اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آفریقا

تایم: واشنگتن از اقدام نظامی ژنرال حفتر در لیبی حمایت می‌کند

مجله آمریکایی تایم نوشت اقدامات نظامی ژنرال خلیفه حفتر، سرلشکر بازنشسته ارتش لیبی در این کشور به بهانه مبارزه با تروریسم مورد حمایت آمریکا قرار دارد.

تایم: واشنگتن از اقدام نظامی ژنرال حفتر در لیبی حمایت می‌کند

به گزارش خبرگزاری فارس، مجله تایم «آمریکا» در گزارشی درباره بحران لیبی نوشت: خلیفه حفتر ژنرال لیبی که ویزای آمریکا هم دارد نیروهای خود را برای جنگ علیه تندروها در داخل کشورش آماده کرده است و این بدترین درگیری علیه این گروه‌های تندرو از زمان سرنگونی رژیم قذافی خواهد بود.

این مجله آمریکایی افزود؛ در میان هرج و مرج پس از انقلاب سال 2011 در لیبی یکی از نزدیکان نظام سابق که سابقه خوبی در آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) دارد، دست به قیامی جدید زده است.

تایم در ادامه نوشت؛ حفتر 71ساله تا زمان قیام سال 2011 لیبی در ویرجینیا زندگی می‌کرد و در زمان جنگ علیه نیروهای قذافی فرماندهی گروه‌های شبه نظامی را برعهده داشت و اکنون هم گروه‌هایی از نیروهای مسلح لیبی را در قالب ارتش واحد جذب کرده تا به مقابله با گروه های شبه نظامی تندرو در این کشور بروند.

به نوشته تایم، حفتر شخصیتی بود که سرهنگ قذافی را در سال 1969 برای رسیدن به قدرت از طریق کودتا علیه عبدالله السنوسی پادشاه وقت بسیار کمک کرد

وی یکی از فرماندهان نظامی لیبی در جریان دخالت نظامی این کشور در چاد در پایان دهه‌های هشتاد میلادی بود، در این زمان لیبی و چاد بر سر منطقه «اوزو» اختلافات شدیدی داشتند.

با دگرگونی اوضاع در چاد، نیروهای لیبیایی با نظامیان چاد که بر سر به دست گرفتن اداره حکومت با هم درگیر بودند، اختلاف پیدا کردند و حفتر به همراه دیگر نظامیان لیبیایی به وسیله هواپیماهای نظامی آمریکایی به کشور زائیر رفت.

حفتر پس از خروج از چاد در سال 1988 از ارتش لیبی نیز جدا شد و حدود دو دهه در آمریکا زندگی کرد. حفتر در زمان انقلاب لیبی در سال 2011، به کشورش بازگشت.

حفتر چندی پیش با ظاهر شدن در تلویزیون و درخواست برای اتخاذ اقدامات نظامی علیه مقامات سیاسی لیبی و برکناری دولت، بار دیگر در رسانه‌ها مطرح شد. وی در بیانیه تلویزیونی خود «نقشه راه» جدیدی برای آینده سیاسی لیبی ترسیم کرد اما تلاش‌هایش به ثمر ننشست.

مجله تایم در ادامه آورد: «دبورا جونز»، سفیر آمریکا در لیبی هم اخیرا گفت که حفتر بر مبارزه با تروریسم متمرکز است و این اظهارات نشانه حمایت وی از این فرمانده است در حالی که با موضع وزارت خارجه آمریکا که گفته بود با بکارگیری زور مخالف است تضاد دارد.

به نوشته تایم سفیر آمریکا گفته بود که «ضرورتی ندارد که تحرکات حفتر محکوم شود زیرا وی با گروه‌هایی جنگ می کند که در فهرست سیاه آمریکا قرار دارند.»

انتهای پیام/ی

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول