اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آفریقا

/تحولات آفریقا/

هیأت جهانی علمای مسلمان جنایات بوکوحرام را محکوم کرد/ تداوم بحران سیاسی در لیبی

محکومیت جرایم بوکوحرام در نیجریه از سوی هیأت جهانی علمای مسلمان، متلاشی شدن باندی تروریستی در اتیوپی، تاکید سودان بر تشدید عملیات نظامی علیه شورشیان دارفور و تداوم تنش سیاسی و امنیتی در لیبی، از جمله تحولات آفریقاست.

هیأت جهانی علمای مسلمان جنایات بوکوحرام را محکوم کرد/ تداوم بحران سیاسی در لیبی

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه خبری الیوم السابع، اخبار تحولات امروز در لیبی و چند کشور آفریقایی در زیر آمده است:

نخست وزیر موقت لیبی در سفری غیرمنتظره وارد بنغازی شد

«عبدالله الثنی»، نخست وزیر موقت لیبی عصر امروز پنجشنبه برای اولین باراز زمان تصدی منصب خود وارد شهر بنغازی شد و با مسئولین این شهر دیدار کرد

ابراهیم الشرع، سخنگوی رسمی اتاق امنیت مشترک گفت:الثنی با فرماندهان امنیتی اتاق امنیتی برای بررسی اوضاع امنیتی این شهر و نیازهای نیروهای امنیتی دیدار خواهد کرد.

شهر بنغازی از دو هفته صحنه درگیری نظامیان وابسته به زنرال حفتر فرمانده شورشی لیبی با گروه های مسلح تندرویی است که در قیام سال 2011 علیه رژیم قذافی در سرنگونی این رژیم شریک بوده اند.

وضعیت نهایی نخست وزیری معیتیق دوشنبه آینده مشخص می‌شود

منابع آگاه لیبیایی امروز پنجشنبه گفتند: دادگاه عالی لیبی دوشنبه هفته آینده درباره مشروعیت انتخاب احمد معیتیق نخست وزیر جدید لیبی که اوایل ماه مه گذشته در جلسه جنجال برانگیز کنگره به این مقام انتخاب شد،نظر نهایی خود را اعلام می کند.

یک منبع رسمی در دادگاه عالی لیبی پس از نشست کوتاه این دادگاه گفت :قضات در حال رایزنی برای صدور رای هستند و این رای دوشنبه اعلام خواهد شد.

دولت عبدالله الثنی هفته گذشته اعلام کرد  که تا زمان اعلام حکم دادگاه عالی و اینکه دولت احمد معیتیق که مورد حمایت اسلام‌گراها در کنگره ملی لیبی ( پارلمان) قرار دارد ، مشروعیت دارد  یا خیر، در قدرت می ماند.

«احمد سالم ضرع» یک حقوقدان لیبیایی در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه تاکید کرد: تصمیم دادگاه عالی به دادگاه اداری مسئول این پرونده تسلیم خواهد شد و این دادگاه نیز قرار است تصمیم نهایی خود را دوشنبه اعلام کند.

نمایندگان لیبرال در کنگره ملی لیبی، همتاهای اسلامگرای خود را متهم می کنند که با تمدید زمان رای گیری نمایندگانی را که دیرتر وارد جلسه پارلمان شدند در رای گیری مشارکت دادند تا معیتیق 121 رای لازم را بدست آورد و در حالی که پیش آن وی تنها 113 رای کسب کرده بود.

فرمانده شورشی لیبی نمایندگانی از کنگره را به دست داشتن در ترور نافرجام خود متهم کرد

ژنرال خلیفه حفتر فرمانده تشکیلات نظامی موسوم به ارتش ملی لیبی، برخی اعضای کنگره ملی (پارلمان) لیبی را مسئول دست داشتن در ترور نافرجام خود دانست.

یک خودروی بمب گذاری شده دیروز در حمله انتحاری به پادگان گروهی نظامی در شرق لیبی سه تن از محافظان حفتر را به کشتن داد اما به شخص وی آسیبی نرسید.

ژنرال حفتر ادعا کرد که طراحان این حمله انتحاری اعضایی از کنگره ملی لیبی بودند که عاملان انتحاری را مامور این حمله کردند.

این فرمانده شورشی همچنین دولت لیبی را به حمایت از گروه های مسلح تندرو متهم کرد و گفت دولت لیبی از گروه های مسلح تندرو حمایت مالی و تسلیحاتی می کند .

در همین حال نیروی هوایی ارتش لیبی وابسته به خلیفه حفتر به چند مقر گروه های شبه نظامی را در غرب شهر بنغازی بمباران کرد.

وزیر دفاع سودان:ناامنی‌های دارفور را ریشه‌کن می کنیم

سرتیپ عبدالرحیم محمد حسین، وزیر دفاع سودان تاکید کرد که نیروهای مسلح این کشور می توانند ناامنی ها را کنترل کرده و تسلط حاکمیت بر کشور و حمایت از شهروندان و دارایی نها را محفوظ بدارد.

وزیر دفاع سودان که برای پیگیری اوضاع امنیتی دارفور به این منطقه سفر کرده است گفت که تجهیزات و امکانات لازم لجستیکی برای مقابله قدرتمندان با شورشیان که آنها را دشمنان سودان توصیف کرد فرستاده می شود.

سرتیپ محمد حسین شورشیان سودان را به پیوستن به سند صلح دوحه و توقف خصومت‌ها برای آبادانی دارفور دعوت کرد.

هیئت جهانی علمای مسلمان جرایم بوکوحرام را محکوم کرد

هیئت جهانی علمای مسلمان ربوده شدن دختران دانش آموز در نیجریه توسط گروه شورشی بوکوحرام را محکوم کرد.

دبیرخانه هیئت جهانی علمای مسلمان در مکه مکرمه در بیانیه ای تاکید کرد اصول و تعالیم مقدس اسلام ارعاب شهروندان و آزار و اذیت زنان و کودکان و سالخوردگان را حتی در شرایط جنگ با دشمنان حرام می داند.

در این بیانیه آمده است: اقدامات از این قبیل بوکوحرام اصلا ارتباطی با اسلام ندارد و بلکه چهره اسلام را خدشه دار کرده و بهانه ای به دست دشمنان می دهد تا از اسلام خورده بگیرند.

هیئت علمای مسلمان خواستار وحدت جامعه نیجریه و دوری از اختلاف و کینه توزی هایی شد که شرایط را برای گروه های تندرو به منظور دست زدن به چنین اقداماتی ایجاد می کند.

اتیوپی یک باند تروریستی را متلاشی کرد

دولت اتیوپی پنجشنبه اعلام کرد « یک هسته تروریستی » را با بازداشت 25 فرد مظنون به ارتباط با افراطیون شباب سومالی منهدم کرده است.

«شیملز کمال»، سخنگوی دولت اتیوپی امروز پنجشنبه اعلام کرد: 25 تن را به داشتن ارتباط با شورشیان الشباب سومالی مظنون بودند و برای ارتکاب حملاتی در جیما در حدود 300 کیلومتری آدیس آبابا پایتخت اتیوپی نقشه کشیده بودند دستگیر کرده ایم.

وی افزود: این افراد به ایجاد یک باند تروریستی مخفی متهم هستند.

مرز مشترک اتیوپی با سومالی هزار و پانصد کیلومتر است و در نوامبر  2011 ، اتیوپی نظامیان خود را برای مبارزه با الشباب به سومالی اعزام کرد.

انتهای پیام/

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول