اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

افغانستان در 24 ساعت گذشته

درخواست آزادی طالبان در قطر/ انفجار 25 کامیون ناتو

عواید 80 درصدی قاچاقچیان از مواد مخدر، زخمی شدن 9 غیرنظامی، افغانستان خواستار آزادی فرماندهان طالبان در قطر و کشته شدن یک فرمانده و 41 شبه نظامی طالبان، بخشی از رویدادهای مهم امنیتی افغانستان در 24 ساعت گذشته است.

درخواست آزادی طالبان در قطر/ انفجار 25 کامیون ناتو

به گزارش خبرنگاری خبرگزاری فارس در کابل، «دین محمد مبارز راشدی»، وزیر مبارزه با مواد مخدر افغانستان در نشست معرفی سند همکاری‎های منطقه‌ای و بین‌المللی مبارزه با مواد مخدر در کابل، اظهار داشت: مافیا، نزدیک به 80 درصد عواید از قاچاق مواد مخدر افغانستان بدست می‌آورد.

به گفته راشدی، تجارت مواد مخدر سبب شده تا ناامنی در افغانستان و منطقه افزایش یابد و مبارزه با آن نیاز مبرم به کمک‎های اقتصادی کشور‎های منطقه‌ای و بین‌المللی دارد.

وی افزود، با آنکه به این وزارتخانه هیچ کمکی انجام نگرفته است اما آن‌ها توانسته‌اند که در سال جاری حدود 10 تن مواد مخدر را در افغانستان کشف و ضبط کند.

وزیر مبارزه با مواد مخدر افغانستان تصریح کرد: برای مبارزه با مواد مخدر، اصلاحات بیشتر، تنفیذ قانون، کشت جایگزین و کمک‎ به کشاورزان در نظر گرفته شود.

به گفته راشدی، پیگیری و دستگیری قاچاقچیان، تبادل اطلاعات امنیتی از مهم ترین بخش این سند است که بوسیله آن با متخلفین بر خورد قانونی صورت گیرد.

گفته می شود وزارت مبارزه با مواد مخدر در سال جاری، توانسته است بیشتر از سال‌های گذشته از کشت کوکنار جلوگیری کند.

در همین حال «میرزا محمد سیفی» معاون مبارزه با مواد مخدر وزارت کشور افغانستان نیز در این نشست اظهار داشت که در سال جاری حدود 4 هزار و 900 هکتار زمین از کشت کوکنار پاکسازی خواهد شد.

به گفته سیفی، در سال جاری 620 عملیات انجام شد که 549 نفر از قاچاقچیان دستگیر شدند و تعدادی جنگ افزار سبک و سنگین نیز به دست نیروهای امنیتی افغان افتاده است.

کشته شدن یک فرمانده شبه‎نظامی طالبان در جنوب افغانستان

«زورآور زاهد»، فرمانده پلیس ولایت «غزنی» در جنوب افغانستان در گفت‎وگو با رسانه‎ها اظهار داشت که نیروهای امنیتی افغان یک شبه‎نظامی طالبان را با چادر زنانه که قصد جاسازی مین در خودرو مسئولین دولتی را داشت دستگیر کردند.

به گفته زاهد، در یک عملیات دیگر نیز در منطقه «ده یک» ولایت غزنی، یک فرمانده شبه‎نظامیان طالبان همراه با 15 نفر دیگر کشته شدند.

وی افزود: نیروهای امنیتی افغان برای تامین امنیت انتخابات تلاش می‌کنند.

افغانستان خواستار آزادی کامل فرماندهان طالبان در قطر شد

سخنگوی وزارت خارجه افغانستان با اشاره به عدم آزادی کامل فرماندهان طالبان در قطر، این مسئله را خلاف قوانین بین‌المللی دانست و خواستار آزادی کامل آنان شد.

انفجار 25 کامیون تدارکاتی ناتو در «ننگرهار» افغانستان/ 4 نفر کشته شدند

شبه نظامیان طالبان با حمله به کاروان تدارکاتی ناتو در شهر «جلال آباد» مرکز ولایت ننگرهار 25 کامیون را منفجر کردند که بر اثر این حمله 3 غیرنظامی و یک پلیس افغان کشته شدند.

حمله انتحاری به ساختمان ریاست دادگاه ولایت «ننگرهار» افغانستان

سخنگوی پلیس ولایت ننگرهار در شرق افغانستان از حمله مهاجمان انتحاری به ساختمان ریاست دادگاه این ولایت خبر داد.

کشته و زخمی شدن 41 شبه‎نظامی طالبان در مناطق مختلف افغانستان

دفتر مطبوعاتی وزارت کشور افغانستان با انتشار اطلاعیه‎ای اعلام کرد که در نتیجه عملیات نیروهای امنیتی افغان در ولایت‎های «کنر»، «ننگرهار»، «بغلان»، «قندهار»، «زابل»، «میدان وردک»، «لوگر»، «غزنی»، «هرات» و «هلمند» در 24 ساعت گذشته، 18 شبه‎نظامی طالبان کشته، 3 نفر زخمی و 19 نفر دیگر دستگیر شدند.

بر اساس این اطلاعیه، 2 حلقه مین و تعدادی جنگ افزار سبک و سنگین از ولایت قندوز نیز به دست نیروهای امنیتی افغان افتاده است.

از سوی دیگر «محمد حنیف رضایی»، مسئول مطبوعاتی ارتش ملی افغانستان در ولایت «فراه» به رسانه‎ها گفت: در یک عملیات نیروهای امنیتی افغان در منطقه «بکواه» این ولایت، 13 ‎شبه‎نظامی طالبان از جمله چهار فرمانده این گروه کشته و چهار نفر از آن‌ها نیز زخمی شدند..

در همین حال «عمرزواک» سخنگوی والی ولایت «هلمند» نیز در گفت‏‌وگو با رسانه‎ها اظهار داشت که شب گذشته گروهی از شبه‎نظامیان طالبان به یک پاسگاه امنیتی حمله کردند که 16 شبه‎نظامی طالبان در این حمله کشته شدند.

به گفته زواک، در این درگیری 3 پلیس افغان و یک غیرنظامی نیز کشته و پنج شبه‎نظامی طالبان از محل فرار کردند.

زخمی شدن 9 غیرنظامی در غرب افغانستان

دفتر مطبوعاتی ولایت «فراه» با انتشار اطلاعیه‎ای اعلام کرد که بر اثر انفجار مین کنار جاده‎ای در منطقه «خاک سفید» این ولایت 9 غیرنظامی زخمی شدند.

بر اساس این اطلاعیه، این خودروی حامل غیرنظامیان در حال عبور از جاده با مین جاسازی شده برخورد کرده است.

انتهای پیام/ز

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول