اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

تصویب اصلاحاتی در بخش انرژی مکزیک

کنگره مکزیک در حال انجام توافقات نهایی برای تصویب اصلاحاتی در بخش انرژی این کشور می‌باشد.

تصویب اصلاحاتی در بخش انرژی مکزیک

به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای فارس در آمریکای لاتین، تصویب این اصلاحات به شرکت‌های خصوصی اعم از ملی یا خارجی اجازه بهره‌برداری از نفت و ارائه خدمات برق و گاز را می‌دهد.

خبرگزاری «نوتیمکس» در این خصوص نوشت: همچنین این اصلاحات درآمد اضافی برای کشور تولید می‌کند و به شرکت‌های خصوصی اجازه می‌دهد فرآورده‌های هیدروکربنی را با قیمت پایین‌تر به فروش برسانند.

با این حال احزاب چپ‌گرا در مکزیک علیه این اصلاحات مخالفت شدیدی از خود نشان دادند، آن‌ها معتقدند نفت مکزیک تنها به مکزیکی‌ها تعلق دارد و از حزب «پی آر آی» و متحدان آن و حزب محافظه کار «پان» که از تحقق این اصلاحات حمایت می‌کنند، انتقاد کرده و خواستار خصوصی‌سازی بخش انرژی مکزیک هستند.

هنگامی که اصلاحات بخش انرژی مکزیک در کنگره این کشور مورد بحث قرار گرفت، مخالفت‌هایی با آن صورت گرفت.

از دلایل مخالفت با تصویب این اصلاحات می‌توان به حفاری گاز طبیعی به روش فراکینگ اشاره کرد که به جوامع بشری آسیب رسانده و زندگی انسان‌ها را تخریب می‌کند.

روش فراکینگ در فرانسه، هلند، بلغارستان و ایرلند ممنوع شده و در سایر کشورهای اروپایی و در برخی از ایالت‌های آمریکا به صورت کنترل شده انجام می‌گیرد.

این اصلاحات همچنین اجازه استفاده موقت از خاک مکزیک را در اختیار شرکت‌های خصوصی قرار می‌دهد، بدین معنی که هر شرکت خصوصی مجاز به در اختیار داشتن هر قطعه از خاک این کشور است که احتمال می‌دهد بتوان از آن نفت استخراج کرد به شرطی که این شرکت به صاحب زمین 0.5 درصد تا 3 درصد از سود حاصل از استخراج نفت را پرداخت کند.

یکی از پیامدهای این اصلاحات این است که قیمت گاز، برق و سوخت کاهش خواهد یافت و تا 5 سال آینده نیز روند کاهشی قیمت برق ادامه می‌یابد.

قرار است رئیس جمهور مکزیک این اصلاحات را در هفته آینده به تصویب برساند در حالی که احزاب چپ‌گرا رأی کافی برای متوقف کردن آن ندارد؛ اما به احتمال زیاد در سال 2015 درخواست برپایی همه‌پرسی از سوی حزب چپ‌گرا در مکزیک مطرح خواهد شد.

در یک نظرسنجی ملی که توسط یک روزنامه مکزیکی انجام گرفته است 40 درصد از مکزیکی‌ها تصویب این اصلاحات را بد یا بسیار بد، 34 درصد خوب یا بسیار خوب دانسته و 66 درصد معتقدند که برای تصویب این اصلاحات برپایی همه‌پرسی نیاز است.

مکزیک در سال 1938 میلادی صنعت نفت خود را ملی اعلام کرد و از آن زمان «پیمکس» بزرگترین شرکت نفت دولتی مکزیک استخراج و تجارت در زمینه نفت را تحت کنترل خود درآورد؛ این شرکت بیشترین درآمد را برای کشور مکزیک به ارمغان می‌آورد.

از زمانی که «انریکه پنیا نیتو» ریاست جمهوری مکزیک را بر عهده گرفت، این کشور شاهد ایجاد یک سری از اصلاحات در بخش‌های مختلف بوده که بحث برانگیزترین این اصلاحات در بخش انرژی می‌باشد.

به گزارش فارس، ضرر 36 میلیارد پزویی پیمکس در سه‌ ماه نخست امسال بیش از هشت برابر ضرر 4.4 میلیارد پزویی ثبت شده در مدت مشابه سال ٢٠١٣ میلادی است.

از سوی دیگر، مالیات شرکت نفتی مکزیک که نزدیک به یک‌سوم درآمدهای دولت این کشور را تشکیل می‌دهد کاهش یافته و به 16.04 میلیارد دلار رسیده است.

مکزیک برای برون رفت از این وضعیت، سال گذشته یک برنامه اصلاحات در حوزه انرژی را کلید زد که به انحصار شرکت نفتی پیمکس پایان می‌دهد و به شرکتهای خصوصی امکان می‌دهد که برای نخستین بار از سال ١٩٣٨ در توسعه ذخایر نفت خام این کشور مشارکت کنند.

دولت مکزیک به تازگی از قوانین جدید نفتی رونمایی کرده که انحصار شرکت پیمکس در صنعت نفت و گاز مکزیک را کاهش می‌دهد و فرصت را برای سرمایه‌گذاری شرکت‌های خصوصی در این صنعت تسهیل می‌کند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول