اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

چگونگی فرار بنی صدر و رجوی

یک هواپیمای 707 نیروی هوایی پس از آن که در ساعت 22 و 45 دقیقه امشب ربوده شد به سوی قبرس و آتن به پرواز درآمد و ساعتی بعد اعلام شد که ابوالحسن بنی صدر رئیس جمهور معزول با این هواپیما از ایران گریخته و از دولت فرانسه تقاضای پناهندگی سیاسی کرده است.

چگونگی فرار بنی صدر و رجوی

رخدادهای 6 مرداد 1360

چکیده

  • محمد علی رجایی اکثریت قاطع آرای مردم ایران را برای احراز مقام ریاست جمهوری را به دست آورد .
  • یک هواپیمای 707 نیروی هوایی پس از آن که در ساعت 22 و 45 دقیقه امشب ربوده شد به سوی قبرس و آتن به پرواز درآمد و ساعتی بعد اعلام شد که ابوالحسن بنی صدر رئیس جمهور معزول با این هواپیما از ایران گریخته و از دولت فرانسه تقاضای پناهندگی سیاسی کرده است .
  • به حکم دادگاه انقلاب اسلامی مرکز محمد رضا سعادتی عضو کادر مرکزی سازمان مجاهدین خلق [منافقین] و 15 نفر دیگر از ضد انقلابیون عضو این سازمان در 5 شهرستان اعدام شدند و حکم صادره در مورد آنان اجرا شد .
  • در ساعت 8 و 45 دقیقه امشب زلزله شدیدی با قدرت تقریبی 5/6 تا 7 ریشتر شهر کرمان را لرزاند.استاندار کرمان نیز از کشته شدن 4 تا 5 هزار نفر در اثر این زلزله و نیز مجروحیت هزاران نفر دیگر خبر داد.
  • بر اساس شایعات و نیز خبرهای منتشره در افکار عمومی احمد عزیزی در دولت آینده عهده دار پست مهمی خواهد شد ، کمال خرازی مسئولیت وزارت ارشاد را برعهده می گیرد ، بهزاد نبوی وزیر نفت خواهد شد ، آیت الله مهدوی کنی به شورای عالی قضایی خواهد رفت و رضا زواره ای به جای ایشان وزیر کشور خواهد شد .
  • شب گذشته یک بمب قوی در مقابل سینما شهر تماشا در میدان انقلاب منفجر شد و بر اثر این انفجار 2 نفر شهید و 5 تن دیگر نیز مجروح شدند.
  • سرهنگ معمر قذافی رهبر لیبی جمعه گذشته نامه ای از صدام دریافت کرد . بنا بر این گزارش نامه مذکور به مسئله جنگ عراق علیه ایران و نیز مسئله برقراری روابط مجدد میان لیبی و عراق ارتباط دارد .
  •   پالمه در پایان گفت و گو با وزیر خارجه هند که عضو هیئت منتخب غیرمتعهدها جهت پایان دادن به جنگ ایران و عراق نیز می باشد اظهار داشت که پیش نویس طرح صلحی که به بغداد و تهران ارائه داده است در این دیدار مورد بررسی قرار گرفت .
  • سادات رئیس جمهور مصر اعلام کرد مصر و سودان تصمیم گرفته اند برای جلوگیری از خطر شوروی تسهیلات نظامی در اختیار آمریکا قرار بدهند.
  • دفتر روابط عمومی دانشگاه تهران امروز اعلام کرد از طرف دکتر حسن عارفی وزیر فرهنگ و آموزش عالی آقای دکتر علی مهدیزاده به سمت رئیس دانشگاه تهران منصوب و مشغول به کار شده است .

اعلام رسمی نتایج دومین انتخابات ریاست جمهوری ؛ رجایی پیروز شد

محمد علی رجایی اکثریت قاطع آرای مردم ایران را برای احراز مقام ریاست جمهوری را به دست آورد .

وی از مجموع 14 میلیون و 722 هزار و 695 رای قرائت شده در سطح کشور 12 میلیون و 970 هزار و 162 رای به دست آورده است .

بر اساس همین آمار آقای عباس شیبانی 629 هزار و 375 رای ، علی اکبر پرورش 464 هزار و 551 رای و حبیب الله عسکراولادی مسلمان 253 هزار و 432 رای به دست آورده اند.

ضمنا از مجموع آرای قرائت شده در سطح کشور تعداد 465 هزار و 175 رای متفرقه ، سفید و باطله بوده است . گفتنی است که آمار فوق شامل  آرای ایرانیان خارج از کشور نمی باشد .

مصطفی تهرانی فرماندار تهران آخرین نتایج شمارش آراء انتخابات میان دوره ای مجلس شورای اسلامی را نیز اعلام کرد .بر اساس این گزارش و طبق آخرین نتایج آرا آقایان عباس شیبانی ، سید محمود دعایی ، خانم مریم بهروزی و آقای سعید امانی حائز رتبه های اول تا چهارم شده و به مجلس راه یافته اند. تهرانی گفت : احتمالا شمارش آرای تهران تا یک هفته طول خواهد کشید . (1)

بنی صدر و رجوی چگونه از ایران فرار کردند؟!

یک هواپیمای 707 نیروی هوایی پس از آن که در ساعت 22 و 45 دقیقه امشب ربوده شد به سوی قبرس و آتن به پرواز درآمد و ساعتی بعد اعلام شد که ابوالحسن بنی صدر رئیس جمهور مغزول با این هواپیما از ایران گریخته و از دولت فرانسه تقاضای پناهندگی سیاسی کرده است . جنگنده های شکاری نیروی هوایی جمهوری اسلامی با پرواز این هواپیما را تعقیب کردند با به بازگشت وادارند ولی قبل از آن که جنگنده ها به هواپیمای ربوده شده برسند از مرز ایران خارج شده بود .

خبرگزاری پارس گزارش داد بر اساس اطلاعات کسب شده از منابع موثق خلبان هواپیمای مزبور خلبان شاه بوده است که پس از فرار شاه از ایران با تظاهر به طرفداری از انقلاب اسلامی و به امید به کار گرفته شدن از سوی ضد انقلاب در یک فرصت مناسب هواپیمای شاه را از مصر به ایران پرواز داد . بر اساس گزارشات رسیده همچنین هواپیمای مزبور از آتن به سوی ایتالیا پرواز کرده است .

خبرگزاری های جهان گزارش داده اند بنی صدر با هواپیمای ربوده شده در پایگاه هوایی اورو در خارج پاریس بر زمین نشست . خبرگزاری فرانسه نیز از پاریس گزارش داده است که وزارت روابط خارجی فرانسه ورود بنی صدر به فرانسه و پناهندگی او را تائید کرده و اعلام داشته دولت فرانسه به بنی صدر پناهندگی سیاسی اعطا کرده است . چندی پیش وزیر خارجه فرانسه تلویحا گفته بود که به اتباع هر کشوری به ویژه ایران که از فرانسه درخواست پناهندگی سیاسی کنند این پناهندگی داده خواهد شد .

خبرگزاری فرانسه اعلام کرد که رضا علوی طباطبایی سخنگوی وزارت خارجه ایران گفت : که دولت ایران خواستار استرداد بنی صدر به عنوان یک مجرم است . وزارت روابط خارجی فرانسه اعلام کرد هواپیمای نظامی که رئیس جمهوری سابق با آن به فرانسه آمده است به دولت ایران پس داده خواهد شد . بنی صدر از پایگاهی که هواپیمایش در آن جا فرود آمده با اتومبیل به مقصد نامعلومی رفته است . (2) گفته می شود مسعود رجوی سرکرده مجاهدین خلق [منافقین] نیز به همراه ابوالحسن بنی صدر رئیس جمهور معزول در این هواپیما حضور داشته و فرار کرده است .

خلبان هواپیمای حامل بنی صدر و رجوی خلبان شاه بوده است که پس از فرار شاه از ایران با تظاهر به طرفداری از انقلاب اسلامی و به امید به کار گرفته شدن از سوی ضد انقلاب در یک فرصت مناسب هواپیمای شاه را از مصر به ایران پرواز داد .

محمد رضا سعادتی اعدام شد

به حکم دادگاه انقلاب اسلامی مرکز محمد رضا سعادتی عضو کادر مرکزی سازمان مجاهدین خلق [منافقین] و 15 نفر دیگر از ضد انقلابیون عضو این سازمان در 5 شهرستان اعدام شدند و حکم صادره در مورد آنان اجرا شد . به حکم دادگاه انقلاب اسلامی مرکز اتهامات محمد رضا سعادتی به شرح زیر است ؛

- شرکت در قتل شهید محمد کچویی مدیر زندان اوین به اعتراف کتبی خودش از طریق رابطه با کاظم افجه ای قاتل شهید کچویی.

- ارتباط مداوم با کادر مرکزی سازمان مجاهدین خلق از درون زندان.

- استمرار جاسوسی از داخل زندان. (3)

زلزله شدید در کرمان ؛ آمار اولیه از کشته شدن هزاران نفر خبر می دهد

در ساعت 8 و 45 دقیقه امشب زلزله شدیدی با قدرت تقریبی 5/6 تا 7 ریشتر شهر کرمان را لرزاند. پس از وقوع زلزله مردم وحشت زده شهر 150 هزار نفری کرمان به خیابان ها ریختند و اورژانس و کلیه مراکز درمانی این شهر به حال آماده باشد کامل درآمدند. خبرگزاری پارس به نقل از معاون عمرانی استانداری کرمان گزارش داد که مرکز وقوع زلزله در شهر کرمان نبوده و در فاصله 50 کیلومتری این شهر در منطقه اندوه کرد و شهداد بوده است . استاندار کرمان نیز از کشته شدن 4 تا 5 هزار نفر در اثر این زلزله و نیز مجروحیت هزاران نفر دیگر خبر داد. در پی وقوع زلزله در کرمان در این استان سه روز عزای عمومی اعلام شد . (4)

اسامی احتمالی کابینه آیت الله باهنر اعلام شد

بر اساس آخرین گزارش های رسیده همچنان که در خبرها آمده است محمد علی رجایی با آراء دومین رئیس جمهور ایران شده و گمانه زنی ها نیز احتمال نخست وزیری آیت الله باهنر را تقویت می بخشد . بر اساس شایعات و نیز خبرهای منتشره در افکار عمومی احمد عزیزی در دولت آینده عهده دار پست مهمی خواهد شد ، کمال خرازی مسئولیت وزارت ارشاد را برعهده می گیرد ، بهزاد نبوی وزیر نفت خواهد شد ، آیت الله مهدوی کنی به شورای عالی قضایی خواهد رفت و رضا زواره ای به جای ایشان وزیر کشور خواهد شد .

بر اساس گزارش روزنامه اطلاعات مهندس میرحسین موسوی وزیر خارجه خواهد ماند و آقایان میرطاهری و گنابادی به ترتیب وزرای آینده پست و تلگراف و مسکن خواهند بود. بر اساس همین گزارش دکتر شایورد وزیر کار خواهد شد و آقای پرورش تصدی وزارت آموزش و پرورش را عهده دار خواهد شد .  گمانه زنی ها در افکار عمومی و رسانه ها همچنان ادامه دارد !(5)

انفجار بمب در تهران 2 شهید و 5 مجروح بر جای گذاشت

شب گذشته یک بمب قوی در مقابل سینما شهر تماشا در داخل جوی آب کنار خیابان و در میدان انقلاب منفجر شد و بر اثر این انفجارها 2 نفر شهید و 5 تن دیگر نیز مجروح شدند. همچنین شب گذشته یک نارنجک جنگی به سوی در ورودی مسجد سید الشهدا محل استقرار پاسداران کمیته پرتاب شد که خوشبختانه نارنجک فوق عمل نکرده و این توطئه خنثی شد. خبر دیگر این که شب گذشته یک بمب قوی از نوع الکتریکی که در مقابل صدا و سیمای جمهوری اسلامی واقع در خیابان شهید مطهری کار گذاشته شده بود توسط پاسداران انقلاب کشف و خنثی شد . (6)

صدام خواستار تجدید روابط با لیبی شد

سرهنگ معمر قذافی رهبر لیبی جمعه گذشته نامه ای از صدام دریافت کرد .  بر اساس گزارش بولتن روزانه خبرگزاری جماهیر لیبی که در تهران منتشر می شود این نامه توسط عبدالسلام الزقعار دبیر امور نفت لیبی که برای شرکت در مراسم سالروز روی کار آمدن حزب بعث به بغداد عزیمت کرده بود تسلیم قذافی شد .  بنا بر این گزارش نامه مذکور به مسئله جنگ عراق علیه ایران و نیز مسئله برقراری روابط مجدد میان لیبی و عراق ارتباط دارد . (7)

 مصر و سودان تصمیم گرفته اند برای جلوگیری از خطر شوروی تسهیلات نظامی در اختیار آمریکا قرار بدهند. سادات تصریح کرد که وی و جعفر نمیری رئیس جمهوری سودان در این باره به توافق رسیده اند و این پیشنهاد را در جریان گفت و گوهای آینده اش با رونالد ریگان رئیس جمهوری آمریکا مطرح خواهد کرد .

طرح صلح پالمه به بغداد و تهران فرستاده شد

یکی از روزنامه های سوئدی در شماره اخیر خود به دیدار وزیر امور خارجه هند با اولاف پالمه نماینده دبیر کل سازمان ملل متحد اشاره کرده و نوشت این دو پیرامون طرح های پایان دادن به جنگ عراق و ایران بحث و مذاکره کردند . پالمه در پایان گفت و گو با وزیر خارجه هند که عضو هیئت منتخب غیرمتعهدها جهت پایان دادن به جنگ ایران و عراق نیز می باشد اظهار داشت که پیش نویس طرح صلحی که به بغداد و تهران ارائه داده است در این دیدار مورد بررسی قرار گرفت .

طبق گزارش روزنامه سوئدی طرح اولاف پالمه در سه مرحله اجرا می شود و شامل آتش بس و عقب نشینی می باشد . (8)

کمک نظامی گسترده مصر و سودان به آمریکا

سادات رئیس جمهور مصر اعلام کرد مصر و سودان تصمیم گرفته اند برای جلوگیری از خطر شوروی تسهیلات نظامی در اختیار آمریکا قرار بدهند. سادات ضمن نطقی در اسکندریه تصریح کرد که وی و جعفر نمیری رئیس جمهوری سودان در این باره به توافق رسیده اند و این پیشنهاد را در جریان گفت و گوهای آینده اش با رونالد ریگان رئیس جمهوری آمریکا مطرح خواهد کرد .

وی گفت : تسهیلات نظامی که مصر و سودان در اختیار واشنگتن می گذارند به نیروهای آمریکایی امکان خواهد داد به کمک کلیه کشورهای عربی و یا مسلمان که به وسیله شوروی تهدید می شوند بشتابند.(9)

اجازه استفاده از کوپن روغن اتومبیل داده شد

احمد تهرانی سرپرست سازمان سهمیه بندی فراورده های نفتی در یک مصاحبه گفت : کلیه جایگاه های شرکتی و خصوصی که به فروش فراورده های شرکت ملی نفت ایران اشتغال دارند و همچنین تمامی تعویض روغنی ها از امروز مجازند در ازاء دریافت یک کوپن 4 لیتری و یک کوپن یک لیتری روغن ، 5 لیتر روغن اتومبیل به مشتریان عرضه کنند.

تهرانی ادامه داد : عاملین فروش نباید بیش از این مقدار به مشتری روغن تحویل دهند. همچنین از مصرف کنندگان گرامی درخواست می شود که کوپن 4 لیتری دیگری را که در دست دارند نگهداری کنند تا نحوه عرضه روغن در مقابل این کوپن اعلام شود.(10)

رئیس جدید دانشگاه تهران منصوب شد

دفتر روابط عمومی دانشگاه تهان امروز اعلام کرد از طرف دکتر حسن عارفی وزیر فرهنگ و آموزش عالی آقای دکتر علی مهدیزاده به سمت رئیس دانشگاه تهران منصوب و مشغول به کار شده است . لازم به یادآوری است که دکتر مهدیزاده استادیار دانشکده الهیات و معارف اسلامی بوده و پیش از انتصاب به ریاست دانشگاه تهران سمت معاونت آموزشی و پژوهشی دانشگاه تهران را بر عهده داشته است . (11)

پی نوشت:

1-  اطلاعات ، 6 مرداد 1360 ، صفحه 2

2- اطلاعات ، 7 مرداد 1360 ، صفحه 4

3- اطلاعات ، 6 مرداد 1360 ، صفحه 12

4- اطلاعات ، 7 مرداد 1360 ، صفحه 12

5- اطلاعات ، 6 مرداد 1360 ، صفحه 2

6- اطلاعات ، 6 مرداد 1360 ، صفحه 2

7- اطلاعات ، 6 مرداد 1360 ، صفحه 16

8- اطلاعات ، 6 مرداد 1360 ، صفحه 16

9- اطلاعات ، 6 مرداد 1360 ، صفحه 16

10- اطلاعات ، 6 مرداد 1360 ، صفحه 16

11- اطلاعات ، 6 مرداد 1360 ، صفحه 15

پژوهشگر : سید روح الله امین آبادی

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول