اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آفریقا

انتخابات پارلمانی لیبی آغاز شد

انتخابات پارلمانی لیبی از صبح امروز آغاز شد و مردم این کشور در دومین انتخاباتی که انتخابات آزاد طی چهل سال اخیر در این کشور نامیده می‌شود، نمایندگان مجلس جدید را انتخاب ‌می‌کنند.

انتخابات پارلمانی لیبی آغاز شد

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از خبرگزاری رویترز، شهروندان لیبیایی از صبح امروز برای انتخاب نمایندگان مجلس جدید این کشور پای صندوق های رای رفتند و مقامات لیبی هم امیدوارند که هرج و مرجی که لیبی را از زمان سرنگونی رژیم قذافی فراگرفته با روی کار آمدن مجلس جدید رو به کم رنگ شدن و در نهایت به ثبات رسیدن اوضاع سیاسی و امنیتی کشور شود.

ژنرال پیشین ارتش لیبی که از نیمه ماه مه در بنغازی عملیات موسوم به «کرامت لیبی» را علیه نیروهای تندروی جهادگرا به راه انداخته، اوضاع این کشور را با ناآرامی‌های بیش‌تری مواجه ساخته است.

بنغازی مهد قیام مسلحانه 17 فوریه سال 2011 علیه معمر قذافی دیکتاتور سابق لیبی بود اما پس از سقوط قذافی این شهر به پایگاه گروه‌های تندروی اسلام‌گرا و شبه نظامیان مسلح تبدیل شد.

خلیفه حفتر هم که از فرماندهان سابق ارتش رژیم قذافی بود با آغاز قیام لیبی به انقلابیون پیوست و با تمامی گروه های مخالف قذافی همکاری داشت اما اخیرا در بنغازی با کمک گروه‌هایی شبه نظامی و واحدهایی از ارتش لیبی با گروه‌هایی درگیر شده که زمانی علیه دیکتاتور با آنها همپیمان شده بود.

اقدامات ژنرال حفتر علیه اسلام‌گراها در لیبی، موجب شده تا بسیاری وی را به تلاش برای تکرار سناریوی مصر و قبضه کردن قدرت، متهم کنند.

این در حالی است که کمیته شصت نفره ویژه تدوین قانون اساسی لیبی هم هنوز کار خود را در تهیه پیش نویس قانون اساسی کامل نکرده است و با تشکیل مجلس موقت نمایندگان لیبی سوال‌هایی درباره نوع نظام سیاسی حاکم در مرحله پیش رو در لیبی مطرح است.

بیش از 13 هزار نظامی ارتش لیبی و هزاران نیروی پلیس در جای جای شهرها و روستاها و همه مراکز رای گیری برای تامین شرایط انتخابات مستقرشده اند.

با این وجود درگیری‌های روزمره بین نیروهای حفتر با گروه‌های شبه نظامی در بنغازی و شرق لیبی می تواند روند برگزاری انتخابات در این مناطق را با مشکلاتی مواجه سازد.

بسیاری از ناظران معتقدند که نسبت مشارکت در انتخابات کم‌تر از انتخابات کنگره ملی در سال 2012 خواهد بود.

حدود یک میلیون و پانصد هزار نفر برای شرکت در انتخابات امروز مجلس لیبی ثبت نام کرده‌اند در حالی که در انتخابات ژوئن 2012 حدود دو میلیون و هشتصد هزار نفر ثبت نام کرده بودند و با این حساب تقریبا پنجاه درصد کم تر از انتخابات پیشین مایل به شرکت در دومین رویداد انتخاباتی در لیبی طی چهل سال اخیر در این کشور هستند. 

مجلس جدید لیبی با 200 کرسی جایگزین کنگره ملی این کشور می‌شود که بسیاری از لیبیایی‌ها معتقدند که در بن‌بستی که لیبی در آن گرفتار است مقصر بوده و 32 کرسی این مجلس هم به زنان اختصاص دارد.

حدود هزار و 600 نامزد در این انتخابات با یکدیگر رقابت می کنند و این در حالی است که شمار نامزدهای انتخابات پیشین لیبی حدود هزار تن از این رقم بیش‌تر بود.

تحولات امنیتی در بنغازی دومین شهر بزرگ لیبی و مهد قیام علیه رژیم قذافی بر فضای برگزاری انتخابات سایه افکنده و شهروندان هیجانی برای حضور در پای صندوق های رای ندارند.

نامزدهای انتخابات مجلس لیبی هم تنها به الصاق تصاویر و شعارهای کوتاه و مختصر انتخاباتی خود بر در و دیوار شهر اکتفا کرده اند و هیچ گردهمایی انتخاباتی وجود نداشت.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول