اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

همگام با دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان/۱۱۳

افزایش مشارکت و کاهش مشکلات؛ ماحصل تلاش در دور دوم انتخابات

تهدیدات امنیتی دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان نگذاشت دشمنان صلح این کشور در پیاده‌سازی برنامه‌های مخرب خود موفق شوند و مردم افغانستان با حضور گسترده پای صندوق‌های رأی از آنان برائت جستند.

افزایش مشارکت و کاهش مشکلات؛ ماحصل تلاش در دور دوم انتخابات

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در کابل، با وجود آنکه تهدیدات امنیتی در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان بیش از دور اول بود اما با این وجود انتخابات با حضور گسترده مردم و تسریع در روند رأی‎گیری برگزار شد.

پس از پایان رأی‎گیری در مراکز و ولایت‎های افغانستان به نظر می‎رسد دور دوم انتخابات ریاست جمهوری این کشور بهتر از دور اول برگزار شده است.

** افزایش مشارکت افغان‎ها در دور دوم انتخابات

افغان‎ها با توجه به تحمل مشکلات فراوان این بار با وجود تهدیدات امنیتی بیشتر نسبت به دور اول انتخابات ریاست جمهوری در این روند مشارکت گسترده داشتند.

بر اساس گزارش‎ها، در دور اول انتخابات ریاست جمهوری افغانستان حدود 6 میلیون و 898 هزار و 161 نفر مشارکت کردند اما گزارش‎های اولیه نشان می‎دهد که این میزان در دور دوم انتخابات بیش از این آمار است.

بر اساس اطلاعات منتشره توسط کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان آمار دقیق شرکت‌کنندگان انتخابات تاکنون به صورت دقیق معلوم نیست اما گزارش‎های اولیه نشان می‌دهد که بیش از 7 میلیون نفر در دور دوم این دوره مشارکت داشتند.

** افزایش حضور زنان

با این حال حضور زنان در مراکز رأی‎دهی یکی دیگر از ویژگی‎های دور دوم انتخابات ریاست جمهوری است زیرا حضور آنان بیش از دور اول بوده است.

بر اساس گزارش کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان، حضور زنان در دور اول انتخابات 36 درصد بود این آمار در دور دوم انتخابات به 38 درصد افزایش یافت.

به نظر می‎رسد، این بار علاوه بر حضور زنان در شهرهای بزرگ افغانستان زنان سایر ولایت‎های این کشور نیز به طور گسترده در انتخابات مشارکت داشتند.

** تسریع در روند رأی‎گیری

روند رأی‎گیری در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان نیز بیشتر از دور اول بود زیرا دور اول این روند همزمان با انتخابات شوراهای ولایتی برگزار شد.

با تعدد کاندیداها در انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی افغانستان امکان تسریع روند رأی‌گیری برای برخی افغان‎ها میسر نبود، زیرا آنان به آسانی قادر به استفاده از حق رأی خود نبودند و آنان باید کاندیداهای مورد نظر خود را از 2 برگه پیدا کرده و رأی می‎دادند.

در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان تنها 2 کاندیدا شرکت کرده بودند و افغان‎ها با حضور در پای صندوق‎های رأی به سرعت کاندیدای مدنظر خود را انتخاب کردند.

** رفع کمبود تعرفه‎های انتخاباتی

رفع مشکل کمبود تعرفه‎های انتخاباتی نیز یکی دیگر از ویژگی‎ها و محاسن دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان بود؛ در دور اول و در اکثر ولایت‎های این کشور تعرفه‎های انتخاباتی به اتمام رسید.

بر اساس گزارش‎ها، در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان تعرفه‎های انتخاباتی در برخی از مراکز در چند ولایت به اتمام رسید که این مشکل نیز به سرعت توسط مقامات ولایتی کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان رفع شد.

گزارش‎های اولیه نهادهای ناظر انتخابات افغانستان نشان می‎دهد که این بار افغان‎ها با مشکل کمبود تعرفه انتخاباتی رو به رو نشدند، در حالی که در دور اول این مشکل آمار بالایی را به خود اختصاص داده بود.

** تهدیدات امنیتی و دمای هوا

دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در حالی برگزار شد که تهدیدات امنیتی در سطح بالاتری وجود داشت، اما این تهدیدات نتواست روند رأی‎گیری را در هیچ مرکز رأی‎دهی مختل کند.

بر اساس گزارش‎ها، ناامنی و سرمای هوا 2 چالش بزرگ فرا روی انتخابات دور اول ریاست جمهوری افغانستان به شمار می‎رفت، اما در دور دوم این روند با آنکه سرمای هوا در تمام مناطق این کشور از بین رفته بود، تهدیدات امنیتی همچنان وجود داشت.

** کاهش میزان تلفات غیرنظامیان

گزارش‎های اولیه از میزان تلفات غیرنظامیان در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان نشان می‎دهد که سطح تلفات این روند نسبت به دور اول انتخابات افغانستان کاهش یافته است.

«ثریا دلیل» وزیر بهداشت افغانستان روز گذشته اعلام کرد که در جریان دور دوم انتخابات این کشور 10 کشته و 99 زخمی به بیمارستان‎های افغانستان منتقل شده‌اند.

انتخابات ریاست جمهوری افغانستان روز گذشته بین «عبدالله عبدالله» و «اشرف‎غنی احمدزی» 2 کاندیدای پیشتاز دور اول انتخابات ریاست جمهوری این کشور برگزار شد.

قرار است نتایج اولیه دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان 11 تیرماه اعلام شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول