اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان
آسیای مرکزی در 24 ساعت گذشته

آغاز به کار پنجمین کنگره بین‏‌المللی گاز ترکمنستان/سفر رئیس مجلس شورای ملی پاکستان به تاجیکستان

آغز به کار پنجمین کنگره بین‏‌المللی گاز ترکمنستان، امضا پنج سند همکاری بین قزاقستان و چین و سفر رئیس مجلس شورای ملی پاکستان به تاجیکستان، بخشی از مهمترین اخبار آسیای مرکزی در 24 ساعت گذشته است.

آغاز به کار پنجمین کنگره بین‏‌المللی گاز ترکمنستان/سفر رئیس مجلس شورای ملی پاکستان به تاجیکستان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در عشق‌‏آباد، پنجمین کنگره بین‏‌المللی گاز ترکمنستان در محل هتل «برقرار» واقع در منطقه ملی گردشگری «آوازه» در ساحل ترکمنی دریای خزر با حضور 500 نماینده از 32 کشور دنیا و شرکت‌های نفتی آمریکایی، اروپایی، آسیایی با قرائت پیام تبریک رئیس جمهور ترکمنستان عصر روز گذشته آغاز به کار کرد.

رئیس جمهور ترکمنستان در پیامی به شرکت ‌کنندگان کنگره بین‌المللی گاز ترکمنستان که توسط «خواجه‌‏محمداف» معاون رئیس جمهور ترکمنستان در امور نفت و گاز در مراسم افتتاحیه همایش مذکور قرائت شد، گفت: ترکمنستان سرشار از منابع انرژی خدادادی است که این کشور قصد دارد در اختیار کل بشریت قرار دهد.

«قربانقلی بردی‏ محمداف» تصریح کرد: برگزاری چنین همایش‌های بین‏‌المللی موجب همگرایی بیشتر ترکمنستان در تعاملات انرژی منطقه‌ای و جهانی و نیز انتقال پایدار حامل‌های انرژی به بازارهای بین‏‌المللی خواهد شد.

ترکمنستان همچنین قصد دارد تا سال 2030 میزان تولید سالانه گاز طبیعی را به 230 میلیارد متر مکعب برساند.

قزاقستان و چین 5 سند همکاری امضا کردند

«نورسلطان نظربایف» و «خو جین پینگ» رؤسای جمهور قزاقستان و چین پس از ملاقات در شانگهای پنج سند همکاری امضا کردند.

«آکوردا» پایگاه خبری دولت قزاقستان در مطلبی اعلام کرد که در دیدار رؤسای جمهوری که در حاشیه چهارمین اجلاس کیسا انجام شد، طیف گسترده‌ای از مسائل مربوط به همکاری‌های دوجانبه در بخش‌های اقتصاد، تجارت، امور مالی و سرمایه‌گذاری، حمل و نقل و کشاورزی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

به گفته این منبع، رئیس جمهور قزاقستان پس از امضای این اسناد و با اشاره به برگزاری چهارمین اجلاس شورای تعامل و اعتمادسازی در آسیا اظهار داشت که کشورهای شرکت‌کننده در این اجلاس انتظارات زیادی‌ را برای ریاست چین در کیسا داشته و معتقدند که شورای تعامل با تحول سازمانی در آینده به یک نهاد مؤثر بین‌المللی تبدیل خواهد شد.

وی با توجه به روابط حسنه قزاقستان و چین، محور آن را همکاری‌های اقتصادی عنوان کرد.

نظربایف تصریح کرد که براساس برنامه عمل دوجانبه میزان مبادلات مالی بین چین و قزاقستان تا سال 2016 به 40 میلیارد دلار خواهد رسید.

رئیس جمهور چین نیز به نوبه خود با رضایت از سطح بالایی همکاری‌های دوجانبه ابراز اطمینان کرده که روابط کشورش با قزاقستان و سایر کشورهای شریک در کیسا با توسعه پویا بیش از پیش خواهد شد.

رئیس مجلس شورای ملی پاکستان به تاجیکستان سفر می‌کند

«سردار ایاز صدیق» رئیس مجلس شورای ملی پاکستان دوشنبه هفته آینده (26 می) با برنامه سفر رسمی وارد تاجیکستان می‌شود.

منابع رسمی تاجیکستان با اعلام این خبر افزوده‌‌اند که این بازدید با دعوت دولت تاجیکستان و به منظور بررسی مسائل توسعه روابط دوجانبه انجام می‌گیرد.

به گفته منابع خبری، ایاز صدیق در جریان این بازدید با «امامعلی رحمان» رئیس جمهور تاجیکستان، «محمدسعید عبیدالله اف» رئیس مجلس ملی، «شکورجان ظهوراف» رئیس مجلس نمایندگان، «عبدالرحیم قهاراف» دبیر شورای امنیت، «سایمومین یتیم‌اف» رئیس کمیته دولتی امنیت ملی ،«عثمان‌علی عثمانعلی‌زاده» وزیر انرژی و منابع آب دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد.

بنابراین گزارش، بررسی جنبه‌های همکاری‌های دوجانبه بین پاکستان و تاجیکستان و همچنین تبادل نظر در مورد مسائل امنیت منطقه‌ای در دستور کار مذاکرات این مقام پاکستانی با مقامات سطح مختلف تاجیک عنوان شده ‌است.

منابع رسمی، بازدید از نیروگاه «نارک» در 70 کیلومتری جنوب شرق تاجیکستان را از دیگر بخش‌های برنامه سفر دوروزه این مقام پارلمانی پاکستان ذکر کرده‌اند.

بازدید این مقام مجلس پاکستان از تاجیکستان در حالی است که شکورجان ظهوراف رئیس پارلمان این کشور در ماه فوریه سال 2013 در چارچوب برنامه شرکت در نخستین کنفرانس مجمع بین مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی که در شهر اسلام‌اباد برگزار شد به این کشور سفر رسمی نیز انجام داده بود.

انتهای پیام/.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول