اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

خط لوله گاز تاپی؛ دعوای روسیه و آمریکا بر سر هیچ

در حالی که به اذعان اکثر کارشناسان مسائل سیاسی و اقتصادی منطقه، خط لوله انتقال گاز تاپی به واسطه مشکلات جدی در اجرای آن به مراحل انتقال انرژی نخواهد رسید، به نظر می‌رسد این خط لوله بیش از هر زمان دیگری اکنون به اهرم فشار رسانه‌ای روسیه و آمریکا علیه یکدیگر تبدیل شده است.

خط لوله گاز تاپی؛ دعوای روسیه و آمریکا بر سر هیچ

به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای فارس در آسیای مرکزی، در پی اظهارات معاون وزیر خارجه آمریکا بر عزم واشنگتن در راه اندازی خط لوله گاز تاپی، بتازگی معاون نخست وزیر روسیه نیز اعلام کرد که شرکت‌های معتبر روسیه قصد دارند در اجرای خط لوله گاز ترکمنستان- افغانستان- پاکستان- هند موسوم به طرح خط لوله گاز«تاپی» مشارکت کنند.

«آرکادی دورکوویچ» معاون نخست وزیر روسیه طی سخنانی در پنجمین کنگره بین‏المللی گاز که در منطقه ملی گردشگری «آوازه» واقع در بخش ترکمنستانی دریای خزر برگزار شد، اعلام کرد که شرکت‌های معتبر روسیه قصد دارند در اجرای خط لوله گاز ترکمنستان- افغانستان- پاکستان- هند موسوم به طرح خط لوله گاز«تاپی» مشارکت کنند و هم‏‌اکنون رایزنی‏‌هایی را با شرکای خود انجام داده‌اند.

اعلام این مقام ارشد دولتی روسیه در حالی است که 3 ماه پیش نیز، «نیشا دیسان بیسوال» معاون وزیر خارجه آمریکا در امور آسیای مرکزی و جنوب آسیا در سفری به عشق‌آباد، بر لزوم ساخت و مشارکت آمریکا در خط لوله پروژه تاپی با ظرفیت 30 میلیارد متر مکعب گاز تأکید کرد.

خواست مقامات ارشد 2 کشور روسیه و آمریکا برای مشارکت فعال در پروژه تاپی در حالی است که حدود چند ماه پیش، آژانس «رشد بین‌المللی آمریکا» ، پروژه مالی خط لوله تاپی را مسدود کرد و علت آن را نیز عدم اطمینان از خروج نیروهای امنیتی تا سال 2014 از افغانستان و نامشخص بودن امنیت منطقه اعلام کرده بود.

همچنین این نهاد آمریکایی معتقد است که امنیت منطقه نه تنها بهبود نیافته بلکه تهدید به جنگ داخلی نیز شده است.

همچنین الکساندر کنیازف کارشناس روس مسائل منطقه، با اشاره به وجود واقعیت‌های منطقه‌ای و تشدید رقابت‌ ژئوپلتیکی قدرت‌ها، تحقق پروژه خط لوله گاز تاپی را امری سخت و دشوار ارزیابی کرد.

به باور وی، در افغانستان، هنوز مناطقی وجود دارد که حضور دولت مرکزی در آنجا تقریباً صفر است و نیروهای ملی در اداره امور آن مناطق مسئولیت چندانی ندارند.

این موضوع به طالبان اجازه می‌دهد تا بر مناطق جنوب و شرق و جنوب شرقی احاطه و اشراف داشته باشند تا جایی که در پاییز سال 2013 این نیروها بر جنوب «بدخشان» برای مدتی تسلط کامل داشتند.

به علاوه، این خط لوله در پاکستان نیز از یک منطقه قبیله‌ای عبور می‌کند که خطرش کمتر از افغانستان نیست. در چنین شرایطی یافتن سرمایه گذارانی که بتوانند در 2 نقطه حساس و پرتنش خط لوله بسازند، بسیار دشوار به نظر می‌رسد که نیازمند یک تضمین دولتی صددرصدی می‌باشد.

در همین حال، برخی کارشناسان با توجه به علاقه عشق‌آباد برای توسعه صادرات گاز به چین و عقد قراردادهایی در همین خصوص، از ظرفیت محدود گاز ترکمنستان نیز برای تامین انرژی مورد نیاز پاکستان و هند و احتمالاً افغانستان نیز ابراز تردید می‌کنند.

اما در خصوص اظهارات گاه و بیگاه مقامات ارشد دولتی روسیه و آمریکا در حمایت از خط لوله و سعی بر جلب نظر مقامات ترکمنی برای همکاری با آنان، کارشناسان معتقدند، حمایت علنی از ساخت این خط لوله، هنوز به‌ معنای تلاش‌های عملی کاخ سفید و کرملین و شرکت‌های انرژی آمریکا و روسیه در این زمینه نخواهد بود و آنان فوق نسبت به چالشی‌های جدی پیش رو واقفند و تنها در بازی رسانه‌ای سعی در همراه کردن عشق‌آباد با خود دارند.

انتهای پیام/.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول