می‌باشد.

در حالی که کشوری مانند ژاپن و دیگر قدرت‌های اقتصادی منطقه آسیا و ... علیرغم بعد مسافت جغرافیایی برای ارتباطات اقتصادی و ...، با کشورهای منطقه آمریکای لاتین اهمیت ویژه‌ای قائل هستند که این موضوع جای بسی تعجب است که:

1) علیرغم تمایل شدید کشورهای چپ و میانه آن منطقه در ارتباط همه جانبه با جمهوری اسلامی ایران که نمونه بارز آن ارتباط تنگاتنگ رئیس جمهور سابق و فقید ونزوئلا «هوگو چاوز» و تعاملات وی با دولت دهم جمهوری اسلامی ایران بوده است، به یکباره دیپلماسی دولت یازدهم نسبت به حضور پر قدرت در منطقه آمریکای لاتین 180 درجه تغییر، دوران اُفول تعاملات در روابط با آن منطقه که حیاط خلوت ایالات متحده بوده و خاری در چشم رژیم صهیونیستی می‌باشد، کمرنگ شده است.

2) متاسفانه علیرغم میل باطنی رژیم صهیونیستی، پروژه «آمیا» که حاصل تلاش‌های بی‌وقفه دولت دهم و همراهی دولت آرژانتین بود در مراحل پایانی به علت قصور غیر قابل وصف و اتلاف وقت دولت یازدهم با نفوذ لابی صهیونیسم و رای دادگاه آرژانتینی، موجبات لغو آن را فراهم آورد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول