اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

رئیس بنیاد انتخابات شفاف افغانستان:

میزان مشارکت مردم در انتخابات حدود ۶ میلیون نفر بوده است

رئیس بنیاد انتخابات شفاف افغانستان(تیفا) با اشاره به حضور مردم در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان، اظهار داشت: مشارکت افغان‎ها در این دور نزدیک به ۶ میلیون نفر بوده است.

میزان مشارکت مردم در انتخابات حدود ۶ میلیون نفر بوده است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در کابل، «محمدفهیم ایوب‎زاده» رئیس بنیاد انتخابات شفاف افغانستان امروز (29 خرداد) در یک نشست خبری اعلام کرد: تعداد شرکت‌کنندگان در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری این کشور نزدیک به 6 میلیون نفر بوده است.

ایوب‎زاده افزود: این گزارش‎ها نتیجه بررسی‎های اولیه ما بوده و این تعداد آمار دقیق شرکت‌کنندگان دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان نیست.

وی در ادامه با تأکید بر اینکه میزان مشارکت مردم در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری کم بوده است، گفت: تقلب‎ در دور دوم نسبت به دور اول انتخابات بیشتر بوده است.

به گفته وی، تقلب و تخلف انتخاباتی در اکثر ولایت‎های افغانستان صورت گرفته که در این زمینه ولایت «پکتیا» در صدر تمام ولایات قرار دارد.

رئیس تیفا در ادامه این نشست خبری تأکید کرد: در 218 مرکز رأی‎دهی در 27 ولایت صندوق‎ها به صورت غیرقانونی پر شده است (در ولایت‎های «غزنی»، «هلمند»، «قندهار»، «وردک»، «نورستان»، «پروان» و «لوگر» در 18 مرکز رأی‎دهی بخشی از رأی‌دهندگان بدون رنگ کردن انگشت رأی داده‎اند).

وی تصریح کرد: در 19 ولایت و در 337 مرکز رأی‎دهی افراد 2 و یا 3 بار رأی داده‎اند، در 14 مرکز در 7 ولایت درگیری مسلحانه بین هوادران 2 کاندیدا صورت گرفته، در 581 مرکز در 27 ولایت افراد زیر سن قانونی رأی داده‎اند و در 512 مرکز در 25 ولایت در جریان روند رأی‌دهی کمپین انجام شده است.

ایوب‎زاده ادامه داد: در 411 مرکز در 17 ولایت برگه‌های رأی‌دهی کم شده، در 213 مرکز در 17 ولایت از جمله ولایت‎های جنوبی و جنوب شرقی کشور مردان به جای زنان بدون رنگ کردن انگشت رأی داده‎اند، همچنین تأخیر در آغاز روند رأی‎دهی و بی‎کیفیت بودن رنگ از یافته‎های دیگر تیفا است.

براساس مشاهدات تیفا، در 32 ولایت افغانستان تعداد 5960 مرکز رأی‎دهی باز و 157 مرکز به دلایل گوناگون بسته بوده است.

در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان 8952 ناظر از جمله 2550 ناظر زن از سوی این بنیاد در 34 ولایت کشور بر جریان رأی‎دهی نظارت کرده‎اند.

دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در 24 خرداد میان «عبدالله عبدالله» و «اشرف‎غنی احمدزی» 2 کاندیدای پیشتاز دور اول انتخابات ریاست جمهوری این کشور برگزار شد.

انتهای پیام/.

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول